4 674 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Rörelsedetektor i garage
Ja, eller så gör du som du tänkte från början och sätter en nexamottagare, enklaste stället är
väl i en kopplingsdosa bredvid lysrörsarmaturen.
Ta bort trappbrytarna och se till att det finns spänning uppe vid lysrören bara.
Om du använder en WRR-1, så får du även timerfunktion på frånslag tex. 3min eller 30, så man inte glömmer eller behöver bry sig om att släcka.
Sen kan du sätta upp en nexa rörelsesensor och väggsändare på valfritt ställe.
väl i en kopplingsdosa bredvid lysrörsarmaturen.
Ta bort trappbrytarna och se till att det finns spänning uppe vid lysrören bara.
Om du använder en WRR-1, så får du även timerfunktion på frånslag tex. 3min eller 30, så man inte glömmer eller behöver bry sig om att släcka.
Sen kan du sätta upp en nexa rörelsesensor och väggsändare på valfritt ställe.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 545 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 545 inlägg
Vart mäter du när du får fram 270V?gbgustaf skrev:Ja du har nog rätt. Jag visste inte att en sådan variant existerade. Det är väl tyvärr troligt att jag har den kopplingen på fler ställen i huset då. För detta är nog original sen huset byggdes 1970.
Projektet med rörelsedetektor blev då genast betydligt större, eftersom det nu även saknas nolla uppe vid lampkontakten. Nu behöver jag alltså dra fram både fas och nolla (och skyddsjord om man ska vara noga) och även koppla om till en konventionell trappkoppling. Jag får nog lägga detta på is ett tag...
Hur kommer det sig förresten att jag mäter upp 270V och inte 230V?
Jag har mätt mot jordstiftet i en förlängningskabel, som satt i ett jordat uttag. Men det är 230V mellan nollan och fasen, och noll volt mellan nollan och jord, så det går ju inte ihop riktigt.
Får väl gå runt och mäta på lite fler ställen i huset och se hur det ser ut.
Får väl gå runt och mäta på lite fler ställen i huset och se hur det ser ut.
Redigerat:
Klicka här för att svara