Hej alla,
Ny medlem på detta forum som hittills varit till stor nytta då jag snyltläst andras frågor och svar.
Vi håller på att renovera ett sommarhus byggt på 20-talet i milt uttryckt risigt skick. Vi har tidigare bara renoverat lägenheter, så många frågetecken har uppstått på vägen. Fukt och mögel har varit och är ett problem på sina ställen i hela huset. Huset är byggt av tegel, med källare under halva. Alla ventilationer var igensatta när vi tog över för ungefär en månad sedan.
Idag rev jag ut den vedervärdiga tretexen från vardagsrummets yttervägg och fann där bakom under några tapetlager rejält med fukt och en del svartmögel. Väggen håller nu på att torka ut, med hjälp av Woods avfuktare. Den är även insprutade med Jape mögelfri.
De andra väggarna i rummet är putsade med "riktigt" puts, samt ett lager med (på sina ställen ganska fuktig) gipsputs. Över detta har man satt en strukturtapet med sågspån i för att sedan måla. Under tapeten har jag även funnit att man "lagat" hål i väggen med byggskum och diverse.
Så, nu (efter lång beskrivning) till frågorna;
Eftersom där varit fukt och mögel och putsen är i ganska dåligt skick, bör jag knacka ner hela väggarna in till teglet och putsa nytt eller räcker det med att riva tapeten och lappa när hela rummet fått torka ut?
Gipsputs har förra ägaren smällt upp lite varstans i huset. Är gipsputs verkligen bra? Tycker den känns fuktig och lite opålitlig i förhållande till "riktig" puts.
Bifogar bilder.
Tacksam för svar, samt råd och rekommendationer.
Vänligen,
K-S-L
Ny medlem på detta forum som hittills varit till stor nytta då jag snyltläst andras frågor och svar.
Vi håller på att renovera ett sommarhus byggt på 20-talet i milt uttryckt risigt skick. Vi har tidigare bara renoverat lägenheter, så många frågetecken har uppstått på vägen. Fukt och mögel har varit och är ett problem på sina ställen i hela huset. Huset är byggt av tegel, med källare under halva. Alla ventilationer var igensatta när vi tog över för ungefär en månad sedan.
Idag rev jag ut den vedervärdiga tretexen från vardagsrummets yttervägg och fann där bakom under några tapetlager rejält med fukt och en del svartmögel. Väggen håller nu på att torka ut, med hjälp av Woods avfuktare. Den är även insprutade med Jape mögelfri.
De andra väggarna i rummet är putsade med "riktigt" puts, samt ett lager med (på sina ställen ganska fuktig) gipsputs. Över detta har man satt en strukturtapet med sågspån i för att sedan måla. Under tapeten har jag även funnit att man "lagat" hål i väggen med byggskum och diverse.
Så, nu (efter lång beskrivning) till frågorna;
Eftersom där varit fukt och mögel och putsen är i ganska dåligt skick, bör jag knacka ner hela väggarna in till teglet och putsa nytt eller räcker det med att riva tapeten och lappa när hela rummet fått torka ut?
Gipsputs har förra ägaren smällt upp lite varstans i huset. Är gipsputs verkligen bra? Tycker den känns fuktig och lite opålitlig i förhållande till "riktig" puts.
Bifogar bilder.
Tacksam för svar, samt råd och rekommendationer.
Vänligen,
K-S-L
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Är det bom i putsen? Alltså låter det ihåligt när du knackar på väggen. Eller känns putsen porös när du trycker in en kniv i väggen? I dessa fall är det läge att riva ut allt. I och med fukten gissar jag att det kanske satt sig en unken lukt i väggen som du inte heller riktigt blir av med om du inte drar på nytt bruk.
Gipsbruk använder vi på innerväggar, undviks på ytterväggar. En del kör med detta för att lappa våtutrymmen. Men jag hade även undvikit det där.
Gipsbruk använder vi på innerväggar, undviks på ytterväggar. En del kör med detta för att lappa våtutrymmen. Men jag hade även undvikit det där.
Tusen tack för svar Drburr! Var lite bom som är nedknackat nu. Väggen har fått stå ett tag och enligt fuktkvotsmätaren minskar fukten.
Det som jag trodde var gipsputs visade sig förövrigt vara vanligt spackel. Men bara så jag förstår dig rätt, ska man undvika gipsputsen även på insidan av en yttervägg?
Det som jag trodde var gipsputs visade sig förövrigt vara vanligt spackel. Men bara så jag förstår dig rätt, ska man undvika gipsputsen även på insidan av en yttervägg?
Ja, det finns lite olika åsikter i ämnet. Men hade jag gjort något åt mig själv hade jag inte chansat med gipsbruk på någon insida av yttervägg eller platser som skulle kunna komma i kontakt med fukt.
Hade en större renovering för några år sedan där de använt gipsbruk i ett hus från tidigt 1900 tal på insidan av yttervägg och även i källaren. Pga tidsbrist målades även detta för tidigt och resultatet blev att allt fick knackas ner igen.
Hade en större renovering för några år sedan där de använt gipsbruk i ett hus från tidigt 1900 tal på insidan av yttervägg och även i källaren. Pga tidsbrist målades även detta för tidigt och resultatet blev att allt fick knackas ner igen.
D Drburr skrev:Ja, det finns lite olika åsikter i ämnet. Men hade jag gjort något åt mig själv hade jag inte chansat med gipsbruk på någon insida av yttervägg eller platser som skulle kunna komma i kontakt med fukt.
Hade en större renovering för några år sedan där de använt gipsbruk i ett hus från tidigt 1900 tal på insidan av yttervägg och även i källaren. Pga tidsbrist målades även detta för tidigt och resultatet blev att allt fick knackas ner igen.
Tack för återkoppling! Låter som en god idé att hoppa över gipsputs på den väggen då. Har du förslag på annan puts? Vill gärna ha den så slät som möjligt.
Slätt kan man få det med vilket bruk som helst höll jag på att säga. Vanligt c bruk kan du använda inomhus. Finaste ytan får du om du filtar ytan. Börja med att slätskura sedan när det torkat till sig efter nån timma kör man med ett filtbräde för att få bort de små såren som blir. Har man aldrig gjort det förut kan det vara lite knepigt. Men som med allt ger träning färdighet.
Om du har tegel bakom kan det vara en god idé att vattna lite först och sedan använda webers rödgrund eller liknande först. Putsen tenderar att bara bita i fogarna annars.
Har du kommit på varför väggen var fuktig från början?
Om du har tegel bakom kan det vara en god idé att vattna lite först och sedan använda webers rödgrund eller liknande först. Putsen tenderar att bara bita i fogarna annars.
Har du kommit på varför väggen var fuktig från början?
Tack igen för goda råd Drburr! Den ”riktiga” putsen sitter trots allt ganska bra, de ställena där det fanns bom och gammalt svartmögel är nedknackade. Fuktkvoten ligger nu på 12-14 i väggen. Är väl ganska bra efter omständigheterna? Vad tror du om att bara lappa hålen med putsbruk c istället för att knacka ner allt och putsa om?
Källan till fukten torde vara en blandad kompott av förra ägarens mindre smarta val;
Inga fönsterbleck, nyinsatta fönster men inga putsade smygar, bara fogskum. Ett stuprör som var igentäppt och rann över mot fasaden. Ett läckande badkar på trätrall och trasmattor i källaren precis under där föregående ägare stått och duschat, sen tretex på väggen med knapp luftspalt som sugit åt sig en del.
Alla dessa källor är åtgärdade så fukten borde inte komma tillbaka just där. Är väl en dränering som ska till då, men det får vänta ett tag då det finns mer akuta problem som måste fixas.
Har du förresten tips på hur man bäst torkar ur en putsad tegelvägg? Är nämligen så att väggen på andra sidan huset är ganska rejält fuktig inifrån och ut. Hela huset är nyputsat med KCB puts och resterande väggar ser nu torra och fina ut utvändigt trots en del regn. Har försökt med avfuktare samt skrapat ner spacklet, men värdena är fortfarande höga på just den väggen.
Den har förövrigt samma ursprungsproblem som den andra-det vill säga inga fönsterplåtar, inga putsade smygar, knappt nån isolering kring fönstren, läckande rännor och den har dessutom varit inklädd i fasadtegel på gamla ursprungsputsen. Vid regn har luftspalten mellan tegel och vägg fyllts upp i pölar.. Ja inte konstigt att det är fuktigt men hur gör man bäst för att torka ur den? Avfuktaren och byggfläktar riktade direkt mot väggen? Hur lång tid kan det tänkas ta att få torrt? Snart kommer kylan med risk för frostsprickor osv.
Blev många frågor här Drburr men jag är novis och du verkar insatt så har du några fler tips tar jag tacksamt emot dom!
Källan till fukten torde vara en blandad kompott av förra ägarens mindre smarta val;
Inga fönsterbleck, nyinsatta fönster men inga putsade smygar, bara fogskum. Ett stuprör som var igentäppt och rann över mot fasaden. Ett läckande badkar på trätrall och trasmattor i källaren precis under där föregående ägare stått och duschat, sen tretex på väggen med knapp luftspalt som sugit åt sig en del.
Alla dessa källor är åtgärdade så fukten borde inte komma tillbaka just där. Är väl en dränering som ska till då, men det får vänta ett tag då det finns mer akuta problem som måste fixas.
Har du förresten tips på hur man bäst torkar ur en putsad tegelvägg? Är nämligen så att väggen på andra sidan huset är ganska rejält fuktig inifrån och ut. Hela huset är nyputsat med KCB puts och resterande väggar ser nu torra och fina ut utvändigt trots en del regn. Har försökt med avfuktare samt skrapat ner spacklet, men värdena är fortfarande höga på just den väggen.
Den har förövrigt samma ursprungsproblem som den andra-det vill säga inga fönsterplåtar, inga putsade smygar, knappt nån isolering kring fönstren, läckande rännor och den har dessutom varit inklädd i fasadtegel på gamla ursprungsputsen. Vid regn har luftspalten mellan tegel och vägg fyllts upp i pölar.. Ja inte konstigt att det är fuktigt men hur gör man bäst för att torka ur den? Avfuktaren och byggfläktar riktade direkt mot väggen? Hur lång tid kan det tänkas ta att få torrt? Snart kommer kylan med risk för frostsprickor osv.
Blev många frågor här Drburr men jag är novis och du verkar insatt så har du några fler tips tar jag tacksamt emot dom!
D Drburr skrev:Slätt kan man få det med vilket bruk som helst höll jag på att säga. Vanligt c bruk kan du använda inomhus. Finaste ytan får du om du filtar ytan. Börja med att slätskura sedan när det torkat till sig efter nån timma kör man med ett filtbräde för att få bort de små såren som blir. Har man aldrig gjort det förut kan det vara lite knepigt. Men som med allt ger träning färdighet.
Om du har tegel bakom kan det vara en god idé att vattna lite först och sedan använda webers rödgrund eller liknande först. Putsen tenderar att bara bita i fogarna annars.
Har du kommit på varför väggen var fuktig från början?
D Drburr skrev:Slätt kan man få det med vilket bruk som helst höll jag på att säga. Vanligt c bruk kan du använda inomhus. Finaste ytan får du om du filtar ytan. Börja med att slätskura sedan när det torkat till sig efter nån timma kör man med ett filtbräde för att få bort de små såren som blir. Har man aldrig gjort det förut kan det vara lite knepigt. Men som med allt ger träning färdighet.
Om du har tegel bakom kan det vara en god idé att vattna lite först och sedan använda webers rödgrund eller liknande först. Putsen tenderar att bara bita i fogarna annars.
Har du kommit på varför väggen var fuktig från början?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej, fick för mig att du knackatner allt. Lappa hål är betydligt enklare. Det brukar dock synas hyfsat tydligt vart man varit på och petat. Antingen är det heltenkelt att acceptera lite olika struktur på väggen eller låta målarn köra ett tunt lager spackel över det hela. Men tar du dig tid med framför allt kanterna och använder mycket vatten på skurbrädet kan det tänkas funka.
Ang uttorkning av tegelväggen är det bara värme på vintern o avfuktare på sommaren och tid som gäller. Alternativt om du kan få in friskluft i luftspalten mellan den yttre o inre väggen som funkar. Och sen får tiden göra sitt. Tegel samlar på sig en hiskelig mängd vatten innan det är mättat, gjorde en högst ovetenskapligt test en gång och en massiv sten sög i sig runt 0,3 liter vatten på en halvtimma. Visserligen var då stenen nersänkt i en hink med vatten så verkligheten ligger inte så högt men i en hel vägg, ja du kan tänka dig.
Ang uttorkning av tegelväggen är det bara värme på vintern o avfuktare på sommaren och tid som gäller. Alternativt om du kan få in friskluft i luftspalten mellan den yttre o inre väggen som funkar. Och sen får tiden göra sitt. Tegel samlar på sig en hiskelig mängd vatten innan det är mättat, gjorde en högst ovetenskapligt test en gång och en massiv sten sög i sig runt 0,3 liter vatten på en halvtimma. Visserligen var då stenen nersänkt i en hink med vatten så verkligheten ligger inte så högt men i en hel vägg, ja du kan tänka dig.
Redigerat:
Får tänka över hur jag gör med väggen. Fördelen är ju helt klart att man slipper skiftningar i strukturen..D Drburr skrev:Hej, fick för mig att du knackatner allt. Lappa hål är betydligt enklare. Det brukar dock synas hyfsat tydligt vart man varit på och petat. Antingen är det heltenkelt att acceptera lite olika struktur på väggen eller låta målarn köra ett tunt lager spackel över det hela. Men tar du dig tid med framför allt kanterna och använder mycket vatten på skurbrädet kan det tänkas funka.
Ang uttorkning av tegelväggen är det bara värme på vintern o avfuktare på sommaren och tid som gäller. Alternativt om du kan få in friskluft i luftspalten mellan den yttre o inre väggen som funkar. Och sen får tiden göra sitt. Tegel samlar på sig en hiskelig mängd vatten innan det är mättat, gjorde en högst ovetenskapligt test en gång och en massiv sten sög i sig runt 0,3 liter vatten på en halvtimma. Visserligen var då stenen nersänkt i en hink med vatten så verkligheten ligger inte så högt men i en hel vägg, ja du kan tänka dig.
Få in friskluft i spalten är ingen dum idé. Frågan är bara hur? Skulle man kunna borra igenom första tegellagret inifrån, in i spalten på låt säga 6-7 ställen i väggen med en 20mm borr, sen dra igång avfuktare och fläktar?
0,3 på en halvtimme! Satan, väggen har ju stått i vatten på sina ställen under ganska lång tid.. Känns som det kan bli en seg process att få den torr men ju fortare desto bättre såklart. Så fler tips välkomnas!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
värma utrymmen och vädra eller ställ en avfuktare och stäng ventilation så blir torkningen något snabbare. Använd samma putssort som redan sitter på ytterväggarna. Gissar att det är kalkputs med tanke på husets ålder. Aldrig, spackel, gips eller cement om jag skulle få bestämma 
gaia
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

