C cope skrev:
Om du får en läcka inne i väggen på dina pexrör hur ska du då upptäcka den i tid?
Med rir så rinner vattnet ut i skyddsrörert och ut i rummet där du ser det
Och?
 
Och du slipper en vattenskada:)
 
C cope skrev:
Och du slipper en vattenskada:)
Visst. Men det är inte det tråden gäller.
 
Och?
 
C cope skrev:
Och?
...man bör hålla sig till ämnet...
 
Alltså,
Man köper tex FM eller Trio-perfektas väggbricka och använder tex LKs Universal PEX inbyggt i väggen, följer bådas monteringsanvisningar och övriga regler i Säker Vatten och BBR.

Då är det en fackmannamässigt utförd tappvatteninstallation. Punkt.
 
Men eftersom det inte finns anvisningar för hur du skall installera LK universal PEX i väggen, så har du ju inte följt några monteringsanvisningar för LK delen. Dessutom vill jag minnas att de flesta PEX tillverkare brukar föreskriva att du måste använda just deras kopplingar, får inte blandas.

Väggbrickan är en koppling.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Karlmb
Jag är precis som krilleman rörläggare och vet vad som gäller.
Säker vatten är inget som du måste följa såvida du inte är ansluten till det.
Du kan göra precis som du vill men att lägga naken pex i vägg är ingen bra idé, du kan ju lägga avlopp med bakfall om du vill det också.
Men säker vatten är grundat av försäkringsbolagen och när du har en vattenskada i din vägg pga kondens så kommer du inte få någon ersättning eftersom du inte följt monteringsanvisning.

Jag har varit inne på LKs kontor många gånger och har bra kontakt med dom. Vet att det funnits diskutioner om varför man säljer naken pex också, en av anledningarna är om du ska byta rör för att någon borrat i slangen så är det lättare att bara köpa mediaröret istället för att först skala av skyddsröret, hoppas du blev lite klokare
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men eftersom det inte finns anvisningar för hur du skall installera LK universal PEX i väggen, så har du ju inte följt några monteringsanvisningar för LK delen. Dessutom vill jag minnas att de flesta PEX tillverkare brukar föreskriva att du måste använda just deras kopplingar, får inte blandas.

Väggbrickan är en koppling.
Om inga speciella anvisningar finns för ett specifikt moment så innebär ju det inte att man inte får använda produkten till det ändamålet. Igen är vi tillbaka på exemplet med prisol som ändå anses OK enligt säker vatten.
Skillnad hade varit om det stod i en anvisning att produkten inte får användas på ett speciellt sätt.
 
J jerwes skrev:
Karlmb
Jag är precis som krilleman rörläggare och vet vad som gäller.
Säker vatten är inget som du måste följa såvida du inte är ansluten till det.
Du kan göra precis som du vill men att lägga naken pex i vägg är ingen bra idé, du kan ju lägga avlopp med bakfall om du vill det också.
Men säker vatten är grundat av försäkringsbolagen och när du har en vattenskada i din vägg pga kondens så kommer du inte få någon ersättning eftersom du inte följt monteringsanvisning.

Jag har varit inne på LKs kontor många gånger och har bra kontakt med dom. Vet att det funnits diskutioner om varför man säljer naken pex också, en av anledningarna är om du ska byta rör för att någon borrat i slangen så är det lättare att bara köpa mediaröret istället för att först skala av skyddsröret, hoppas du blev lite klokare
Jag skrev ju just att jag menade fallet att följa de anvisningar som finns.
Om LK menade att deras nakenPEX inte får läggas inbyggt så hade det ju varit enkelt att förklara detta i monteringsanvisningen...
 
Krilleman
Är det inte läge att du startar en egen projekttråd? Då kan du ju visa med informativa bilder hur din installation blir!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är det inte läge att du startar en egen projekttråd? Då kan du ju visa med informativa bilder hur din installation blir!
Om det finns något intresse för det och min tid räcker så kan man naturligtvis tänka sig det.
Men nu gäller det reglerna, och då ska diskussionen hållas till det.
Jag noterar att inget argument presterats emot mitt påstående att kombon med FMs väggbricka och LK-unversalpex är godkänd installation enligt Säker Vatten (ifall alla skrivna anvisningar följs).
 
J jerwes skrev:
Karlmb
Jag är precis som krilleman rörläggare och vet vad som gäller.
Säker vatten är inget som du måste följa såvida du inte är ansluten till det.
Du kan göra precis som du vill men att lägga naken pex i vägg är ingen bra idé, du kan ju lägga avlopp med bakfall om du vill det också.
Men säker vatten är grundat av försäkringsbolagen och när du har en vattenskada i din vägg pga kondens så kommer du inte få någon ersättning eftersom du inte följt monteringsanvisning.

Jag har varit inne på LKs kontor många gånger och har bra kontakt med dom. Vet att det funnits diskutioner om varför man säljer naken pex också, en av anledningarna är om du ska byta rör för att någon borrat i slangen så är det lättare att bara köpa mediaröret istället för att först skala av skyddsröret, hoppas du blev lite klokare
Jag är helt med på att det finns en liten risk för kondens.
Men då är det just det momentet som inte ger ersättning, inte att hela tappvatteninstallationen är "ej fackmannamässig".
I mitt fall kommer det inte att bli några kondensskador.
 
Det börjar ju mer och mer bli en tråd om kondens och det verkar vara nåt de flesta är livrädda för men jag har rivit i ett antal kåkar från anno dazumal med enbart oisolerade kopparrör till vattnet och jag kan inte minnas att det varit nå speciella skador pga nå kondens? Känns som en del målar upp att det konstant står och droppar om alla rör jämt typ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Krilleman
Men om du är övertygad om att det blir bra, varför kör du inte bara på med din installation då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.