Byggahus.se
A
J JohanLun skrev:
Dessvärre tror jag du missar en sak, många nyare hus har haft mer problem med mystiska ämnen, mögel etc än riktigt gamla hus.

Ok då, men napalm-plasttak, ingjutna tryckade syllar, blåbetong, asbest, allergiframkallander flytspackel och enstegstätade mögelfasader har vi ju nu ersatt med svanenmärkta produkter?!? Jo, men ärligt, trodde nån att dessa produkter var farliga när de användes... Ja, nån gjorde nog det, men konsumenten hade iallafall inte en aning. Vad används idag som blir morgondagens rysare?

Så jag tror själv att ett riktigt gammalt hus är bättre i det avseendet då det är "avlusat". Om det inte renoverats med nya magiska material... Så säker är du nog inte varken i din lägenhet från 2010 eller ett helt nybyggt hus. Förresten så är det väl när husen är nybyggda och nymålade som all färg och alla plaster emitterar som mest kemisk coctail?

Men visst, är det nybyggt slipper man iallafall riva i skiten själv... :D
Nu spekulrerar du ju dock bara så jag vet inte om det är värt att bemöta på något sätt. Du får ju annars gärna backa upp med fakta om du försöker dig på någon form av påstående?

Jag känner mig inte alls orolig i min nyproducerade lägenhet. Asbest, radon och blåbetong däremot har vi god kännedom om idag och dess cancerogena egenskaper så det finns ju ändå skäl att iakta försiktighet (om man inte heter Staffan, då biter inte nåt). Jag tycker ärligt talat det låter lite som du känner dig träffad personligen och försöker hitta ett sätt att ”ge tillbaka” :p
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
S
danniee skrev:
Nu spekulrerar du ju dock bara så jag vet inte om det är värt att bemöta på något sätt. Du får ju annars gärna backa upp med fakta om du försöker dig på någon form av påstående?

Jag känner mig inte alls orolig i min nyproducerade lägenhet. Asbest, radon och blåbetong däremot har vi god kännedom om idag och dess cancerogena egenskaper så det finns ju ändå skäl att iakta försiktighet (om man inte heter Staffan, då biter inte nåt). Jag tycker ärligt talat det låter lite som du känner dig träffad personligen och försöker hitta ett sätt att ”ge tillbaka” :p
Du missade alltså hela hans poäng?

på 70talet trodde många att tryckta syllar var klockrent o kände sig trygga i dessa hus.

på 80talet kände sig folk trygga med sina ventilerade krypgrunder.

på 2000talet kände sig folk trygga med enstegstätade putsfasader.

Om 20 år kanske någon säger ”2020 kände sig folk trygga med xxxx, hur kunde dom va så tokiga?
 
  • Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Om 20 år kanske någon säger ”2020 kände sig folk trygga med xxxx, hur kunde dom va så tokiga?

Om 20 år säger folk, vad var det för galningar som trodde att människan kunde göra alla våra förändringar utan att det hade påverkan på både klimat och miljön.

När det gäller hus så lär man sig saker eftersom och gör inte samma misstag. Givetvis kan man hitta nya saker att oroa sig över, det kan vara något ämne i laminatgolv, PVC fönstren, våtrumsskydden, vattenrören, målarfärgen eller 100 andra saker. Förhoppningsvis så är allvarlighetsgraden mycket mindre/lägre då kunskapen ökar kontinuerligt.



Men för TS:
Exponering för asbest landar på samma nivå som rökning, flygning, alkohol eller bilåkning. Risker.

Vissa personer har ökad risk för att bli alkoholiserade och då bör personerna undvika/avstå alkohol för att minska risken.

Samma med asbest, det finns en % risk att om man får in asbest i lungorna kan man få cancer. Exakt hur stor % (eller PPM) som denna risk är går inte avgöra men risken att få lungcancer är betydligt större om man kommer i kontakt med asbest eller röker än om man inte gör det.


Undertryck i utrymmet, rätt klassad mask, rätt klassad dammsugare, kläder som kan kastas och våttorka av ytorna och slänga allt i påsar som försluts är bra råd för att minska risken.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
kayan och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om 20 år kanske någon säger ”2020 kände sig folk trygga med xxxx, hur kunde dom va så tokiga?
Det kommer aldrig hända, idag vet vi ALLT tack vare internet samlade kunskap.Så idag bygger vi inget som är farligt - ja frånsett 5G då som gav oss covid. Men det var ju iofs en massiv konspiration som gjorde det möjligt.

=)
 
  • Haha
  • Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
B Bagg1 skrev:
Men menar ni alltså att jag ska ha skyddsdräkt och mask när jag torkar ur rummet med trasa?
Du ska absolut inte torka rummet med våt trasa! Om du prompt ska göra asbestsaneringen själv så åk till en uthyrningsfirma och hyr dammsugare, ventilator och helmask avsedd för ändamålet. Ska man sanera asbest själv så måste det ske på samma sätt som att en yrkesutbildad gjort det.
Använd också hel engångsoverall samt packa materialet i extra tjocka plastsäckaroch tejpa noga. Lämna på återvinning som tar emot asbest.
 
  • Haha
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
I min ungdom rev jag en eternitbeklädd villa i ljunghusen medelst en hjullastare med öppen hytt, en kofot och enbart klädd i shorts! Detta var en varm sommardag och eterniten dammade så att jag inte såg en halvmeter framför mig.
Detta är 20 år sedan och jag kan andas fortarande.
Är du orolig så ta in en sanerare på stört!
Eller så samlar du dig och fortsätter din renovering.
Att fråga på forum kommer bara att ge dig magknip.
Mitt tips bara :)
Det tar normal sett mellan 10-50år att veta om man fick lungcancer eller ej, så du har 30år till inom det normala spannet. Som jag förstår det så kan partiklarna ligga i lungorna i årtionden och skapa små små skador som hela tiden repareras av kroppen. Varje gång en skapa repareras så finns en risk för att cancer uppstår. Gäller fö. även utanpå kroppen för ni som undrar. Exempel är folk som jobbat inom bygg och haft något i en ficka som skavt år ut och år in. Inte helt ovanligt att cancer kan uppstå där.
Men men, hur försiktig man än är så kan man få alla möjliga sjukdomar ändå, så ingen poäng att oroa sig för mycket.

/fd. hypokondriker
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Nu spekulrerar du ju dock bara så jag vet inte om det är värt att bemöta på något sätt. Du får ju annars gärna backa upp med fakta om du försöker dig på någon form av påstående?

Jag känner mig inte alls orolig i min nyproducerade lägenhet. Asbest, radon och blåbetong däremot har vi god kännedom om idag och dess cancerogena egenskaper så det finns ju ändå skäl att iakta försiktighet (om man inte heter Staffan, då biter inte nåt). Jag tycker ärligt talat det låter lite som du känner dig träffad personligen och försöker hitta ett sätt att ”ge tillbaka” :p
Att inte alls vara orolig i en nyproducerad lägenhet är nog lite naivt. Den säkraste bostadsmiljön är förmodligen en Sekelskifteskåk eller äldre, innan man började använda diverse kemikakalier i byggmaterial?
Den här rapporten säger väl i princip att man inte vet säkert, men misstänker, och att man rustar sig för att bättre kunna hantera en ny upptäckt á asbest/PVC karaktär..
https://www.kemi.se/download/18.19e...system-for-byggprodukter-vid-nybyggnation.pdf
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bagg1 skrev:
Hej. Igår rev vi ett golv med förmodat asbestpapp under. Nu är olyckan redan skedd. Vad borde vi göra för att minimera skadan? Torka ur rummet med blöta trasor? Elda upp huset?
Vet redan att det var jävligt korkat så svar gällande det undanbedes. Mvh
Svaret på detta är inte självklart, som du redan sett så finns det många angreppssätt, vilket främst beror på hur orolig, nojig, eller dumdryg och riskbenägen man är.

Nu är skadan redan skedd, så det behöver vi inte diskutera så mycket mer.
Men som tröst så kan jag säga att förvisso räcker det med en enda asbestfiber ifall just denna hamnar på exakt fel ställe på exakt rätt sätt. Men statistiskt sett så har du otroligt mycket mindre risk att skadats av denna asbestincident än att du vinner på eurojackpottvinsten på 500 miljoner kronor efter att köpt en enda lott.
Så är det med statistik ...
Jag vet inte heller om det är någon tröst att veta, men ifall du befinner dig i normal stadsmiljö om dagarna så andas du troligen in minst 1000 asbetsfiber om dagen, så spritt är materialet i samhället.
Hade du levat i samma stad för 40 år sedan så hade dagliga dosen asbest varit minst den tiodubbla. Mängden asbest i byggnader, i luft och på marken sjunker sakta, men det kommer ta många hundra år innan det är nästan helt borta.

När du rev mattan så fick du kanske en dos på 100.000 - 1 miljon fiber eller nåt sånt (ren rågissning såklart). Men då kan man ju fundera på de som arbetade med asbest varje dag förut, vad fick de för livsdos tro? Och ändå var det ovanligt att de blev sjuka eller fick cancer.

Tips, läs denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/


Vad ska du göra nu då?
Om golvet är lätt att våttorka så är det smart, torka golv och alla ytor med våt trasa, släng trasorna i deponi sen. Det är en balanserad åtgärd, som inte är vare sig nonchalans eller hysteri.
Ett annat bra alternativ är samma sak men med en dammsugare som har HEPA 13 eller H13 -filter. Och så gör man samma sak med den påsen som trasorna.

Du kommer aldrig lyckas sanera bort varenda fiber, men bara med en av dessa två åtgärder har du antagligen nått samma nivå på exponering som den du har i samhället omkring dig, varenda dag. Det är väl dit vi vill nå, inte asbestfritt (då det inte går) utan till att situationen har åter blivit normal.

Du kan också välja att skita i det, eller att noja ner dig till max, men jag gissar att du ville ha tips på en någorlunda vettig och balanserad åtgärd, inte ytterligheterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Konkret råd från Arbets och Miljömedicin (dvs läkare som arbetar m denna typ av frågor) till individer som utsatts för liknande situationer (enstaka exponering vid tex renovering hemma): Lugnande besked!

Finns inga studier som visar att enstaka exponering skulle ge asbestos/mesoteliom/lungfibros.

Yrkesmässig exponering (dvs regelbunden, i större mängder) är en helt annan sak. De som utvecklar asbestrelaterad sjukdom har utsatts för yrkesmässig exponering av höga halter under längre tid, utan skyddsutrustning och oftast samtidigt som de rökte.

Vad gäller andningsmask/skydd så bör detta ALLTID användas vid damm-genererande arbeten, oavsett om det är damm från gips, trä, spånplattor, betong, asbest eller mjöl....

Torka ur rummet, få bort dammet och fortsätt sedan renoveringen. Lycka till!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Renhorn Renhorn skrev:
Att inte alls vara orolig i en nyproducerad lägenhet är nog lite naivt. Den säkraste bostadsmiljön är förmodligen en Sekelskifteskåk eller äldre, innan man började använda diverse kemikakalier i byggmaterial?
Den här rapporten säger väl i princip att man inte vet säkert, men misstänker, och att man rustar sig för att bättre kunna hantera en ny upptäckt á asbest/PVC karaktär..
[länk] Boverkets-rapport-Dokumentationssystem-for-byggprodukter-vid-nybyggnation.pdf
Att vara helt "säker" i en sekelskifteskåk eller äldre förutsätter att den aldrig har renoverats :p
Jag har själva oroat mig för asbest, läst på lite och sanerat själv eller att första gången anlitat en svindyr sanerare. En skyddsmask och byta alla filter i dammsugaren, svabba och vädra så blir det där bra.
 
Jag får förtydliga, vill du ha en ny lägenhet för att slippa damm och elände vid renovering, köp det, vid renovering eller när något är helt nytt utsätts man troligen för mest emmisionser och damm.

Om du tror att alla farliga ämnen är borta och alla byggfel och knasiga tekniska lösningar är hittade så är jag rädd du har fel, även om medvetenheten är större idag än för 50 år sen.

Bäst är nog att inte vara för rädd, de flesta grodor som tidigare gjorts går att lösa. Men klart ska man undvika ett hus med många av dessa problem kvar att ta itu med.

Jag tror också man ska vara väldigt försiktig med asbest, men inte gå till överdrift. Det har som sagt funnits i massor av produkter, så tunnelbanan är nog farligare än en villakällare.
 
B
Som jag egentligen förstod när jag startade tråden, så har jag fått svar från ena till andra ytterligheten. Några verkar mena att de bara är å riva huset. Andra att jag lugnt kan använda asbestpappen som rullpapper till ciggen.
Jag har inte gjort något för att förhindra spridningen än. Förutom att torka och lufta.
Har jag asbest i farliga mänger spritt över hela huset nu? Om så är fallet. Går det ens att göra något åt det såhär några dagar senare? Jag är egentligen inte särskilt orolig av mig, och ligger inte sömnlös om nätterna pga detta. Men eftersom att många verkar vara väldigt rädda för asbest, och tycker att man ska hantera blöta trasor som kärnavfall så tänker jag att det kanske fins mer jag borde göra. Kanske ringer en saneringsfirma på måndag och kollar vad dom hade gjort.
 
  • Haha
Hajen11
  • Laddar…
danniee skrev:
Erkänn bara att du är kränkt och egentligen känner enorm oro över att du sitter i din ruttna villa som du egentligen hatar och andas mängder med cancerogena ämnen dag in och dag ut.
Min mening var inte att starta pajkastning mellan olika epokers byggande. Vi utsätts för diverse farliga ämnen, i hemmet, i tunnelbanan, i trafiken. De flesta klarar de flesta av utan att dö av det. Om mar röker, bor i storstad i ett blåbetonghus, kapar eternit med rondell utan munskydd så löper man säkert statistiskt sett större risk att drabbas.

Men det jag menar är att din oro att bo i en villa är överdriven och din tro att det vi bygger idag kommer visa sig 100% rättbyggt och ofarligt är... ja, naivt var ett bra ord... Jag är övertygad vi kommer komma på saker som är farliga eller som är mindre lyckade.

Om sen mögel, bottenvåning, asbest är "farligast" är nog individuellt. Men att bosätta sig i en nybyggd lägenhet och tro att man är helt safe från alla cancerrisker är nog fel. MEN oavsett om man bor i sekelskifte på landet eller nybyggt i storstad och gå och oroa sig för detta tror jag bara är negativt. Självklart ska man undvika att köpa ett hus som luktar mögel och är byggt av blåbetong om man är orolig av sig. Men i övrigt tror jag man mår bäst av att köra på, inte fundera så mycket men när ett problem kommer upp, ta det på rimligt allvar. Försöka sanera bort det som är farligt på ett rimligt enkelt sätt.

Vad man sen gillar mest, sekelskifte, 50-tal eller nybyggt - låt stilen och känslan avgöra. Alla går nog att få bra att bo i. Själv har jag provat 1910-tal, 1920-tal, 1950-tal, 1960-tal och 2000-tal. Jag vet vad jag gillar mest och vad jag både fysiskt och psykiskt mått bäst i. Och jag har sett till att hamna där jag mår bäst. Alla årtal går att få bra att bo i utan att oroas över att dö pga sitt boende.

Åter till TS. Jag tror också på en rejäl storstädning med en byggdammsugare med HEPA filter, följt av vädring, våttorking och skakning av textilier utomhus. Det tror jag är bra även som julstädning. Jag skulle aldrig köra vanliga hushållsdammsugaren, möjligen som nån skrev med förlängd slang stående utomhus och sen kasta allt på tippen... Och jag tror mer på att göra vad man kan än att bara rycka på axlarna, får du bort det mesta dammet hemma så kommer det om nån månad troligen att vara precis de nivåer som tidigare. Det dammade säkert när de la in mattan också och det har ingen funderat på...
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
KristinaRT
danniee skrev:
Jämför du enstegstätade putsfasader med asbets? Känns inte seriöst. Asbest kan räcka med en exponering för att 20-30 år senare utveckla cancer. Dessa fasader åtgärdas meanwhile. Jag har inte en sådan fasad i mitt bostadshus dessutom. Vad mer ”farligt” kan du komma på i nyproduktioner?

Nej detta låter mer och mer som villaägare känner sig kränkta och går på defensiven :crysmile:
Du har fel!
Det finns inga som helst belägg för att en exponering skulle räcka för att orsaka cancer. Seriösa och vetenskapliga belägg kanske jag skulle säga; hörsägen, rykten och lösa påståenden finns förståss alltid. Och en väldig massa människor som ”tror” eller ”vet” en hel massa utan att ha belägg för det.
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
A
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du har fel!
Det finns inga som helst belägg för att en exponering skulle räcka för att orsaka cancer. Seriösa och vetenskapliga belägg kanske jag skulle säga; hörsägen, rykten och lösa påståenden finns förståss alltid. Och en väldig massa människor som ”tror” eller ”vet” en hel massa utan att ha belägg för det.
Har jag fel? Kanske. Jag hoppas det. Men har man följt diskussionerna på detta forum framgår att EN exponering faktiskt kan räcka för att på sikt utveckla cancer.
 
  • Gilla
  • Haha
Matte84 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.