Vi äger ett 50-tals hus som är murat med Lecablock, och var den huvudsakliga isoleringen är sågspån. Det är första vintern som vi bor i huset och nu har vi märkt att t.ex., kuddar och täcken som ligger direkt uppefter en yttervägg så blir mer än hälften grader kallare än andra delar av väggen, som inte täcks av något.

T.ex. Igår var det ca. -17 grader där ute, ytterväggen i sovrummet låg kring 14 grader men där sängen stått upp längs med väggen, samt våra dynor och täcken, så var det allt mellan 5-8 grader. Samma effekt uppnås i andra rum då jag testat. På ett litet område i sovrummsväggen så mätte jag ända ner till -0.3 grader en kväll. Jag fixade det enstaka problemet med att såga upp gipsskivan och plankorna i väggen och sprutade in en halv flaska PU-skum, och nu är den delen av väggen lika varm som de andra.

Att det blir kallt, t.o.m., ner till minus grader så att det bildas kondens på väggen är ju inte alls bra, med tanke på mögel och röta.

Jag förstår att detta säkert har att göras med en kombination av icke-optimal isolering, kallare väder och då huset primärt ventileras med självdragsventilering. Men jag tänkte fråga om detta fenomen, med rejält kallare ytterväggar då de täcks med något, är vanligt i andra hus, inte bara äldre hus?

• Vägg med hål fyllt med PU-skum. Verktyg och papper syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utskuret hål i väggen av ett 50-talshus, visar sågspån samt synlig isolering och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får höja värmen så att väggen blir varmare.

Du isolerar med en säng. Då kommer ju värmen inte att värma upp den delen av väggen. Precis som om du lagt en isolerskiva mot väggen, då hade ju en ursprungliga väggen blivit kallare.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
KOmmer behövas en del isolerings arbete till våren och sommaren låter det som.

surris
Fysikaliska egenskaper. Som ovan skriver så blir det ett isolerande lager mot ytterväggen. Större påverkan i väggar med sämre U-värde. I äldre hus med sämre isolerade väggar kan det ibland leda till kondens om man har möbler direkt mot ytterväggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.