Har nu kört min rs622 i 2 månader och jag är i det stora hela mycket nöjd. Klipparen är robust och tålig och gör vad den ska.

Värt att notera:

Smala passager
Jag har en väldigt klurig tomt med smala långa passager på 1,2m som ibland går genom en kurva. För mig funkade det bäst att ta bort alla smala passager gjorda med pappersmallen och istället bara låta kanttråden gå normalt genom. Sedan ställde jag in olika zoner. Chansen att klipparen av misstag ska hitta genom en lång smal krökt passage på 1,2m är liten. Dessutom blir det nu klippt ända ut i kanterna i passagerna och inte efter mönstret i pappersmallen. Dessutom fungerar inställningen att följa kanttråden i flera spår dåligt med mallen.

Lutningar
Jag hade sett filmer på youtube som antydde att den skulle klara mer lutning än vad spec. angav, nämligen 20°. Jag har en slänt som ibland är upp till 25°, vilket är lite för brant. Ibland kommer den upp och ibland vänder den på vägen, vilket resulterar i att slänten blir mindre klippt. Jag fick t.o.m. bygga en ramp på ett ställe för att komma ner i tillåten lutning längs kanttråden. Men det är ju egentligen inget att klaga på, då klipparen gott och väl lever upp till de lutningar som anges i spec.

Tidab
Tidigare har man gett Tidab beröm för supporten, men den sången kan jag inte riktigt stämma in i. Om man exempelvis har frågor om produkten svarar de inte på mail och är svåra att få tag i på telefon. Kanske fungerar det bättre för andra...

Hej

Undrar ifall nån har en mer ingående manual på rs630 / 622 där man skulle gå igenom service menyn med alla dess inställningar. Hittade en .pdf med reservdelsnummer och sprängskiss men inget annat. En annan sak, ska klipparen följa slingan tillbaks till laddning för min verkar inte göra de utan studsar bort från den som när den klipper. Har stationen nån sändare så att den kan guida klipparen hem eller endast genom slingans signal?

Matias...

Som Turbo123 skriver fungerar inställningen att följa kanttråden i flera spår dåligt med pappersmallen.

Alternativet att dra rakt igenom smal passage som inte är så lång medför att klipparen åker in i zonen för att klippa och 2 minuter senare kan den ha den hittat ut och klipper i en annan zon. Litet dilemma om man inte som turbo123 har "lång krökt passage"

Mitt problem är att pga att maskinen hade svårt för att gå in i den smala passagen till zon 1 så togs följa kantkabel bort i den zonen men behölls i de andra 2 zonerna.

Dock verkar det som att den inte är intresserad av att ta alt spår i de zonerna - trots att jag ändrat inställningen för
värdet som var 7 från början.

När jag återställde kantkabel i huvudzonen så tog den trots att jag ställde värdet på 2 i den zonen för att klara den
smala passagen ett nytt spår ganska långt in på gräsmattan.

Trodde att när jag minskade värdet skulle den gå mitt på kabel i gräset.

Så den verkar inte bry sig vilket värde jag ställer samt varför verkar den inte ta olika spår i de andra zonerna.

Någon som har varit med om något liknande?`

Kanske är det något mjukvarufel som en tur till säljaren kan rätta till?

Hej, har en robomow som börjat bete sig lite konstigt. Haft den i ca 2 månader.

Efter laddning backar den ut ca en meter från laddstation och stannar. (Ibland). Inget visas i displayen utan den är helt släckt. Förut när jag stod bredvid den började den dock pipa och fråga efter pinkod och så stod det fortsätt ladda om ej används. Går att starta manuellt om man går dit. Vid manuell start fungerar den som den ska.

Felet började efter jag hade strömmen utdragen en dag då jag var tvungen att ha uttaget till annat. Några tips på vad det kan vara? Den grå kontrollboxen visar ingenting onormalt.

Kom på att jag har ändrat kantavstånd till 12 istället för 7, kan den känna av kantkabel bakåt när den backar ut då tro? Har bara ca 1,5m till hörn. Ska gå ut och försöka ändra tillbaka.

Anderssonbjorn skrev:
Hej, har en robomow som börjat bete sig lite konstigt. Haft den i ca 2 månader.

Efter laddning backar den ut ca en meter från laddstation och stannar. (Ibland). Inget visas i displayen utan den är helt släckt. Förut när jag stod bredvid den började den dock pipa och fråga efter pinkod och så stod det fortsätt ladda om ej används. Går att starta manuellt om man går dit. Vid manuell start fungerar den som den ska.

Felet började efter jag hade strömmen utdragen en dag då jag var tvungen att ha uttaget till annat. Några tips på vad det kan vara? Den grå kontrollboxen visar ingenting onormalt.

Kom på att jag har ändrat kantavstånd till 12 istället för 7, kan den känna av kantkabel bakåt när den backar ut då tro? Har bara ca 1,5m till hörn. Ska gå ut och försöka ändra tillbaka.
Det var det enkla felet. Nu har jag dock en annan fråga :)

Har inställt schema så att den går varje dag och vilar mellan 23:00-06:00. Har en stor gräsmatta med mycket gångar och vrår så den behöver all den klipptiden. Intensiteten står på 20% och intervallet är två gånger i veckan. När jag kom hem igår stod det att den inte skulle starta förän torsdag 08:55 så jag körde den manuellt en gång. I morse stod det lördag 08:06.

Vad är detta? Har den fått något spel så att jag ska göra någon slags fabriksåterställning? Eller tycker den att den är klar så den inte behöver ut igen förän då?

Någon som vet??

Min ms1800 är dålig på att hitta ingången den åxå. Med läget i "av" hittar den ingången, annars kör den förbi. Fast i manualen står det att den ska köra TILLBAKA i flera spår. Har den aldrig gjort med läget i på heller. Menlös funktion då den alltså inte går att använda!
Min tappade ena hjulet vid installationen... Gick att trycka dit men ändå!
Och den rundar ofta alla zoner på väg hem... Borde den inte skippa delzonerna kan man tycka?

Redigerat:
Den anser sig vara klar! Grundat på din angivna storlek på gräset tycker den en viss klipptid är lagom. Ditt schema anger bara när den FÅR klippa, inte att den alltid jobbar varenda dag hela tiden.

Har fortfarande "problem" med det här med följa kantkabeln hem - när jag kopplade på denna funktion i huvudzonen så tar den efter ung 5 meter från laddstationen ett nytt spår långt in på gräsmattan.

Det som gör mig lite fundersam är att det inte spelar någon roll vilket värde jag har ställt in den på.

Någon här som fått det att fungera med schablonen för smala passager/underzoner?

Har lite funderingar på alternativa övergångar istället för den lösningen alt är att man lämnar en
ung 2meter bred öppning - men då lär den väl rymma till "fel" zon hela tiden eller?

Redigerat:
Ser att en del upplever att inställningen för hur många spår den kan följa inte fungerat.
Detta verkar dock funka fint med min Rs622!

Som det är nu verkar inställningen att följa ett enda kantspår var det som funkar bäst om man avgränsar zoner med pappersmallen, men om kör flera zoner utan pappersmallen kan den följa kantkabeln i flera spår.

Dock har jag ett litet tips:
Gör en egen passage utan pappersmallen, t.ex. 0.5m mellan kantkablarna och t.ex. en meter lång. Då är chansen att den smiter emellan mycket liten och den kan även följa flera spår. (Hur många får man ju prova sig fram)

För mindre zoner, har jag också tagit bort pappersmallen och då startat zonen så långt in i den som möjligt. Visst har den smitit in i huvudzonen någon gång, med totalt sett blir även den lilla zonen klippt.

Sedan har jag även en lång passage uppför en krökt backe med bara ca 25cm mellan kantkablarna (ett spår) och detta har funkat felfritt! Denna passage passerar den på hemvägen när den följer kantkabeln.

Måste även säga att nu under semesterveckorna klippte den felfritt medans jag låg på stranden utomlands :)

Redigerat:
vorschlag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är en lösning som jag provar just nu och den verkar fungera med alt spår!

Har nu kört med RS630 i drygt 2 månader och är mycket nöjd så långt, har 3 delzoner angivna och ett antal öar i huvudzonen. Har dock sett att klipparen ibland går konstigt/ormar sig när den skall tillbaka till laddaren.
Har provat att sätta ett värde från 7 till 1 bland annat men tycker att jag ser detta ibland oavsett inställning. Ser ut som maskinen försöker med ett spår en bit utanför kabeln och sedan "tappar signalen" och överkompenserar då till höger.
Är det någon som sett detta på Robomow, verkar dock inte hända när den kantklipper utan det är vid gång till laddare.

Jag har en RL2000 som jag är så missnöjd med att jag skjuter den snart, klipper iof gräset bra, men hittar inte in i laddaren,fastnar överallt(platt tomt)kanske en gång på 20 slipper jag släpa den hem,slirar sönder gräset när den vrider sig,mm,mm
så är inte dom nya bättre,så stor VARNING.

Claes Carlsson skrev:
Jag har en RL2000 som jag är så missnöjd med att jag skjuter den snart, klipper iof gräset bra, men hittar inte in i laddaren,fastnar överallt(platt tomt)kanske en gång på 20 slipper jag släpa den hem,slirar sönder gräset när den vrider sig,mm,mm
så är inte dom nya bättre,så stor VARNING.
Har diskuteras Robomow RS630 och det grova problem du beskriver verkar inte finns för denna modell.

Det låter ju som om din klippare är defekt på något sätt...
Som jag nämnde innan klippte min RS622 felfritt hela semestern medans jag inte ens var hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.