Hej!
Vi planerar en källarrenovering för att bygga bort så mycket riskkostruktioner som möjligt.
Det handlar om två rum som båda har 2 av 4 väggar mot yttervägg. Idag är det reglat med träregel, isolerat samt träpanel. Bakom panelen går både rör till radiatorer samt elinstallationer. Tanken är att vi fortsatt vill ha en utreglad vägg för att kunna behålla installationsutrymmet.
Nu till min fråga - Hur bygger vi detta på bästa sätt för att undvika fuktproblematik.
Det gjordes fukmätningar mot betongen både vid golv och mot yttervägg för ca 3 år sedan (när vi köpte huset) och det var marginellt förhöjd fuktfvot, låg mer eller mindre på gränsvärdet, så jag förutsätter att det inet är någon större fuktproblematik.
Min tanke är som följer:
Utreglad vägg med stålregel - skivlager (Fermacell, gips eller våtrumsgips) - målade ytskikt. Väggen ska självklart vara oisolerad. utöver detta planerar jag för att ha en luftspalt nertill och upptill på väggen för att möjliggöra för luft att röra sig genom väggen.
1. Vilket skivlager man bör välja. Jag har tittat på både fermacell och våtrumsgips som är oorganinskt, men är det nödvändigt eller skulle det fungera lika bra med vanligt gips? Känns som att det finns väldigt många olika svar på detta när man söker efter information.
2. Med plåtregel blir det ju "tätt" i över och underkant var syll och hammarband ligger, vilket motverkar att lämna en spalt vid golvsockel och taklist. Kan man klippa upp mindre sektioner i regeln för att möjliggöra att luft kan flöda in och ut ur väggen? Jag tänker att man klipper bort ca 5cm i varje "fack" eller kommer det göra regeln för ostabil? Kanske att man kan borra hål för luften att pasera igenom?
Idag är det även uppbyggt golv, där det ligger en cellplast (ca 20mm) mot betongplattan, på den en golvgipsskiva och ovanpå den en plastmatta. Tanken är att vi ska riva bort allting och enbart lägga filtmatta direkt på betongen. Jag tror dock att vi kommer ha vissa nivåskillnader som vi behöver hantera, och att det är därför det är byggt som det är gjort i dagsläget. Hur hanterar man på bästa sätt nivåskillnader utan att bygga in organiskt material i konstruktionen? Jag tror att det kommer handla om nivåskillnader högre än vad man vill flytspackla.
Tack!