Vet inte om detta är rätt tråd, men jag prövar. Jag ska riva och transportera bort ett ca: 90kvm stort hus. Fasaden är eternitplattor. Vet att det innehåller asbest, ska man "ge" sig på det själv? (Ingen stor rivningsvana).eller beställa rivningsfirma? Finns det någon uppfattning om kostnad för rivningen?

Hälsningar
"KORV"
 
Jag skulle definitivt ge mig på det själv. Det är mycket dyrt att "sanera" med firma pga av arbetsmiljökrav etc. Kolla också med din kommun om regeler för avfallet. det måste normalt hanteras på speciellt sätt. Det är eg lite tokigt för materialet i sig är inta miljöfarligt. Det som händer är att damm från det kan tränga ned i andningvägar och på sikt orsaka lungcancer. Du skall alltså ha andningsskydd på dig, hantera plattor så de ej går sönder i onödan och att det inte dammar på andra (grannar, familj etc).

Det fanns ju en artikel om detta
http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm
Där framgår också att man nu uppdaterat regler för deponering och insett det tidigare felaktiga deponikostnaderna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.