hörde att älvsbyhus använder sej av röd tändtråd, jag trodde då att det var en ej tillåten färg?

Tror att det är tillåtet, men att det står "bör ej användas" i elbibeln. Men röd FK är väl svårt att få tag på eller? Jag har aldrig sett det hos elgrossister iallafall.

När jag drog ny tråd samt jordade i köket häromdan tog den gröngula slut så då återanvände jag lite röd som jord för att få ihop de sista två dosorna. Ska väl tejpa på lite jordtejp.

Och så får du väl sätta en skylt som talar om att det i anläggningen förekommer både röd och gulgrön skyddsjor

Det är ju inget nytt i kåken, den jord som fanns innan (källare + delar av köket såsom spis, spisfläkt och kylskåp) var till 90 % röd. Resterande som är gröngul är till uttag uppsatta senare.

F.Ö. är det en riktigt skum installation, det finns bara en skena till jord o nolla. Färgerna ska vi inte snacka om. Nollan är svart, vit, blå och grå.
Faserna går i svart, vit, grå, grön, brun och röd. Så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man kopplar och inte ta nåt för givet.

Förresten, jag har tänkt att slänga upp en jfb eller två. Men jag har ju som sagt bara en skena, och det finns inte plats under centralens huv att sätta upp en till.
Nån som vet om det är helt ok att sätta jordskena utanför centralen, och sen kapsla in den?

Jag tycker att det är en bättre ide att byta ut hela centralen, det borde inte ta en dag, en ny central med automater och jordfelsbrytare får du för ungefär en tusenlapp + arbete

...och där, efter ynka tre svar är pellefants tråd kidnappad och handlar nu helt plötsligt om något helt annat. :o

/Baksätesmoderatorn

jag har ingen röd tändtråd i mitt Ä-hus från 2004, endast orange

Till den röda färgen då, jag är med 99.9% säkerhet säker på att man inte får använda röd tråd som tändtråd och jag är lika övertygad om att ingen gör så (utom ev. nån som typ kan själv), däremot som sagt orange.

Men var får han då tag i röd FK?

Hörde av någon på jobbet att röd tråd får användas igen, har även sett att röd tråd använts som tändtråd i ett nyligen uppfört Älvsbyhus. Så rimligen borde den att gå att inhandla hos någon av elgrossisterna.

I mitt hus används röd FK som tändtråd från larmcentralen. Har 8 grupper som går via en kontaktor och tänder diverse fasta belysningar när larmet går. Sent om sider kommer denna röda tändtråd att vara uppmärkt på alla ställen där den är synlig. Dessutom finns en tydlig förklaring vid centralen.

Röd FK (tex 0400432) finns på lager hos de flesta grossister.

Man kan ju undra varför man över huvudtaget vill använda röd, det finns ju tillräckligt med färger att tillgå även utan röd. Kan det kanske vara nån ideimport för i vissa länder används röd som fas.

Har stött på röd fas här också, högst förvirrande...

elmont skrev:
Man kan ju undra varför man över huvudtaget vill använda röd, det finns ju tillräckligt med färger att tillgå även utan röd. Kan det kanske vara nån ideimport för i vissa länder används röd som fas.
Röd = larm, varning, fara? Någon?

de finns inga förbud mot att använda röd............skulle behövas ännufler färger om man vill ha separata färger..... med alla dubbel tripplar o annat som förekommer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.