4 648 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Riva fritidshus
Sökte och hittade ett par gamla trådar om att riva hus när man köpt en tomt och ska bygga nytt.
Vi har köpt en tomt i Nacka (Saltsjö-Boo) med ett befintligt fritidshus på, byggt på 50-talet.
Först räknade vi bara med kostnad för att riva det, och fylla igen källaren innan man lägger ny platta.
Sen fick vi tips om att kolla upp möjligheten att sälja vissa delar, typ fönster, innerdörrar m.m. och någon nämnde Nacka Byggnadsvård?? Kan det vara något tips att följa upp på, har någon möjligtvis fler?
Sen gick jag igenom andra trådar och blev (det är väl den där mörka sidan inombords som tilltalas..) lite sugen på att riva kåken själv, det är ju ändå "bara" ett trähus utan några konstigheter. och vi har rent krasst hela sommaren på oss. Så hyra motorsåg, slägga och sen släp och x antal vändor till tippen, kanske spara visst virke för framtiden (brasa, trädkoja till ungarna..) lät plötsligt som en kul tanke.
Verkar som en "kul grej" tänkte jag, så jag tänkte lämna fältet fritt för antingen uppmuntrande tillrop eller pessimistiska profetior...:x
Vi har köpt en tomt i Nacka (Saltsjö-Boo) med ett befintligt fritidshus på, byggt på 50-talet.
Först räknade vi bara med kostnad för att riva det, och fylla igen källaren innan man lägger ny platta.
Sen fick vi tips om att kolla upp möjligheten att sälja vissa delar, typ fönster, innerdörrar m.m. och någon nämnde Nacka Byggnadsvård?? Kan det vara något tips att följa upp på, har någon möjligtvis fler?
Sen gick jag igenom andra trådar och blev (det är väl den där mörka sidan inombords som tilltalas..) lite sugen på att riva kåken själv, det är ju ändå "bara" ett trähus utan några konstigheter. och vi har rent krasst hela sommaren på oss. Så hyra motorsåg, slägga och sen släp och x antal vändor till tippen, kanske spara visst virke för framtiden (brasa, trädkoja till ungarna..) lät plötsligt som en kul tanke.
Verkar som en "kul grej" tänkte jag, så jag tänkte lämna fältet fritt för antingen uppmuntrande tillrop eller pessimistiska profetior...:x
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Rev en gammal gäststuga på tomten vi köpte förra året..16 kvadrat..byggt 1959 med hål i taket och massa rötskador. "Smal sak, tar väl en dag eller två"...tog dock 4 dagars hårt slit och visade sig bli 3,5 ton rivningsmaterial när det var klart.
Helt klart något man kan göra på egen hand, men det är betydligt jävligare än man tror...så tiger och motorsåg lär behövas, och ta det försiktigt på taket och se till att det inte rasar medan ni river... och ansiktsmasker och hjälmar och hela klabbet. och var beredd på att hitta både myrbon och råttlik
Helt klart något man kan göra på egen hand, men det är betydligt jävligare än man tror...så tiger och motorsåg lär behövas, och ta det försiktigt på taket och se till att det inte rasar medan ni river... och ansiktsmasker och hjälmar och hela klabbet. och var beredd på att hitta både myrbon och råttlik
Det som talar för ett "hårt jobb" är att det ursprungligen (visserligen typ 1954 eller så) byggdes för att bo i permanent. Lär således inte falla ihop av sig själv...
Men det har fram till idag regelbundet använts som fritidshus så bör inte vara fallfärdigt direkt, vilket talar för att man bör kunna spara vissa saker.
Men det har fram till idag regelbundet använts som fritidshus så bör inte vara fallfärdigt direkt, vilket talar för att man bör kunna spara vissa saker.
Administrator
· Skåne
· 8 697 inlägg
Du kan ju också testa att skänka stugan, alternativt sälja väl valda delar på Blocket. Det gjorde vi när vi rev. Fick napp här och där. Någon ville ha en dörr, någon ville ha bastuaggregat etc.
Har du sett den här artikeln om rivning? Kanske lite fler tips https://www.byggahus.se/bygga/sa-gar-det-till-att-riva
Har du sett den här artikeln om rivning? Kanske lite fler tips https://www.byggahus.se/bygga/sa-gar-det-till-att-riva
Tack. Jo, det lutar väl åt att sälja väl valda delar. Vi har tillträde 21a juni så då kan vi inventera och utvärdera vad som kan tänkas vara av intresse att erbjuda på blocket osv.
Och ja, jag har läst artikeln
Tveksam till hur det skulle gå att skänka bort hela kåken, men det kanske är "lättare" än jag föreställer mig...?
Och ja, jag har läst artikeln
Tveksam till hur det skulle gå att skänka bort hela kåken, men det kanske är "lättare" än jag föreställer mig...?
Administrator
· Skåne
· 8 697 inlägg
Man ska ha tur tror jag och kanske vara bra på timing. Nu känns som en bra tid, eller?
Ge dig för Guds skull inte på att elda målade brädor på din tomt.
Jag vet en man som gjorde det; han rev ett gammat skjul på sin tomt och eldade upp resterna.
En tid efteråt knackade polisen på hans dörr, stoppade in honom i bilen och körde honom direkt till häktet. Så småningom dömdes han till sex månaders fängelse för miljöbrott.
Jag vet en man som gjorde det; han rev ett gammat skjul på sin tomt och eldade upp resterna.
En tid efteråt knackade polisen på hans dörr, stoppade in honom i bilen och körde honom direkt till häktet. Så småningom dömdes han till sex månaders fängelse för miljöbrott.
Jag fick möjlighet att kolla in i stugan idag, det ska nog inte vara några problem att riva den, en del fönster att plocka ut först dock, badrums och köksinredning m.m.
Det är ett rätt så rejält jobb... Jag hjälpte till när en polare rev sin 40 kvadrats stuga på tomten... Då hade vi först rensat allt som inte var trä, t ex tak isolering, ledningar, fönster osv.... Sen fixade vi dit en lastmaskin och en lastbil med 38 kubiksburkar... Vart 4 svängar med lastbilen och jag tror det vägde runt 9 ton totalt.
Och då är inte grundmurarna medräknade.
Så mycket sopor blir det, och utan maskiner hade det tagit bra mycket längre tid...
Och då är inte grundmurarna medräknade.
Så mycket sopor blir det, och utan maskiner hade det tagit bra mycket längre tid...
Grunden, murstock m.m. ska stå kvar, det ska användas till att fylla ut källaren med. Det är således "bara" väggar, tak m.m. som ska bort...
Plockade ned ett mindre förråd på ca 7X3 meter samt ett större ett något större på ca 30 m2. Det lilla var varmboant med en blandning av sågspån och gullfiber. Det stora var rent kallföråd.
Det blir som sagt en fruktansvärd massa rivningsvirke av det hela. Tråkigt nog i mitt fall så vart det bara skräp. Hadde ju tänkt ha en del som ställningsvirke när jag bygger nytt förråd
Det blir som sagt en fruktansvärd massa rivningsvirke av det hela. Tråkigt nog i mitt fall så vart det bara skräp. Hadde ju tänkt ha en del som ställningsvirke när jag bygger nytt förråd
Klicka här för att svara