Hallå alla kunniga!

Vi köpte ett hus för ett år sen och nu ska väggen ner! (Säger jag!)

Det är ett enplanshus med källare.

Tidigare har det varit en öppning här (se gul markering) men den har blivit flyttad, som ni ser.
Nu vill jag öppna upp mer, men kan jag göra det utan större ingrepp? (Blå markering)
Talbalken går längs med hela väggen från vägg till vägg, V-takstol ovanför (grön markering).
Tanken är att spara "ovankant" vid dörren som den är idag längs hela "nya" öppningen.
Det vi tror oss se nertill är det gamla golvet, men är osäkra.

Förstår ni mig?
Vi har ingen tillgång till originalritningar, utan bara dom som följde med vid försäljning.

• Vägg inomhus med markerade linjer i gult, blått och grönt, klocka på väggen och öppning mot ett rum med julbelysning och dekorationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppnad vägg där innanmätet och isoleringen syns, mot en trägolvyta med några träspån och damm.
    Skapa konto
  • Närbild av en träbjälke med blå markering där golvet möter väggen, samt några utskjutande spikar eller stift.
    Skapa konto
  • Träbalk och reglar synliga ovanför en dörröppning i ett enplanshus med källare, fokus på konstruktion och arbete för att öppna upp väggen.
    Skapa konto
H Hannah Wikström skrev:
Hallå alla kunniga!

Vi köpte ett hus för ett år sen och nu ska väggen ner! (Säger jag!)

Det är ett enplanshus med källare.

Tidigare har det varit en öppning här (se gul markering) men den har blivit flyttad, som ni ser.
Nu vill jag öppna upp mer, men kan jag göra det utan större ingrepp? (Blå markering)
Talbalken går längs med hela väggen från vägg till vägg, V-takstol ovanför (grön markering).
Tanken är att spara "ovankant" vid dörren som den är idag längs hela "nya" öppningen.
Det vi tror oss se nertill är det gamla golvet, men är osäkra.

Förstår ni mig?
Vi har ingen tillgång till originalritningar, utan bara dom som följde med vid försäljning.

• Planlösning för ett hus på Senstavägen 9 i Köping, med bottenvåning och källarplan som inkluderar sovrum, kök, vardagsrum, garage och bastu.
    Skapa konto
  • Gilla
Hemma_
  • Laddar…
BirgitS
Vilken vägg på planlösningen gäller det?
När är huset byggt?
Har du kollat om kommunens bygglovsavdelning har några ritningar från när huset fick sitt bygglov?

Menar du taknocken när du skriver takbalk?
Har du en bild på takstolarna?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J
Rekommenderar dig att öppna väggen ta bort skivor och råspont eller vad det är för beklädnad på ena sidan av väggen så att man ser inuti väggen..

BirgitS BirgitS skrev:
När är huset byggt?
Har du kollat om kommunens bygglovsavdelning har några ritningar från när huset fick sitt bygglov?

Det glömde jag såklart säga!
Det handlar om väggen mellan kök och vardagsrum. Vi vill alltså öppna upp så dörröppningen blir större om man säger, mot hallen. Gula är gamla dörröppningen, nu flyttas och det röda är vad vi vill öppna mer.
Jag postar en bättre bild här under 😃

• Planskiss visar önskad större öppning mellan matplats och vardagsrum, markerat med rött. Den gamla dörröppningen är markerad med gult.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Rekommenderar dig att öppna väggen ta bort skivor och råspont eller vad det är för beklädnad på ena sidan av väggen så att man ser inuti väggen..
Eftersom det är olika på varje sida.
Ena tunn spånskiva och andra tjockare tretexskiva, spelar det någon roll vilken, eller finns något jag ska tänka på?

BirgitS BirgitS skrev:
När är huset byggt?

Huset är byggt -62 ☺️

J
H HannahW skrev:
Eftersom det är olika på varje sida.
Ena tunn spånskiva och andra tjockare tretexskiva, spelar det någon roll vilken, eller finns något jag ska tänka på?
Nej det spelar ingen roll..

J Jansson69 skrev:
Nej det spelar ingen roll..
Hittills rivit upp det här lilla. Det är en luftspalt mellan väggarna

• Luftspalt mellan träväggar med exponerat rör, visar rivet byggmaterial och trägolv.
    Skapa konto
  • Luftspalt synlig mellan träpanel och golv efter rivning, med ett rör till höger.
    Skapa konto
BirgitS
Är det ett element eller modulhus?
De har en särskild typ av konstruktion och det går nog inte att avgöra i ett forum vad som går att göra med väggen.

Om inte så var det vanligt med fackverkstakstolar -62 och då är inga innerväggar på våningsplanet under vinden bärande.

H HannahW skrev:
Hittills rivit upp det här lilla. Det är en luftspalt mellan väggarn in en konstruktör/byggnadsingenjör, kostar inte många tusen att få ett utlåtande och känna sig trygg. Tänk såhär angående utgiften: med hur stora
Jag hade funderat på att ta in en konstruktör/byggnadsingenjör för att få ett utlåtande, kostar inte många tusenlappar. Då vet ni också om och hur ni bör avväxla. Alternativt ta in offert från nån byggfirma och höra vad de tror om väggen.

Tycker det hjälper att tänka på budgivning och hur mycket varje höjning kändes då, 20 000 här och 40 000 där. Då blir vissa sådana här utgifter lättare att bära. :)

J
H HannahW skrev:
Hittills rivit upp det här lilla. Det är en luftspalt mellan väggarna
Ja det var inte lätt att se, åt vilket håll ligger takstolarna mot ritningen?
Har du bilder på takstolarna på vinden så man ser hur dom är tillverkade och vilken typ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.