Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Hej på er allihopa!
Jag håller på och planerar renoveringen av tvättstugan, vilken innehåller en dusch. Hela rummet ska få ny plastmatta, och duschutrymmet + 3 väggar ska ha kakel.
Eftersom duschutrymmet är 900x950 mm är varje millimeter golvyta viktig, och även om jag allra helst hade velat göra en "säker vatten"-vägg (15 mm plyfa + våtrumsskiva) hade jag gärna behållit de där kvadratcentimetrarna ..
Problemet är att väggen idag består av tunnare MDF typ 8-10 mm, som är spikad/limmad mot reglarna efter hela längden. Det är något brun/svart hårt lim som är helt omöjligt att få isär enkelt, det är endera regeln eller skivan som går sönder. Reglarna bakom skivan är cc60 och av halvsladdrig 70-tals-optimering, så de håller inte riktigt 45x70, utan snarare typ 40x70. Jag hade helst sluppit riva, och bara satt våtrumskiva direkt på MDF-skivan ...
Frågan är om det räcker?
Jag håller på och planerar renoveringen av tvättstugan, vilken innehåller en dusch. Hela rummet ska få ny plastmatta, och duschutrymmet + 3 väggar ska ha kakel.
Eftersom duschutrymmet är 900x950 mm är varje millimeter golvyta viktig, och även om jag allra helst hade velat göra en "säker vatten"-vägg (15 mm plyfa + våtrumsskiva) hade jag gärna behållit de där kvadratcentimetrarna ..
Problemet är att väggen idag består av tunnare MDF typ 8-10 mm, som är spikad/limmad mot reglarna efter hela längden. Det är något brun/svart hårt lim som är helt omöjligt att få isär enkelt, det är endera regeln eller skivan som går sönder. Reglarna bakom skivan är cc60 och av halvsladdrig 70-tals-optimering, så de håller inte riktigt 45x70, utan snarare typ 40x70. Jag hade helst sluppit riva, och bara satt våtrumskiva direkt på MDF-skivan ...
Frågan är om det räcker?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Tja, jag skulle inte säga att det är omöjligt, det är som mörkt brun kåda ungefär, och stenhårt...M minimunk skrev:
Mattan är väl en troligare kandidat dock...
Har läst mig till att det var vanligast på 60-talet med asbest i mattlim, och det här är byggt 73, så jag vet inte... Ska ta ut en nisse som ska kolla på mattläggningen, antar att han har något att säga om det...
Vill minnas att Fermacell 12.5mm skivor uppnår tillräcklig vridstyvhet för plattsättning när det är reglat på cc60. Har du dessutom mdf bakom är det ju tvärlugnt. De är dock inte roliga att jobba med, tunga och du bör såga dem med sänksåg.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Iofs är en sänksåg på villhöver-listan, så det är inget bekymmer, tunga kan vara trist dock.. Jag brukar vara rätt ensam i arbetet...J J-O skrev:
Men tack för tipset!
Klicka här för att svara