Hallå alla kunniga!
Vi köpte ett hus för ett år sen och nu ska väggen ner! (Säger jag!)
Det är ett enplanshus med källare.
Tidigare har det varit en öppning här (se gul markering) men den har blivit flyttad, som ni ser.
Nu vill jag öppna upp mer, men kan jag göra det utan större ingrepp? (Blå markering)
Talbalken går längs med hela väggen från vägg till vägg, V-takstol ovanför (grön markering).
Tanken är att spara "ovankant" vid dörren som den är idag längs hela "nya" öppningen.
Det vi tror oss se nertill är det gamla golvet, men är osäkra.
Förstår ni mig?
Vi har ingen tillgång till originalritningar, utan bara dom som följde med vid försäljning.
Tidigare har det varit en öppning här (se gul markering) men den har blivit flyttad, som ni ser.
Nu vill jag öppna upp mer, men kan jag göra det utan större ingrepp? (Blå markering)
Talbalken går längs med hela väggen från vägg till vägg, V-takstol ovanför (grön markering).
Tanken är att spara "ovankant" vid dörren som den är idag längs hela "nya" öppningen.
Förstår ni mig?
Vi har ingen tillgång till originalritningar, utan bara dom som följde med vid försäljning.
H Hannah Wikström skrev:Hallå alla kunniga!
Förstår ni mig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 302 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 302 inlägg
Vilken vägg på planlösningen gäller det?
När är huset byggt?
Har du kollat om kommunens bygglovsavdelning har några ritningar från när huset fick sitt bygglov?
Menar du taknocken när du skriver takbalk?
Har du en bild på takstolarna?
När är huset byggt?
Har du kollat om kommunens bygglovsavdelning har några ritningar från när huset fick sitt bygglov?
Menar du taknocken när du skriver takbalk?
Har du en bild på takstolarna?
Det glömde jag såklart säga!BirgitS skrev:
Det handlar om väggen mellan kök och vardagsrum. Vi vill alltså öppna upp så dörröppningen blir större om man säger, mot hallen. Gula är gamla dörröppningen, nu flyttas och det röda är vad vi vill öppna mer.
Jag postar en bättre bild här under 😃
Eftersom det är olika på varje sida.J Jansson69 skrev:
Ena tunn spånskiva och andra tjockare tretexskiva, spelar det någon roll vilken, eller finns något jag ska tänka på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 302 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 302 inlägg
Är det ett element eller modulhus?
De har en särskild typ av konstruktion och det går nog inte att avgöra i ett forum vad som går att göra med väggen.
Om inte så var det vanligt med fackverkstakstolar -62 och då är inga innerväggar på våningsplanet under vinden bärande.
De har en särskild typ av konstruktion och det går nog inte att avgöra i ett forum vad som går att göra med väggen.
Om inte så var det vanligt med fackverkstakstolar -62 och då är inga innerväggar på våningsplanet under vinden bärande.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Jag hade funderat på att ta in en konstruktör/byggnadsingenjör för att få ett utlåtande, kostar inte många tusenlappar. Då vet ni också om och hur ni bör avväxla. Alternativt ta in offert från nån byggfirma och höra vad de tror om väggen.H HannahW skrev:
Tycker det hjälper att tänka på budgivning och hur mycket varje höjning kändes då, 20 000 här och 40 000 där. Då blir vissa sådana här utgifter lättare att bära.
Klicka här för att svara