9 952 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
röd FK som tändtråd?!?!
Konstigt att jag inte under c:a 30 års tid känt nått behov av fler färger, och att om man nu behöver fler färger borde det finas färger som vore bättre än röd med tanke på den rödas tidigare funktion och ev. källa till misstag.
Nu tänker du inte så stort!elmont skrev:
I bostäder behövs inte så många, men går du till industrin så blir det en helt annan sak!
Personligen väljer jag hellre bort gul och grön än röd!
T.ex i apparatskåp:
Brun=L1
Svart=L2
Grå=L3
Ljusblå=N
Röd=Manöver 230V
Mörkblå=Manöver 24V
Lila=N i 24V-kretsar
Orange=Främmande styrspänning
Vit=Larmkrets (t.ex. driftlarm, brandspjäll mm)
Finns inte så mycket kvar att spela med!
Orsaken till att jag tycker att röd är ett dåligt val särskilt i icke industriell miljö är att det är allt för många som kanske inte har full koll på vad som är vad men ändå gärna vill fixa lite själv och då kn man ju kanske få den uppfattningen att röd alltid är tex. tändtråd och glatt lägger en gammal jord på brytaren med spänning på höljet som resultat. Och behöver man flera färger går de ju utmärkt att ha flerfärgade ledare eller nummermärkta , men som sagt jag tror inte det är fackmän som har det största "besväret" med rött utan glada amatörer.
va fan ska man göra regler för alla vildar som pysslar me allt ..då blir de bara skit av allt ju..........hur ska vi göra me alla bilar....kan ju va nån blind som får försig å köra en svängelmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nu blir jag lite fundersam, menar du att de färgerna kan förväxlas med skyddsjord?
Har inte tänkt på den aspekten.
Personligen skulle jag aldrig ens överväga att använda röd, halva huset har röd jord. När jag drog trådar i vårt kök så valde jag orange när jag behövde en extra färg, typ bryttråden till trappkoppling, för att variera mot mellantrådarna. Använde även orange mellan dimmer och tranformator, i samma rör gick bryttrådar (dimmax knappdimmer). Elektrikern jag anlitade för att koppla ihop det hela var inte så glad för den färgen, men knorrade lite bara. Han motiverade aldrig det.
Klicka här för att svara