Hej alla Byggahusare!
Jag har nyligen köpt en ny lägenhet som jag flyttat in i. Fantastiskt roligt och trivs mycket bra!

Jag ser nu över både elen och vattendragningar i lägenheten för att säkerställa att allt ser korrekt ut inför vardaglig användning.

Vid nedmonterade lådor i kommoden möttes jag av vattenrör (varm-/kallvatten) som går in i väggen (inget konstigt med det) men det saknas fog/tätning kring väggöppningen där rören går in, se nedan bilder.
- Är detta fackmannamässigt utfört?
- Behöver öppningen fuktskyddas mer än vad det gör i nuläget? Något jag i så fall kan göra själv eller bör jag kontakta en rörmokare eller dylikt?

För info ligger kommoden ca 2m från duschen.

Tacksam för svar!

Hälsningar en enkel bygg-lekman med ny lägenhet

• Vit VVS-avloppsrör och metalliska vattenledningar mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledning, anslutning till vägg, mögel, kakelbakgrund, behov av underhåll/rengöring.
    Skapa konto
  • Vattenrör anslutet i vägg med avstängningsventil och tätning, möjlig installation av sanitetsporslin.
    Skapa konto
Inte speciellt snyggt, men inga konstigheter. Det blåa ser ut att vara en manschett som tätar genomföringen.
Vill du göra det snyggt så får du byta ut det till en väggbricka.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Inte speciellt snyggt, men inga konstigheter. Det blåa ser ut att vara en manschett som tätar genomföringen.
Vill du göra det snyggt så får du byta ut det till en väggbricka.
Amatörmässig installation. Klart det ska vara väggbricka!

V
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Utförandet är fullt godkänt !

Snacka om att göra en höna av en fjäder !

Det är klåpigt utfört, men förståeligt om det sitter innanför lådorna i kommoden. Ingenting att bry sig om.

Paul-Staffanstorp
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Handlar oftast om snåla kunder där ingenting får kosta pengar och då sätter inte rörläggarna väggbrickor utan i bästa fall bara billiga täckbrickor i plast runt rören eller ingenting som i detta fallet.

Oavsett inget fel i detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.