Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet i ett hus från tidigt 1900-tal. Det ligger originalplankor i hela lägenheten förutom i vardagsrummet. Där ligger ett parkettgolv (se bild). Det golvet är lite högre än golvet i resterande rum med originalplankorna, vilket gör att vi misstänker att det ligger plankor där undertill. Till min fråga nu: hur river jag och min sambo upp parkettgolvet? Vad behöver vi för redskap och hur går vi till väga? Tack för svar!

• IMG_2630.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!
Ett par små Hultafors bräckjärn till golvlisterna och en Tove kofot till golvet, kanske en liten elektrisk handcirkelsåg om parketten är limmad.

Höjdskillnaden ser ut att vara marginell så jag tror inte ni har något brädgolv under.
Jag skulle börja med att demontera golvsockeln för att se om det finns ett golv till under.

Redigerat:
  • Gilla
NyKarin och 3 till
  • Laddar…
A Annaslägenhetsrenovering skrev:
vilket gör att vi misstänker att det ligger plankor där undertill.
Ni måste ta flera bilder & bättre bilder, om ni vill ha seriösa råd!.
Vi pratar om "dyra jobbiga ingrepp" OM onödiga saker förstörs, & ett nytt golv som ev måste köpas in

Som tidigare nämnts, ta bort golvsocklar och kika. Man lägger normalt inte golv ända ut till väggen, utan det ska vara 5 mm kant vid sidan om där ni kanske kan skymta vad som är under. Hittar ni från vilket håll det är lagt så kan ni kanske lyfta på golvet också om det inte är limmat.

Men se upp för att förväxla fina plankgolv med undergolv. Det finns de som tror att bara för att det är gamla plankor så är det "fint". Men undergolven var aldrig menade att synas och kan därför vara precis hur fula som helst, och kräva enormt mycket jobb för att få fina (om det någonsin går).

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.