Tog bort mitt gamla badkar och där rören kommer är det stort hål i kaklet runt rören. Ska sätta in nytt badkar och undrar om det räcker att spackla / fylla hålen med våtrumsspackel? Rören är bakom fristående badkar så de utsätts för vatten. Hål i kakel runt rör i badrumsvägg efter att badkar tagits bort. Rören är missfärgade och hålet är stort, syns bakom rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Hur gammalt är badrummet egentligen?
Det där tycker jag ser ut som något som är långt mer än 30 år gammalt. Så länge som tätskikt på väggen har funnits har det knappast varit tillåtet att inte täcka det med något, annars kan det ju lätt skadas.

Våtrumsspackel är inte vattentätt.

Jag skulle göra allt vad jag kan för att förhindra att det rinner vatten på väggen, och planera in en badrumsrenovering så fort det går.

• Gilla
HammerGuuurl
  • Laddar…
Är det ett nyköpt hus?

Ser ju inte så snyggt ut men fram tills det ska renoveras hade jag kladdat på med våtrumssilicon.
Eftersom det är bakom ett badkar och inte syns så gör det inte så mycket om man inte får det supersnyggt.
Viktigaste är att verkligen se till så det är helt fyllt.

• Gilla
HammerGuuurl och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är det ett nyköpt hus?
Nej inte nyköpt, badrummet kaklades över 20 år sedan.

Dede77 Dede77 skrev:
Ser ju inte så snyggt ut men fram tills det ska renoveras hade jag kladdat på med våtrumssilicon.
Eftersom det är bakom ett badkar och inte syns så gör det inte så mycket om man inte får det supersnyggt.
Viktigaste är att verkligen se till så det är helt fyllt.
Tack! Låter bra, renovering blir längre fram så våtrumssilicon får det bli så länge.

S SW27 skrev:
Täta då till med en bra fomassa nu och gör om det enl gällande regler när du helrenoverar rummet nästa gång.

• Gilla
SW27
  • Laddar…
S SW27 skrev:
Det där var inte ok för 20 år sedan heller. De badrum jag sett som sett ut på det viset har varit 40-60 år gamla.

Kaklet i sig har ju ingen tätande funktion, så att det är ett stort hål där har ingen som helst betydelse.

BirgitS
useless useless skrev:
Kaklet i sig har ju ingen tätande funktion, så att det är ett stort hål där har ingen som helst betydelse.
Det har väl betydelse om tätskiktet blir skadat.
Det ska ju också vara tätt mellan tätskiktet och röret som går genom väggen, och det ser verkligen inte tätt ut längs ovankanten av röret till vänster.
Mörk bild av en byggyta med sprickor och otydlig struktur, eventuellt trä och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att täcka med silicon som någon föreslog kan ju fungera, en liten stund. Det där är ett vattenskade problem som vänter på att hända. Renovera hela rummet så fort du kan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.