266 369 läst ·
1 172 svar
266k läst
1,2k svar
Roliga verktygsannonser
Jag är ingen repklättare så jag chansar utifrån sunt förnuft:Kattvovven skrev:
* Är det så smart att dra slingorna genom "steget" är inte det risk att det skaver av slingan?
* Den närmaste slingan på bilden sitter inte i lejdaren, bara i "steget"
* Samma sak med den svarta, näst närmast, är det ett spännband? och varför är det snott så mycket?
Överhuvud taget tycker jag det ser lite trassligt ut längre ner....
* Är det så smart att dra slingorna genom "steget" är inte det risk att det skaver av slingan?mexitegel skrev:
Risken är större att släpper gångbryggan i ena fästet så kan slingan glida antingen ur, eller skäras av mot fasta kanten. Så tänkes det åtminstonde på detta objekt.
* Den närmaste slingan på bilden sitter inte i lejdaren, bara i "steget"
Dom bägge repen klickas i senare (se hajkrok) egentligen är varsin fast punkt för varje rep ok (beroende på vilken standard du följer) jag satt mina i båda, men båda var ok.
* Samma sak med den svarta, näst närmast, är det ett spännband? och varför är det snott så mycket?
Svarta näst närmast sitter så den nyper runt stången för att inte glida.
Absolut ej spännband, slingor som tål 2-3ton statiskt belastning (antagligen mer)
Den i mitten är egentlgen onödig, men satt samman förankringspunkterna in case of major failure.
Överhuvud taget tycker jag det ser lite trassligt ut längre ner....
Sant, men det är upprigat, ej städat innan nedfirning.
Daniel: blå är inget fel, godkänt rep, bara färgen som sticker ut lite
Men, det som helt klart saknas är repskydd. Biggest major no-no. Rep mot fel kant går av på sekunder.
Kanske var ett dumt exempel, poängen var bara att det är svårt att se felet om man inte vet hur det bör se ut
Redigerat:
Om han har en jordfräs förstår jag att han vill sälja den, för vad skall man ha en sådan till i Luleå? Är det inte lite som att ha en snöslunga i Bangkok? Jag menar, tjälen släpper väl där ungefär en dag på tio år

Vore hysteriskt kul om någon kom in och sa "jodå, det där ÄR en spånsug, portabel bl.a. Bl.a. Bl.a."