Hej!

Vi har nyss renoverat badrummet men är lite fundersama till rördragningen under kommoden, är det ok att det ser ut då här, enligt rörmokaren så ska det vara så men vi är väldigt tveksamna, finns det någon kunnig som kan svara på detta?
 
  • Rördragning med kromade rör och ventiler mot vit vägg under badrumskommod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning under en badrumskommod med flera vinkelkopplingar och en genomföring i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt fall av bristande yrkesstolthet. Han borde skämmas att leverera sånt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hur ska det göras för att vara rätt utfört? Ska man ha silikon runt? Jag antar att manschetterna ska sikta dikt an mot kaklet.

Mvh
Mats
 
Ska också förtydliga att rören sitter bakom kommoden så de kommer ju inte synas
 
M Matzzc skrev:
Hur ska det göras för att vara rätt utfört? Ska man ha silikon runt? Jag antar att manschetterna ska sikta dikt an mot kaklet.

Mvh
Mats
Manchetterna sitter bara för syns skull. De har ingen tätningsfunktion. Tätskiktet ska ansluta runt det yttre rör-i-röret med en tätningsmanchett. Det borde varit avskuret så snygg-manchetten går att montera mot kaklet.
Om du inte ser eländet så behöver du inget göra....
Edit:
Metallen som syns genom ser mystiskt ut. Är det en gammal genomföring i väggen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Matzzc
  • Laddar…
L largab skrev:
Manchetterna sitter bara för syns skull. De har ingen tätningsfunktion. Tätskiktet ska ansluta runt det yttre rör-i-röret med en tätningsmanchett. Det borde varit avskuret så snygg-manchetten går att montera mot kaklet.
Om du inte ser eländet så behöver du inget göra....
Edit:
Metallen som syns genom ser mystiskt ut. Är det en gammal genomföring i väggen?
L largab skrev:
Manchetterna sitter bara för syns skull. De har ingen tätningsfunktion. Tätskiktet ska ansluta runt det yttre rör-i-röret med en tätningsmanchett. Det borde varit avskuret så snygg-manchetten går att montera mot kaklet.
Om du inte ser eländet så behöver du inget göra....
Edit:
Metallen som syns genom ser mystiskt ut. Är det en gammal genomföring i väggen?
Tack!
Rörmokaren ska ändå komma tillbaka för att de glömt koppla in brädden på handfatet så då antar att jag att man kan begära att de snyggare till manschetterna, som det ser ut nu kunde de ju struntat i manschetterna överhuvudtaget.

Nej det är inget metalrör, utan det är plaströret som glänser.
 
M Matzzc skrev:
Tack!
Rörmokaren ska ändå komma tillbaka för att de glömt koppla in brädden på handfatet så då antar att jag att man kan begära att de snyggare till manschetterna, som det ser ut nu kunde de ju struntat i manschetterna överhuvudtaget.

Nej det är inget metalrör, utan det är plaströret som glänser.
En liten rättelse. De vita brickorna som vi diskuterar heter täckbrickor.
 
M Matzzc skrev:
Ska också förtydliga att rören sitter bakom kommoden så de kommer ju inte synas
I princip kan man ju lika gärna hoppa över dom brickorna i detta fallet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
I princip kan man ju lika gärna hoppa över dom brickorna i detta fallet.
Ja, men tycker ni att man ska släppa detta? jag vill ju inte vara övernitisk... Tycker bara att som det gjort nu så ser det oprofsigt ut, i övrigt tycker jag allt annat med badrummet är bra utfört
 
Krilleman
Detta är inte riktigt godkänt från LK längre. För visst är det LK PAL som du har fått monterat i vägg?
Visst är det en slamkrypare med fler anslutningar i samma bricka (plus en extra längs ner) med blandaren är väl trots allt installerad upptill på fördelaren hos dig? :thinking:

Dock blir det nog ruskigt svårt att eftermontera riktiga täckbrickor hos dig...

Men det är ingen hemlighet heller. Står klart och tydligt i monteringsanvisningen, det är dock en ny regel:

https://www.lksystems.se/globalasse...1-monteringsanvisning-for-lk-pex-pal-pert.pdf

Installation av LK PAL-rörsystem i vägg med flera anslutningar och en blandare monterad upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Matzzc
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Detta är inte riktigt godkänt från LK längre. För visst är det LK PAL som du har fått monterat i vägg?
Visst är det en slamkrypare med fler anslutningar i samma bricka (plus en extra längs ner) med blandaren är väl trots allt installerad upptill på fördelaren hos dig? :thinking:

Dock blir det nog ruskigt svårt att eftermontera riktiga täckbrickor hos dig...

Men det är ingen hemlighet heller. Står klart och tydligt i monteringsanvisningen, det är dock en ny regel:

[länk]

[bild]
Ja eller lk pe-x, ja blandaren är över fördelaren. Så egentligen ska man enligt nya regler installera det enligt bilden som du bifogat? Kan man begära att de gör detta? Vad det gäller vvs-arbetet håller vi inne med pengarna då det ju också glömt att koppla in brädden på handfatet, det i kombination med tävkbrickorna har gjort mig ganska skeptisk till vvs-firman, men som sagt jag vill inte vara övernitisk heller och gnälla över bagateller
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.