End skrev:
Insane! Är det ens lagligt?
Så olagligt det kan bli

MB77 skrev:
Ytterligare ett exempel på när visheten bedrar klokheten :wow:
Fast han skriver ju faktiskt "Komplett utrusning till vedkap eller byggsåg". Det är ju inte en färdig maskin som säljs, utan delar för att kunna bygga en.

Alfredo skrev:
Fast han skriver ju faktiskt "Komplett utrusning till vedkap eller byggsåg". Det är ju inte en färdig maskin som säljs, utan delar för att kunna bygga en.
Det är sant... Läste inte tillräcklig noga. :|

Elkludde skrev:
Så olagligt det kan bli
Enligt vilken källa då?

/Kent

snickarboden skrev:
Enligt vilken källa då?

/Kent
jaa det är klart ingen källa som säger att det är olagligt att sälja den,det är ju en privatperson som säljero eventuell köpares ansvar att göra den laglig att använda

Elkludde skrev:
laglig att använda
Att den är fullkomligt livsfarlig och att den som använder den är en "idiot", det är vi nog helt ense om, men på vilket sätt skulle det vara olagligt för en privatperson att använda den?

Alfredo skrev:
Att den är fullkomligt livsfarlig och att den som använder den är en "idiot", det är vi nog helt ense om, men på vilket sätt skulle det vara olagligt för en privatperson att använda den?
Problemet är om någon köper den och inte vet bättre..

Gör man fel får man lida.

Kattvovven skrev:
Problemet är om någon köper den och inte vet bättre..
Hur det än tolkas o misstolkas så är det användaren som har ansvar för vad han använder För verktyg o hur han/hon går tillväga

Elkludde skrev:
Hur det än tolkas o misstolkas så är det användaren som har ansvar för vad han använder För verktyg o hur han/hon går tillväga
Självklart. Menar bara det kan sluta väldigt olyckligt för någon som ska kapa något, eller nybliven villaägare, inte vet hur det ska se ut (tror det ska vara så) och blir av med en arm eller fru..

Jonstorp skrev:
En rest från LBhus. [länk]

[bild]
Vad kan de ha haft den till?

andersmc skrev:
Vad kan de ha haft den till?
Skrämt småbarn skulle jag gissa på.. jag kan då inte komma på något annat användningsområde som verkar vettigt :)

Jag har svårt att tro att den är nyttjad, fulhack?
Motorn ser ut som en äldre Hitachi, effekt runt 1400w kanske?!
Klingan ser ut att vara runt 400mm, typ som en klyvklinga till byggsåg.
Svårt att tro att den orkat med något som motiverat att kunna kapa/klyva 150-200mm.

Jag hoppas innerligt att den inte nyttjats någon gång. Hemska skador man kan få, underarmen på högran är ju bara centimetre ifrån klingan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.