Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet i ett hus från tidigt 1900-tal. Det ligger originalplankor i hela lägenheten förutom i vardagsrummet. Där ligger ett parkettgolv (se bild). Det golvet är lite högre än golvet i resterande rum med orginalplankorna, vilket gör att vi misstänker att det ligger plankor där undertill. Till min fråga nu: hur river jag och min sambo upp parkettgolvet? Vad behöver vi för redskap och hur går vi till väga? Tack för svar!

Bilden försvann tydligen ...

Är parketten verkligen så dålig? Är det gammal parkett brukar den vara av högre kvalitet än nyare. Om det i TS' fall gäller vardagsrum/salong har det förmodligen varit parkett där från början (beroende lite på om det är en centralt belägen lägenhet dvs "lite finare").

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
yonna yonna skrev:
Bilden försvann tydligen ...

Är parketten verkligen så dålig? Är det gammal parkett brukar den vara av högre kvalitet än nyare. Om det i TS' fall gäller vardagsrum/salong har det förmodligen varit parkett där från början (beroende lite på om det är en centralt belägen lägenhet dvs "lite finare").
I TS:ens andra tråd här finns bilden med: https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-golv-for-att-hitta-originalgolv.577301/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.