Se se nedan bild för mer info om vad som skiljer de olika maskinerna. Hoppas de kan ge mer info till er som går och funderar på ett köp.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mmmmagnus och 2 till
  • Laddar…
Enligt robomap, http://www.robomow.com/sv-Sweden/robomap, hamnar jag på ca 2700 m². Jag hade hoppats att det skulle räcka med den här eller Husqvarna Automower 2/330. Men det kanske blir körning dygnet runt då för det är ju inte direkt ett stort fält utan hus mm mm jag bor på.

Gillar så mycket med Robomow RS 630. Viking Garden, Wiper, Stiga och Ambroggio har jag inte läst in mig på ännu men kanske måste gör det för att nå hela ytan. Blir så mycket pengar då dock...

Pratade med två säljare på en mässa som sålde både Robomow och HQ.

Enligt dom så angav Robomow m² efter ett schema där klipparen går 9 timmar (inkl. laddning antar jag) per dag i 3 dagar per vecka. Då klippte den gräsmattan 2 gånger.

De sa också att Robomow var mer ärliga när de angav m² än HQ.

Någon som kan bekräfta/dementera detta?

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
anette_jonas skrev:
Se se nedan bild för mer info om vad som skiljer de olika maskinerna. Hoppas de kan ge mer info till er som går och funderar på ett köp.

[bild]
Förstår att nåt måste skilja mellan 304 och 306 men ser inte vad. Både på bifogad bild och på Robomows site har dom exakt samma spec, förutom kvm då. Är det bara mjukvaran som skiljer?

Kör era klippare kantklippning automatiskt? Vet att den inte ska göra det varje gång men vi har aldrig sett den göra det själv under de veckor vi haft den. Ex förra veckan körde jag igång en manuellt då det var missade områden runt begränsningslinan. Nu en vecka senare ser det inte ut som den kantklippt nån mer gång då det är missade områden runt begränsningslinan igen. Så åtminstonde gör den det inte tillräckligt ofta. Men hittar ingen inställning för intensiteten av det.

Kanske inte till någon hjälp men jag vill minnas att när man startar den manuellt så kan man ju välja kantklipp eller ej. Man kanske måste välja rätt läge där?
Våra kantklipper iallafall då och då.

jilldris skrev:
Kör era klippare kantklippning automatiskt? Vet att den inte ska göra det varje gång men vi har aldrig sett den göra det själv under de veckor vi haft den. Ex förra veckan körde jag igång en manuellt då det var missade områden runt begränsningslinan. Nu en vecka senare ser det inte ut som den kantklippt nån mer gång då det är missade områden runt begränsningslinan igen. Så åtminstonde gör den det inte tillräckligt ofta. Men hittar ingen inställning för intensiteten av det.
Ja, min fixar kantklippningen helt av sig självt då och då. Har inte gjort någon speciell inställning eller så. Jag tycker du ska dubbelkolla att den verkligen inte klippt kanterna och sedan kolla med Tidab.

Funderar på en 630. Ingår det gränskabel och märlor? Över allt där de säljs så står det inget om detta.

Ja det ingår allt som behövs.

Jag har ett rätt kraftigt träd som står en bit från där jag vill lägga gränstråden men ändå så pass nära, 1,5 m, att det enligt manualen, inte går att göra en ö runt det. Kablarna måste vara 1,5 m ifrån varandra och jag hamnar ju under metern här... Ska jag strunta i ön och låta den studsa eller går det att lura den?

Jag skulle låtit den studsa. Inga problem, jag har inga öar runt träden på min tomt.

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Jag har en ö med ca 50-70 cm till kanttråden.
Ibland funkar det klockrent och klipparen följer kanttråden som den skall, ibland så lämnar den kanttråden och följer ön ett eller flera varv men hittar sedan alltid tillbaka till kanttråden och går vidare.
Vill minnas att det finns någon inställning i klipparen för att den just skall detektera öar "lättare" och därför undvika att åka runt runt flera varv när den är påväg till laddaren.

• Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Skulle verkligen önska mjukare bromsning mot kanttråd. Nu kanske jag har fuskat med avgränsning med lutning off-spec men det hade verkligen hjälpt speciellt efter regn då det kan vara halt.

Sen skulle jag också vilja ha tips på hur man kan få den att hitta laddaren smartare. Jag har lång tråd med många böjar och "fjordar" och det tar nästan för lång tid för den att hitta hem om den går på tråden i "fel ände" så att säga. Om man har subzoner med smal passage enligt mallen, hoppar den över dem då för att gå till laddaren eller larvar den in i alla subzoner?

Nu har maskinen börjat bråka efter att fungerat nästan felfritt under en månad

Den vägra knalla ut på inställd tid - istället flyttar den fram tiden

Samtidigt så laddar den lite mellan de nya starttiderna - bytte laddhuvud
igår och imorgon hoppas jag kunna prova en annan manöverdel.

Någon här som har haft liknande problem - funderar även om det
är batteriet som spökar - fast jag hoppas att byte av manöverdelen
skall lösa problemet.

miniGranis skrev:
Jag har en ö med ca 50-70 cm till kanttråden.
Ibland funkar det klockrent och klipparen följer kanttråden som den skall, ibland så lämnar den kanttråden och följer ön ett eller flera varv men hittar sedan alltid tillbaka till kanttråden och går vidare.
Vill minnas att det finns någon inställning i klipparen för att den just skall detektera öar "lättare" och därför undvika att åka runt runt flera varv när den är påväg till laddaren.
Det finns en inställning som heter öar för varje zon. Slå på den inställningen så bör problemet vara borta.

mattiaswahlberg skrev:
Skulle verkligen önska mjukare bromsning mot kanttråd. Nu kanske jag har fuskat med avgränsning med lutning off-spec men det hade verkligen hjälpt speciellt efter regn då det kan vara halt.

Sen skulle jag också vilja ha tips på hur man kan få den att hitta laddaren smartare. Jag har lång tråd med många böjar och "fjordar" och det tar nästan för lång tid för den att hitta hem om den går på tråden i "fel ände" så att säga. Om man har subzoner med smal passage enligt mallen, hoppar den över dem då för att gå till laddaren eller larvar den in i alla subzoner?
Om du använder pappersmallen för smala passager, så ska den nog köra förbi den zonen om jag minns rätt.

• Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.