351 627 läst ·
652 svar
352k läst
652 svar
Robomow RS 630
Hej på er,
Kanske ställer en dum fråga men det får gå.
Min klippare larmar på, ingen kabelsignal alt. kört utanför klippzonen (vilket den inte gjort).
Har kollat skarvar ocj de verkar vara ok och de som verkade tveksamma har jag skarvat om. Även kollat där vi eller grannen har grävt eller gjort annat i närheten av slingan och hittar inget synligt fel.
Så jag har införskaffat mig en tongenerator http://www.kjell.com/sortiment/dato...tionsmateriel/verktyg/tongenerator-pro-p38098
Undrar om någon använt en sådan till liknande fel ? Hur ska man koppla och så vidare.
Tacksam för svar !!
Kanske ställer en dum fråga men det får gå.
Min klippare larmar på, ingen kabelsignal alt. kört utanför klippzonen (vilket den inte gjort).
Har kollat skarvar ocj de verkar vara ok och de som verkade tveksamma har jag skarvat om. Även kollat där vi eller grannen har grävt eller gjort annat i närheten av slingan och hittar inget synligt fel.
Så jag har införskaffat mig en tongenerator http://www.kjell.com/sortiment/dato...tionsmateriel/verktyg/tongenerator-pro-p38098
Undrar om någon använt en sådan till liknande fel ? Hur ska man koppla och så vidare.
Tacksam för svar !!
Det gör den, men det konstiga är att första gången detta hände var början på förra veckan. Men hade inte tid att kolla för var bortrest hela helgen. Så i förrgår testade jag bara att starta den manuellt och då klippte den hela kvällen och igår på förmiddagen. Sen igår eftermiddag så klippte den en stund, men sen efter att den kört in i några hinder så fick den helt plötsligt larmet "ingen kabelsignal". Bar tillbaka den till laddstationen åkte iväg en sväng och när jag kom hem så hade den backat ur stationen för att börja klippa men kom
Inte längre än någon meter och då larmade den på "kört utanför klippzonen"
Inte längre än någon meter och då larmade den på "kört utanför klippzonen"
Du kan hitta kabelbrott med hjälp av en AM radio http://www.robomow.com/sv-Sweden/su...-och-service/25-faqs/service-by-the-user/2059
Har för mig att den inte behövde stå i laddstationen men man får tydliga instruktioner i displayen när man startar kalibreringen.
Lösen in i servicemenyn är nog samma på din som min dvs. 897 och sedan pilar du dig till kalibreringar och kabelsensorer.
Lösen in i servicemenyn är nog samma på din som min dvs. 897 och sedan pilar du dig till kalibreringar och kabelsensorer.
Lösen var samma 👍fredda skrev:
Jag vet inte om jag gjorde fel när jag "stänger av signalen".
Men jag följde stegen och när det stod att jag skulle "stänga av signalen" så drog jag ut strömmen till boxen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen när det stod "aktivera signalen" så satt jag helt enkelt i kontakten i väggen igen.
Logga in
Skapa konto
Då kom det efter ca 20-30 sek felmeddelande "Fel 2"
Logga in
Skapa konto
Ajdå, då är det nog kabelbrott ändå - 02 = kabelsignal
För att åtminstone begränsa felsökning av hela slingan så kan du dra en ny tråd (vanlig fk duger) från ena polen på laddstationen till första skarven i slingan, testa klipparen igen, om klipparen fortfarande inte funkar så sätter du ihop skarven igen och drar din nya kabel vidare till nästa skarv.
När du får klipparen att funka så vet du att felet finns mellan nuvarande skarv och den förra.
Liten hjälp om du har få skarvar men har man några stycken så kan man ringa in felet ganska bra iaf.
För att åtminstone begränsa felsökning av hela slingan så kan du dra en ny tråd (vanlig fk duger) från ena polen på laddstationen till första skarven i slingan, testa klipparen igen, om klipparen fortfarande inte funkar så sätter du ihop skarven igen och drar din nya kabel vidare till nästa skarv.
När du får klipparen att funka så vet du att felet finns mellan nuvarande skarv och den förra.
Liten hjälp om du har få skarvar men har man några stycken så kan man ringa in felet ganska bra iaf.
fredda skrev:Ajdå, då är det nog kabelbrott ändå - 02 = kabelsignal
Okey, aj fan. Men du har aldrig använt dig utav en tongenerator ?
OM jag nu skulle vilja dra om hela trädgården, kan jag då tex köpa FK kabel från tex http://www.elgrossisten.se/fk-1-5-installationskabel.html Istället för att betala dyra pengar hos min åf ?
Nej, de gånger min slinga gått av så har klipparen klippt av tråden och därmed stannat på plats fast har hjälpt svärfar på sättet jag beskrev förut med bra resultat.
Här diskuteras om man kan/bör använda FK som begränsningskabel, de sista 100m av min är FK och det funkar iaf.
Här diskuteras om man kan/bör använda FK som begränsningskabel, de sista 100m av min är FK och det funkar iaf.