Jättekonstigt. Finns det monteringsanvisningar för reglar? Skivmaterial? Skruv? Silikonfog? Klammer?

Krilleman
Nej, det handlar bara om VVS-sidan.

Inte bygg och tätskikt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Skarvmuffar då?

Krilleman
Skarvmuffar, hur menar du?

Jag är uppenbarligen inte hantverkare. :crysmile:

Enligt din skärmdump måste alla produkter ha monteringsanvisningar för att uppfylla Säker vatten.

Så, min fråga blir då: Har verkligen alla detaljer i en VVS-installation monteringsanvisningar? Som skarvmuffar till exempel?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Facket och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Diskussionen tar ett abrupt slut i fakta på sidan 49 i säker vatten. Således kan inget vara godkänt enligt säkervatten utan korrekt monteringsanvisning:

[bild]
Knappast. Att man kan få avtala om att ha Säker vattens logotype på något papper betyder inte att en tillverkare som väljer bort det inte har en godkänd produkt.
Och den där listan på godkända produkter, jag har fortfarande inte fått se den. Om den är så tillgänglig, varför kan man aldrig få se den?
Men nu är det fredag och de kanske kan något i andra länder också...?

Redigerat:
Krilleman
Vill du inte vara övertygad så behöver du inte. Alla andra har förstått det svenska regelverket inom VVS. Utländska länkar hjälper dig inte på traven direkt.

Listan över tillverkare som har tecknat avtal med säkervatten:
https://www.sakervatten.se/vvs-produkter/leverantorer

Någon produktlista har jag aldrig sett. Och den är antagligen för lång.

Krilleman Krilleman skrev:
Vill du inte vara övertygad så behöver du inte. Alla andra har förstått det svenska regelverket inom VVS. Utländska länkar hjälper dig inte på traven direkt.

Listan över tillverkare som har tecknat avtal med säkervatten:
[länk]

Någon produktlista har jag aldrig sett. Och den är antagligen för lång.
Ha ha, helt allvarligt, du inser inte att jag skämtade med filmerna från USA ?

Det finns ingen lista på produkter, bara på tillverkare. Ok. Som jag misstänkte då.
Sluta då yra om ej godkända produkter.

Blandarfäste PEX FMM 9206 får man tydligen installera utan skyddsrör.
Om man då har skyddsrörets avslut inne i väggen, förlorar man inte då hela funktionen med skyddsröret som ni säger att man måste ha enligt säkert vatten? Eller missuppfattar jag allt?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Krilleman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Blandarfäste PEX FMM 9206 får man tydligen installera utan skyddsrör.
Om man då har skyddsrörets avslut inne i väggen, förlorar man inte då hela funktionen med skyddsröret som ni säger att man måste ha enligt säkert vatten? Eller missuppfattar jag allt?
Var hittar du den informationen i installationsanvisningen?

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_8530946.pdf

Monteringsanvisning för rörinstallation med illustrerade steg och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Observera att detta ytterligare är en artikel som inte ska smörjas på stödhyla/klämring.

Technical drawing of mounting instruction for pipes with dimensions and warning text not to grease support rings.
Skapa konto

Krilleman
K karlmb skrev:
Det finns ingen lista på produkter, bara på tillverkare. Ok. Som jag misstänkte då.
Sluta då yra om ej godkända produkter.
Du läste tydligen inte infon i min länk.

Lista på leverantörer av VVS-material och länkar till RSK-databas, med relaterade sidor till höger.
Skapa konto

Monteringsanvisningen ska innehålla denna symbol:
Se tex exempel i mina senaste bilder i denna tråd.
Logotyp för "Accepterad monteringsanvisning 2016:1" med en flamma och vattendropp.
Skapa konto

Men du kommer inte längre i ditt tänk att du absolut har rätt i sakfrågan.

Krilleman
Maxwells demon TotalControl skrev:
[länk]
Ja, där ser man. Helt rätt, skyddsröret ska med annars torskar man vattensäkerheten.

Men du ska ju även följa anvisningen för respektive tillverkare av rören. Där tar det stopp för naken PEX.

Men konstigt att dom fått denna godkänd av säkervatten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.