351 632 läst ·
652 svar
352k läst
652 svar
Robomow RS 630
Ingen dum ide alls, det borde funkar om det är tillräckligt brett så jag får "plats" med tre kantlinjer i bredd utan att dom stör ut varandra.
Skall prova detta senare i sommar. TACK !
Skall prova detta senare i sommar. TACK !
Är det någon mer här som kör med senaste uppdateringen för i år - den med att den inte stannar vid gränskabeln.
Får en känsla av att den är mycket effektivare och funderar på att ändra i menyn ang klippyta - den behöver inte fara omkring i onödan
Får en känsla av att den är mycket effektivare och funderar på att ändra i menyn ang klippyta - den behöver inte fara omkring i onödan
Stannar vid gränskabeln ? Jag fattar inte - vad är nytt och hur beter den sig nu jämför med innan ?
Jag har en 2 år gammal maskin.
Jag har en 2 år gammal maskin.
Istället för att köra fram till kabeln och vända så vänder/svänger den innan den når fram till kabeln utan att stanna.
Finns säkert någon film på nätet som förklarar bättre.
Finns säkert någon film på nätet som förklarar bättre.
Aha låter ju klart mycket fiffigare än innan
Just den där uppdateringen kanske skulle få det att funka med slingan dragen "som vanligt". Det är ju just det där att den backar ut över kantslingan när den stöter på ö-slingan mot hallonhäcken som ställer till det.
För att kunna uppdatera till senaste mjukvaran så ska det stå 2014 på en etikett under luckan.
[video=youtube;jAu2DT6y3p0]https://www.youtube.com/watch?v=jAu2DT6y3p0[/video]
För att kunna uppdatera till senaste mjukvaran så ska det stå 2014 på en etikett under luckan.
[video=youtube;jAu2DT6y3p0]https://www.youtube.com/watch?v=jAu2DT6y3p0[/video]
Funktionen heter "smart mow". Jag är rädd att det inte kommer funka vid din hallonbuske. När man kör med smart mow så vänder klipparen en bit före begänsningskabeln, och för att det skall bli klippt hela vägen ut så kör den några vanliga svängar med. Jag är lite osäker på hur ofta den kör vanliga svängar och hur ofta den kör smart svängar.
Redigerat:
Tack för infon och att ni hjälper till med tankar och ideer.
Om jag går på förslaget med kantråd "fram å tillbaka", är det någon som vet hur ofta klipparen väljer att börja med kantklippning ?
Om jag går på förslaget med kantråd "fram å tillbaka", är det någon som vet hur ofta klipparen väljer att börja med kantklippning ?
Du kommer få spårbildning vid kantkabeln. Glöm inte att stänga av "följ kantkabel" för då går den lite off center över kabeln. Ligger de så tätt så kommer den gena över till fel kabel. ( och stanna).
Vet inte hur ofta den kantklippa men skulle gissa på en gång per schema period ( 1-2 per vecka)
Vet inte hur ofta den kantklippa men skulle gissa på en gång per schema period ( 1-2 per vecka)
Ok, jag får prova helt enket, en lösning är ju att dra ett "U" mellan hallonhäcken och diket för att sedan dra kantkabeln runt hela häcken på "framsidan" för att slippa få 3 kanttrådar bredvid varandra.
Jag har lite problem med min regnsensor. När det är soligt så visar den 29, och när det ösregnar visar den ca 25. Så jag har provat 27 och 28. Men på 28 klipper den sällan och på 27 klipper den även i regn ( går in om det verkligen vräker ner)
Går det öka "spannet" på känsligheten?
Går det öka "spannet" på känsligheten?
Har problem med hjulspår. Körde på följer kantkabel på med avstånd 9 ifjol, har på 12 nu men tycker inte det är ofta "lennart" kör ocentrerat.
Någon med samma problem?
Kanske min gräsmatta som är för mjuk.
Undrar hur man ska fixa det? Lär inte vara nån ide att ha på jord och så när klipparen kör där flera ggr dagen.
Nu står den iaf still, ena drivmotorn har gett sig, så han kör bara i cirklar och åker av tillslut. Låter som att själva drivaxeln är av så jag antar att det är till att byta hela drivmotorn.
Någon med samma problem?
Kanske min gräsmatta som är för mjuk.
Undrar hur man ska fixa det? Lär inte vara nån ide att ha på jord och så när klipparen kör där flera ggr dagen.
Nu står den iaf still, ena drivmotorn har gett sig, så han kör bara i cirklar och åker av tillslut. Låter som att själva drivaxeln är av så jag antar att det är till att byta hela drivmotorn.
Jag har samma problem i år som förra året (efter uppgradering av programvaran) med min 630.
Den orkar inte ur laddaren och om jag tvångskör den så går den i högst en halvtimme, sist i fem minuter.
Fick tips via supporten om kalibrering av batteriet:
In med vinterladdning
Ur med säkring i 20 sek.
Slå av klipparn.
Vänta i 20 minuter.
Slå på klipparn.
Låt stå på laddning i åtta timmar.
Någon som provat detta?
Min fråga;
Skulle klipparn slås av innan de 20 sek som säkringen var ur eller under tiden säkringen var ur?
Skulle åttatimmarsladdningen ske med vinterladdning eller vanlig laddning (i laddstationen).
Ska kantkabelkontakten vara i eller ur under tiden?
Den orkar inte ur laddaren och om jag tvångskör den så går den i högst en halvtimme, sist i fem minuter.
Fick tips via supporten om kalibrering av batteriet:
In med vinterladdning
Ur med säkring i 20 sek.
Slå av klipparn.
Vänta i 20 minuter.
Slå på klipparn.
Låt stå på laddning i åtta timmar.
Någon som provat detta?
Min fråga;
Skulle klipparn slås av innan de 20 sek som säkringen var ur eller under tiden säkringen var ur?
Skulle åttatimmarsladdningen ske med vinterladdning eller vanlig laddning (i laddstationen).
Ska kantkabelkontakten vara i eller ur under tiden?