Vi är nyinflyttade i en bostadsrätt, och tidigt märktes det att duschen droppar och att rören darrar och "skriker" när den är igång.
Vi hade oavsett tänkt ta in hantverkare och byta ut dusch/badkar och handfat, men nu har jag märkt att det även låter/rinner när en granne gör någonting hos sig.
I bifogade videon försöker jag först stänga av kranen så mycket som det går (är redan helt avstängd), som ni ser så rinner det hela tiden vatten, ju mer det låter i rören från grannen desto mer vatten. I vår lägenhet är allt avstängt, är alltså ingen disk/tvättmaskin som är igång.
Min fråga är alltså: tror ni att det räcker med att vi byter ut det som är i vårt badrum?
Eller är problemet någon annanstans (så att man måste kontakta föreningen)?
Vi hade oavsett tänkt ta in hantverkare och byta ut dusch/badkar och handfat, men nu har jag märkt att det även låter/rinner när en granne gör någonting hos sig.
I bifogade videon försöker jag först stänga av kranen så mycket som det går (är redan helt avstängd), som ni ser så rinner det hela tiden vatten, ju mer det låter i rören från grannen desto mer vatten. I vår lägenhet är allt avstängt, är alltså ingen disk/tvättmaskin som är igång.
Min fråga är alltså: tror ni att det räcker med att vi byter ut det som är i vårt badrum?
Eller är problemet någon annanstans (så att man måste kontakta föreningen)?
Backventilen sitter i inloppet på blandaren. Dock kollade jag närmare på blandaren i videon och det är en ganska bra blandare som sällan ger dessa fenomen.
Har du möjlighet att stänga av tvättställ blandaren och köksblandaren som kanske går på samma ledning?
Kulventiler brukar monteras före blandare i många BRF.
Jag skulle börja med att kolla om någon av det andra blandar är av sämre märken innan jag bytte nått i denna.
Tex
Om en Ikea blandare eller en äldre blandare sitter på samma ledning så kanske den släpper igenom vatten vilket ibland kan orsaka oljud.
Du kan testa detta genom at känna på rören under blandarna ändrar temperatur när det är avstängda efter att spolat fram varm resp kallvatten.
Sedan provar du vrida från kallt till varmt eller vice versa när samtliga blandare är stängda och oljudet uppstår. Tystnar det när du vrider på tex tvättställ blandaren. Då skulle jag misstänka att det är den som bråkar.
Har du möjlighet att stänga av tvättställ blandaren och köksblandaren som kanske går på samma ledning?
Kulventiler brukar monteras före blandare i många BRF.
Jag skulle börja med att kolla om någon av det andra blandar är av sämre märken innan jag bytte nått i denna.
Tex
Om en Ikea blandare eller en äldre blandare sitter på samma ledning så kanske den släpper igenom vatten vilket ibland kan orsaka oljud.
Du kan testa detta genom at känna på rören under blandarna ändrar temperatur när det är avstängda efter att spolat fram varm resp kallvatten.
Sedan provar du vrida från kallt till varmt eller vice versa när samtliga blandare är stängda och oljudet uppstår. Tystnar det när du vrider på tex tvättställ blandaren. Då skulle jag misstänka att det är den som bråkar.
Fast nu kollade jag igen och det verkar faktiskt vara så att din badkarsblandare inte stänger ordentligt.... Trodde när jag kollade snabbt att det bara var vattnet från slangen som rann ut.
Du behöver förmodligen byta krankäglan i den. När du kl änner på vattnet som kommer ur pipen, är det varmt eller kallt?.
Om det är varmt vatten så kan du kanske mildra problemet genom att vrida tempvredet mot kallt/varmt.
Du behöver förmodligen byta krankäglan i den. När du kl änner på vattnet som kommer ur pipen, är det varmt eller kallt?.
Om det är varmt vatten så kan du kanske mildra problemet genom att vrida tempvredet mot kallt/varmt.
Vattnet som kom ut var varmt. Testade att dra till kallaste och spolade lite och sen stängde av. Nu (15 min senare) droppar det fortfarande kallt, ungefär lika mycket som innan. Ljudet är borta sen ett par timmar, misstänker att det bara låter när grannen duschar/diskar/tvättar. Kan se imorgon om det blir bättre...O Ovation skrev:Fast nu kollade jag igen och det verkar faktiskt vara så att din badkarsblandare inte stänger ordentligt.... Trodde när jag kollade snabbt att det bara var vattnet från slangen som rann ut.
Du behöver förmodligen byta krankäglan i den. När du kl änner på vattnet som kommer ur pipen, är det varmt eller kallt?.
Om det är varmt vatten så kan du kanske mildra problemet genom att vrida tempvredet mot kallt/varmt.
Lyckades nog stänga av vattnet till tvättmaskinen, men hittar inte till köket. Står FM Mattson på köksblandaren. Köket är rätt nybyggt av förra ägarna och allt annat (inklusive diskmaskin) är IKEA .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskinen har ingen blandare ser det ut som (är bara kallvatten som går in)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Ser ut som att du har bra blandare enligt min erfarenhet.
Börja med att byta krankägla i blandaren i badkaret.
Slutar det då så har du klarat dig med 40:- investering.
Vill det sig illa kan det bli en besvärlig felsökning på stammen i badrummet.
Det finns en lite möjlighet att ljudet upstår hos nån annan. Men det kan du aldrig veta fören du har en blandare som är ok.
Börja med att byta krankägla i blandaren i badkaret.
Slutar det då så har du klarat dig med 40:- investering.
Vill det sig illa kan det bli en besvärlig felsökning på stammen i badrummet.
Det finns en lite möjlighet att ljudet upstår hos nån annan. Men det kan du aldrig veta fören du har en blandare som är ok.
Klicka här för att svara