Hej!

Vi ska renovera våran lilla toa på övervåningen. Tanken är att vi ska riva ut allt själva och sen leja bort resten.
Men har aldrig gjort det tidigare och skulle behöva lite råd.
När man ska ta bort handfat och toalett, hur går man tillväga? Måste man stänga av vattnet? Vart tar vattnet i toaletten vägen? Ursäkta min okunskap.. Tack! Klara

Se till att stänga av vattnet till toan och plugga sedan rören. Om ni bara har en huvudavstängning för vattnet, så se till att pluggarna inte läcker när ni slår på vattnet. Om tappvattnet ska dra om, så ring in en röris som kapar ledningarna (eller vad som nu ska göras).

Toan: Gör ren toan om den ska återanvändas. Stäng av vattentillförseln, spola. Skruva sedan loss toan (om den är skruvad), lyft loss och dra en plastpåse över avloppsröret på stolen och knyt fast den och bär ut WC-stolen och vicka den så att vattnet rinner ut. Det finns även en tömningsventil för tanken. Var beredda på att det blir lite slaskigt. Täck över avloppshålet så att det inte ramlar ner något eller kommer upp äcklig lukt.

Redigerat:
Ingen plastpåse på avloppet!
Köp lock, annars kan det komma in råttor, vi hade en plastpåse för våra rör och en kväll såg vi att hela platpåsen var uppgnagd och det var ett 5 cm i diameter stort hål. Först nu 3 månader senare utan att ha upptäckt nån spillning eller andra tecken på sällskap känner jag mig rätt säker på att den kröp ner igen samma väg den kom.

Kan dom ta sig in där så hindrar väl toaletten föga?

Jag tror att plastpåsen var avsedd för avloppet på stolen, så att det inte rinner ut vatten när man bär ut den.

hempularen skrev:
Jag tror att plastpåsen var avsedd för avloppet på stolen, så att det inte rinner ut vatten när man bär ut den.
Ja, sant när jag läser det igen. Men tipset kvarstår, täck inte över avloppshålet med en plastpåse. Tydligen är dåligt täckta avlopp ( t ex med plastpåsar) vid renovering den vanligaste orsaken till att man får in kloakråttor i huset enligt Anticimex.

hempularen skrev:
Korrekt, jag rörde ihop meningenföljden. Ska se om jag kan rätta.

Tack så mkt för era svar! Nu ska jag nog lösa detta :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.