43 772 läst ·
239 svar
44k läst
239 svar
Rör i rör - krav?
Tack själv Krilleman, jag får önska dig lycka till med din livsfilosofi!Krilleman skrev:
Bra summerat @karlmb! Då är du till fullo klar med frågan. Du anser att du har hittat rätt väg att gå. Jag önskar dig lycka till med din installation.
Min summering av denna tråd blir kort för jag behöver inte linda in mitt svar i någon lång text:
Följ alltid monteringsanvisningen slaviskt inom VVS.
För då slipper man gissa och hitta på något eget. På köpet får man får en bevisat godkänd och korrekt installation!
![]()
Hoppas bara du tänker själv också ibland
D Dr.L skrev:
Ja jag är då fortfarande nyfiken på det..?Jarlingar skrev:
Och personligen tycker jag detta är extremt dumsnålt...
Det skiljer endast några hundralappar i pris mellan naken pex och pex med skyddsrör.
Be LK maila den text där dom skriftligen intygar att det är godkänt med naken pex vid dold förläggning av tappvatten.
OM du får en skada och hänvisar till ett muntligt samtal med LK när du ska övertyga ditt försäkringsbolag om att du har rätt...
Ja du har nog lite av en uppförsbacke där...
Saknas det montageinstruktion så måste det rimligen anses vara ej godkänt. Motsatsen att allting är ok så länge det inte utryckligen står att det är förbjudet, faller ju på sin egen orimlighet.
Att kopplingar och kopparrör är godkända har väl mer att göra med att de måste tillverkas enligt en viss standard och därmed får dom typgodkänd via standarden. Nåt sånt finns tyvärr inte för plaströr mig veterligen, och då blir det upp till tillverkaren att ange hur saker ska lösas (dvs krav på följa tillverkarens montageinstruktion).
Att kopplingar och kopparrör är godkända har väl mer att göra med att de måste tillverkas enligt en viss standard och därmed får dom typgodkänd via standarden. Nåt sånt finns tyvärr inte för plaströr mig veterligen, och då blir det upp till tillverkaren att ange hur saker ska lösas (dvs krav på följa tillverkarens montageinstruktion).
Ja, lycka till med att övertyga försäkringsbolaget om det..., är det verkligen värt det att få ta striden med ett försäkringsbolag om/när man drabbas av en skada?K karlmb skrev:Och då får jag se mig nöjd. Den som får problem med försäkringsbolag som vill vägra betala ut ersättning vid läckage enbart av anledningen att det inte är RiR inbyggt i badrumsväggarna och därmed inte fackmannamässigt utfört, kan hänvisas till denna tråd och tryggt konfrontera handläggaren med lite verkliga fakta.
Tack för allas engagemang!
Det där handlar ju som sagt om ifall informationen om gällande regler finns tillgänglig när problemet uppkommer. Och det gör de nu.S Strontus skrev:
Nej, det där har du inget stöd för. Att en plasttillverkare inte valt att publicera en speciell instruktion för något moment diskvalificerar absolut inte deras produkter från att kunna användas enligt Säker vatten. VV visa mig stöd för sådan slutsats isåfall.B Byggmarodören skrev:Saknas det montageinstruktion så måste det rimligen anses vara ej godkänt. Motsatsen att allting är ok så länge det inte utryckligen står att det är förbjudet, faller ju på sin egen orimlighet.
Att kopplingar och kopparrör är godkända har väl mer att göra med att de måste tillverkas enligt en viss standard och därmed får dom typgodkänd via standarden. Nåt sånt finns tyvärr inte för plaströr mig veterligen, och då blir det upp till tillverkaren att ange hur saker ska lösas (dvs krav på följa tillverkarens montageinstruktion).
Det handlar alltså inte om att allt som inte står om är förbjudet, utan att det helt enkelt i en (hel) del fall saknas instruktioner.
Vad som stipuleras i Säker Vatten är att en instruktion som finns måste följas, MEN med det kommer ingen automatik om att om instruktion saknas så är inte en produkt godkänd.
Det faller däremot på sin egen orimlighet och jag trodde verkligen vi passerat det stadiet.
Har du något skrivet som visar på din slutsats så vänligen besvara detta inlägg.
"Begränsas" är snömos i detta fall eftersom en rad andra regler som slås fast i tex Säker vatten, som förbud mot dolda kopplingar, regler för tätskiktsgenomföringar mm mm, gör just detta, begränsar, men inte omöjliggör skador. Varför ska just RiR vara den angivna nivån på "begränsar"? Det står ingenstans, vilket som sagt tydligt påvisats redan i början av denna tråd.Jarlingar skrev:
Ja jag är då fortfarande nyfiken på det..?
Och personligen tycker jag detta är extremt dumsnålt...
Det skiljer endast några hundralappar i pris mellan naken pex och pex med skyddsrör.
Be LK maila den text där dom skriftligen intygar att det är godkänt med naken pex vid dold förläggning av tappvatten.
OM du får en skada och hänvisar till ett muntligt samtal med LK när du ska övertyga ditt försäkringsbolag om att du har rätt...
Ja du har nog lite av en uppförsbacke där...
Snålt eller inte, det finns fall där man väljer nakenPEX av andra skäl, som jag förklarat.
Du kan ju å din sida be LK slå fast skriftligt att det endast är deras RiR-produkt som får användas inbyggt i badrumsväggar, och inte nakenPEX..
Hur kommer det sig att en så viktig sak inte kommuniceras i alla instruktioner som LK publicerat...?
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lk-universalsystem-utforandeentreprenad.pdf
Här nämns det flera gånger om naken PEX.
Skulle man inte få använda sig av det, varför ha med det i sina listor och exempel?
Jag vet inte..
Här nämns det flera gånger om naken PEX.
Skulle man inte få använda sig av det, varför ha med det i sina listor och exempel?
Jag vet inte..
Självklart får man använda naken PEX synligt iaf, frågan är om det får användas i dold förläggning.TotalControl skrev:
I nästan varje ”punkt” står följande text ”Installationen skall utföras enligt branschregler SÄKER VATTENINSTALLATION 2011:1”
Just dom hänvisningarna är ju intressanta, LK hänvisar till SV och SV hänvisar till tillverkarna.
