Står inför ett eventuellt husköp och är väldigt grön på det mesta när det kommer till el och rördragning. Vid varmvattenberedaren har det varit en vattenskada som åtgärdats utan att taket sedan färdigställts. Som fullständig lekman ser det hela otroligt rörigt ut (no pun intended) och jag funderar liksom om det här är ett hemmasnickeri eller om allt är som det ska.
Reagerade också på att det sitter en elinstallation så pass nära vattnet, men det kanske inte är något att höja på ögonbrynen över.
Ursäkta om det här är dumma frågor men man måste ju börja någonstans. 😅
Reagerade också på att det sitter en elinstallation så pass nära vattnet, men det kanske inte är något att höja på ögonbrynen över.
Ursäkta om det här är dumma frågor men man måste ju börja någonstans. 😅
Rören ser helt ok ut om huset har några år på nacken - ser ingen anledning till åtgärd där i närtid - möjligen att avstängningskranarna borde bytas då de antagligen inte fungerar längre - men inget egentligt fel. Man kan misstänka att det inte är gjort av rörmokare när det är gängtejp och inte lin+pasta som använts men det är inget fel eller problem för det. Avloppsrören ser bra ut.
Elen ser bara ut som att kopplingsdosan bredvid lampan behöver bytas då den verkar vara sönder, samt att kablarna bör klamras (fästas) lite bättre. Gjort på en halvtimme av en elektriker.
De andra lösa kablarna som kommer från Teletec-skåpet hör till ett larm - kanske inte så snyggt men absolut inget fel.
Elen ser bara ut som att kopplingsdosan bredvid lampan behöver bytas då den verkar vara sönder, samt att kablarna bör klamras (fästas) lite bättre. Gjort på en halvtimme av en elektriker.
De andra lösa kablarna som kommer från Teletec-skåpet hör till ett larm - kanske inte så snyggt men absolut inget fel.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Som Mexitegel säger, inget akut, men både el och vattenrör vill man ha ordentligt klamrade. Sedan beror det väll på vart elkablarna tar vägen. Ligger de lösa i väggen, så gissar jag att det är ett formellt fel som ska åtgärdas.K KaptenStofil1 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Ser ut som i min grannes källare. Man har lagat det trasiga bara. Absolut inget mer utöver det. Man ser till att funktionen finns. Inget fokus på återställande och finlir. Det kostar ju extra..........
Tack för svar! Kollade med besiktningsman också som menade att detta var en fråga om estetik. Det lär gå att sätta igen givet en inspektionslucka som jag förstod.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden