Har tre sådana här vridventiler eller vad de kan kallas och resten med stift som trycks in. De är nu motionerade så de går att använda (huset har mest värmts med luft-luft i några decennier men nu används åter det vattenburna som huvudkälla) men vill ha styrning på alla radiatorer.

Är insatserna utbytbara eller måste något annat till?

(ja det ser ut att vara monterat upp-och-ned, framledning från källartaket)

Vridventil och radiatorkoppel med monterad insats, del av vattenburet uppvärmningssystem, bakgrund av vit vägg och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt vridventilhuvud på en radiator med kopparrör och mässingskopplingar, monterat uppochner i ett gammalt uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag känner inte igen radiatorventilen, så kan inte säga om det finns utbytesinsats till den.
Däremot går det att byta ut hela radiatorventilen.

Vad är det för "panna" i systemet?

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag känner inte igen radiatorventilen, så kan inte säga om det finns utbytesinsats till den.
Däremot går det att byta ut hela radiatorventilen.

Vad är det för "panna" i systemet?
Bergvärme, radiatorerna och övrigt är högtemp för oljepannan som huset byggdes med så borde även de bytas men då gissar jag att jag bör byta alla i samma slinga (enrörsystem).

Det du visar på bilderna är inget enrörssystem om det inte sitter en bypass längre upp.

Demmpa Demmpa skrev:
Det du visar på bilderna är inget enrörssystem om det inte sitter en bypass längre upp.
Kopparrör installerade längs en vit vägg ovanför ett element.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.