Jag brukar tejpa biledaren tillsammans med jordtråden. Det sitter bra.

En relaterad fråga. Jag har själv aldrig isolerat biledaren (då jag helt enkelt inte blivit lärd det) så det låter höra sig att det inte är ett krav. OCH, i min (av firma installerad) anläggning så har jag en 10 punkter med EKLK (utomhusbelysning) där inte en enda biledare är isolerad heller. Så hur ser praxis ut här? Att det är en bra idé har jag just förstått, men hur ser det ut i "verkligheten", är detta ett område som det ofta "slarvas med", eller finns det olika skolor, eller har det bara varit en avvikande elektriker i just mitt hus? Vad är den allmänna meningen om hur det faktiskt brukar göras?

Själv gör jag det alltid, men då är jag ju hempulare också. Något som sitter i ryggraden efter alla gånger jag svor mig förbannad när jag jobbade med PA-teknik och efter mycket felsökning funnit att det var en enda liten kardelj*vel som kortslöt och störde ut skärmen. Själv har jag inte ens kollat upp reglerna när det gäller eklk utan isolerat den på ett sätt som får mig att känna mig säker på att den har rätt potential och ger mig det skydd jag önskar. Sen har det väl hänt att man tagit lite krympslang eller annat att isolera med i brist på gulgrön tejp, men den är iaf inte oisolerad

• Gilla
Just Do It Yourself
  • Laddar…
Man vill ju inte ha en naken biledare i en kopplingsdosa om den kan misstänkas komma i kontakt med någon fas när man knöker in ett knippe kablar i en för liten kopplingsdosa! ;)

Däremot har jag ofta sett att man lindat biledaren runt jordledaren men inte isolerat den. Blir väl lite bättre ordning på den då men känns ändå inte riktigt 100.

Det är ganska vanligt att biledaren lindas runt skyddsledaren, själv brukar jag trä transparant slang över också.

pefo skrev:
Man vill ju inte ha en naken biledare i en kopplingsdosa om den kan misstänkas komma i kontakt med någon fas när man knöker in ett knippe kablar i en för liten kopplingsdosa! ;)

Däremot har jag ofta sett att man lindat biledaren runt jordledaren men inte isolerat den. Blir väl lite bättre ordning på den då men känns ändå inte riktigt 100.
Nej, det är ju klart. Själv har jag bara satt upp 1.2m EKLK (använder annars slut en *stor* rulle EKK som jag har liggande, så frågan kommer inte upp så ofta). Och jag har som sagt JFB, så det är ingen direkt fara. Men i den delen som firman installerat så är det som sagt inte ens virat runt jorden, utan ligger helt löst ihop med en u-båt (och det är inte torix i övrigt så det är *lite* svårare att komma åt en fas).

Jag får väl överväga att göra om det när jag har grejjorna öppna nästa gång...

Om du inte ser någon uppenbar risk att biledaren ska komma i kontakt med strömförande ledare finns det knappast någon anledning att isolera denna enligt mig.

Som i exemplet ovan, kommer biledaren i kontakt med strömförande ledare i en kopplingsdosa är det inte för att den inte är isolerad utan för att strömförande ledare inte är rätt/tillräckligt isolerad. Men, som sagt, det är ju bara bra att "isolera" den med lite tejp, det skadar ingen!

snaggletooth skrev:
Det är ganska vanligt att biledaren lindas runt skyddsledaren, själv brukar jag trä transparant slang över också.
Denna slang som nämnts här i tråden, är det någon speciell slang ni använder? Tänkte mest på isolationsfaktor osv. sjang finns ju att få tag på över allt, men det kan vara bra att veta om det finns någon speciell för detta ändamål.

Det finns transparenta och gulgröna slangar i många olika storlekar. Jag brukar köra med 3mm gulgrön slang till biledaren i kraftkablar, och transparent på bilderare/skärm på styrkablar.

Tror inte att det finns något krav på att man ska isolera biledaren, har sett många anläggningar där den har varit oisolerad.

Redigerat:
PVC slangen är överlägset bäst att använda, tape har en tendens att lossna efter nått år.

Tror det står i föreskrifterna att man skall isolera bilerader OM det finns risk att den kan komma i kontakt med spänningsförande del.

Så de är väl lite av en tolkningsfråga.. och från fall till fall. Om man har en helt ny kopplingsdosa där alla ledare är ihopkopplade med Wago, och biledarna ihop med varandra i tiptop/ubåt så är det typ större risk att blixten slår ner i huvudet då man är ute på promenad, än att biledaren kommer i kontakt med spänningsförande del.

Lägger man däremot in en eklk i en gammal dosa med oisolerade plintar så känns det rätt självklart att isolera den väl!

Bjurran skrev:
Denna slang som nämnts här i tråden, är det någon speciell slang ni använder? Tänkte mest på isolationsfaktor osv. sjang finns ju att få tag på över allt, men det kan vara bra att veta om det finns någon speciell för detta ändamål.
T.ex. E0768060 "PRIMO PV-SLANG 4MM TRANSPARENT", finns en mängd olika dia. och färger, tyvärr knapert med andra uppgifter

Bjurran skrev:
"Nipolan" är en annan benämning på slangen, fast ärligt talat vet jag inte om det kanske bara är en specifik tillverkare som heter nipolan eller inte.

kärt barn o.s.v..

PVC-slang. Typisk >300kV/cm. ;)

finns gulgrön slang o köpa istället
så mycket enklare o jobba med..

sen brukar vi få olika om hur vi kopplar den.
ofta beror det på beställaren valt.

ska de vara en "skärm" för o skydda kringligande kabblar så ska den enbart kopplas i centralen. för kopplar man den med jord i var dosa och du då får ett
jord fel någonstans så kan denna störa påvägen "tillbaka"

vill dom däremot ha den som åverkningsydd så kopplas den överalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.