Hej
Mycket möjligt att det är dummaste fråga för ER:
Hur i hela världen kommer man in i service meny alltså vad skall jag trycka för att komma till bilden där man skall mata security code.
Har ej kört igång min maskin och i manualen står det ingenting.
Jag vill pröva maskinen på ett litet område inför installationen till våren,och då krävs det nog out of the box status.

Precis, koden till servicemenyn står inte i dokumentationen, förmodligen för att man inte ska vara där och kladda i onödan. Men koden är 897 för oss som vill kladda ändå :D

Precis, koden till servicemenyn står inte i dokumentationen, förmodligen för att man inte ska vara där och kladda i onödan. Men koden är 897 för oss som vill kladda ändå
Hej
Koden har jag hittat redan men var finns plats där jag ska mata koden?
Kan man skrolla sig till det med pilarna,eller ska man trycka något knappkombination eller?
Som skrivit tidigare har ännu ej startat maskinen och i manualen står det ingenting om hur (eller står det och i så fall är jag blind:().
Alltså:startar maskinen och vad sedan för att få fram den bilden som man skall mata 897.

aha, ja det är bara att bläddra till servicemenyn och trycka GO.

Tack fredda. :D

Tjoho alla, nu har jag börjat fundera på hur jag ska dra om hela min slinga i år. Dels för bristfällig installation (av mig själv) från första början.
Om och när ni skarvat kabeln, hur har ni då gjort ? De där blå skarv sakerna som följer litar jag inte alls på. Hur skulle ni göra för att undvika fukt osv..

OpiMaza
Dropdead skrev:
Tjoho alla, nu har jag börjat fundera på hur jag ska dra om hela min slinga i år. Dels för bristfällig installation (av mig själv) från första början.
Om och när ni skarvat kabeln, hur har ni då gjort ? De där blå skarv sakerna som följer litar jag inte alls på. Hur skulle ni göra för att undvika fukt osv..

Löda och krympslang finns ju annars. Tror att "classe" har krympslang med något typ av lim så dom blir täta

• Gilla
grymmeoffe och 1 till
  • Laddar…
Dropdead skrev:
Är det 3M scotchlok du menar så kan du utan tvekan lita på dem då de är väl beprövade under många år.

Jag kan ju nämna att farsans installation består av dussintals skarvar som bara är tvinnade ihop med eltejp runt och han är inne på femte året nu...

• Gilla
Dropdead
  • Laddar…
Hallå,

Jag ska lägga ut tråd idag runt en trädgård. Ska dra utmed ett staket som löper runt trädgården. Men på ett ställe står det en lekstuga. Mellan lekstugan och staketet är det kanske på sin höjd 1 m brett. Hur hade ni gjort där? Skippat att dra kabeln bakom utan istället dra kabeln runt lekstugan och skippa baksidan så man istället får trimma där bakom ? För även om klipparen (RS630) kan köra på lekstugan och vända som ett hinder så vill jag undvika detta för att spara på klipparen. Vill nämligen dra kabel runt lekstugan för att undvika onödigt slitage.

Dropdead skrev:
Hallå,

Jag ska lägga ut tråd idag runt en trädgård. Ska dra utmed ett staket som löper runt trädgården. Men på ett ställe står det en lekstuga. Mellan lekstugan och staketet är det kanske på sin höjd 1 m brett. Hur hade ni gjort där? Skippat att dra kabeln bakom utan istället dra kabeln runt lekstugan och skippa baksidan så man istället får trimma där bakom ? För även om klipparen (RS630) kan köra på lekstugan och vända som ett hinder så vill jag undvika detta för att spara på klipparen. Vill nämligen dra kabel runt lekstugan för att undvika onödigt slitage.
Minsta bredd är ju eg. 2m så frågan är om du inte ska anlägga en rabatt där.

Ev. kan du exprimentera med att lägga en ö runt lekstugan, men risken är att om den väl hittar in på den 1m smala passagen, får den kanske problem att hitta ut.

En annan lösning hade ju varit att göra en smal passage med pappersmallen och lura klipparen att den kör från en zon till en annan. Dock blir ju klippbredden bara 56cm då genom passagen.

Ungefär min tanke. Lägg en rad plattor intill stugan så remsan blir lite smalare. När klipparen kör kantklipp följer den ju linan. RS630 klipper ju så brett så det borde gå att få det mesta klippt. Annars så går väl den klipparen köra med fjärrkontroll utanför kantlinan? Även med mobilapp har jag för mig, då är det ju bara radiostyra den dit emellanåt. Dock inte hundra på om det går på den modellen.

Hej !
Har en RS 630 sedan två sommrar tillbaka och har ett problem på tomten, kanske beror på att jag inte läst på eller fullständigt fattat detta med zoner..
Min problem är att det finns en hallonhäck på tomten som inramad med slipers, på baksidan av denna häck så är det max 1,2 meter till begränsningslinan och bakom linan sluttar det snabbt ner mot ett dike.

2015-04-26_213752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt problem är att ibland när klipparen kommit "in" bakom häcken så vänder den givetvis mycket då händer det att klipparen backar ut över begränsningslinan och därmen kör baklänges rakt ner i diket.
Jag undrar om det finns något sätt att få den att bara köra "en klippbredd" i området.
Som jag fattar det kan jag knappast använda mig av "smal passage" då begränsningslinan inte kommer "tillbaka" i denna smala passage (alltså blir det ingen zon heller).

Någon som har några tips annat än att hindra klipparen att åka in bakom häcken öht ?

Har exakt samma förutsättningar på min tomt, slutade med att jag drog om kabeln så klipparn inte klipper mellan hallonhäcken och diket.

Kanske funkar bättre med 2015-uppdateringen, ska försöka åka och få den installerad i veckan som kommer!

Hmm inte vad man vill höra ;-)
Jag funderar om om man skulle skapa en "pseudo zon" på ena sidan om häcken och dra "smal passage" (dvs kanttråd) fram och tillbaka mellan häcken och diket.
Frågan är väl bara om man kan få klipparen att klippa fint i "pesudo zonen" tillsammansm med övriga gräsmattan.
Är du med på hur jag menar ?
[Edit] Typ så här:
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Skulle detta kunna funka? Blir bara klippt när klipparen kör kantklipp men kanske värt ett försök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.