Ska dra rör från vvb till våtrum för inkoppling i fördelningsskåp men har en fråga. Mellan vvb och skåp skulle jag viilja ha en T-koppling till tvättmaskinen genom golvet direkt till tvm för att slippa dra ett rör tvärs genom golvbjälkarna förbi dörren tilll badrummet. Då blir rör-i-rör från skåpet till handfat, dusch och toa kortare och enklare.

Å frågan är?
Du får inte ha dolda kopplingar blir mitt svar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E ErikFolke skrev:
Ska dra rör från vvb till våtrum för inkoppling i fördelningsskåp men har en fråga. Mellan vvb och skåp skulle jag viilja ha en T-koppling till tvättmaskinen genom golvet direkt till tvm för att slippa dra ett rör tvärs genom golvbjälkarna förbi dörren tilll badrummet. Då blir rör-i-rör från skåpet till handfat, dusch och toa kortare och enklare.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Å frågan är?
Nejdå, det blir ingen dold koppling. Röret kommer genom taket i källaren upp till golvet och vidare upp till kran eller ventil.

E ErikFolke skrev:
Nejdå, det blir ingen dold koppling. Röret kommer genom taket i källaren upp till golvet och vidare upp till kran eller ventil.
Det funkar säkert, men är knappast ett utförande enl dagens normer och kanske heller inte godkänns av ditt försäkringsbolag om du vill försäkra badrummet

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Visst får man det, men det är nog inte så lämpligt.

Du får inte ha rörgenomföring i golv heller.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får inte ha rörgenomföring i golv heller.
Menar du att det inte är så man bygger idag är det väl bättre att du skriver det.

Det finns inga förbud mot att ha T-kopplingar dolt eller mot rörgenomföringar i golv, men det är bäst om man kan undvika sådana felkällor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.