Vi ska bygga ut vårt hus från 1930, som ursprungligen hade träfasad men som i dag har tegelfasad. Tillbyggnaden ska utföras i trä, och planen är därför att riva tegelväggen som vetter mot den nya delen. Som framgår av bilden kommer en mindre del av teglet närmast hörnen att sparas, men resten ska tas bort för att ge mer boyta.

Min första fråga är hur stor risken är att de tegelväggar som blir kvar kan rasa när ena sidan tas bort. Snickaren har föreslagit att man på något sätt förankrar det kvarvarande teglet vid hörnen med en konstruktion som går genom teglet och in i reglarna bakom.

Min andra fråga är därför om någon har tips på en lämplig konstruktion eller metod för att fästa och stabilisera tegelhörnen på ett säkert sätt.

För att undvika ”onödiga” svar kan jag tillägga att det inte är ett alternativ att ta bort allt tegel, och vi har redan maxat utbyggnaden så det går heller inte att behålla hela väggen och i stället förlänga tillbyggnaden.

• Tegelvägg på ett hus med röda linjer ritade över fasaden, en stege står lutad mot grunden, och två små fönster syns i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
One answer: anchor
Decorativ väggankare monterad på tegelfasad.
Skapa konto

Svart ankardisk fastsatt på röd tegelvägg.
Skapa konto

Vägg med flera ankarslut, varav en är markerad med röd cirkel.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.