Hej, jag är en elektriker som leker snickare hemma.
Jag har tänkt riva halva väggen för att öppna upp mellan vardagsrum och kök i mitt klaustrofobiska 70tals hus.
Jag har tänkt lämna nån regel som går upp hela vägen till taket för att få stabilitet i halvväggen som blir kvar, utöver det skall allt bort från ca140cm från golv och upp.

Jag har kvar ritningar från när huset byggdes som jag kikat på som jag även bifogar lite bilder på, det är takstolar samt källarväggar samt en bild på väggen i fråga.

Det står att icke bärande väggar reses efter panel i innertak.
Jag har kollat på väggen i fråga och den ser ut att vara spikat mot panelen i innertaket dvs inte direkt mot takstolarna, kan jag tolka det som att väggen inte är bärande per Anebyhus instruktioner eller har jag tolkat det fel?

Det verkar inte ligga något vidare tryck på väggen då det är rätt skramlig.

Hoppas det går att förstå vad jag försöker säga.

• Byggnadsritning för ett hus från 1970-talet, visar sektion med takstolar och källarväggar, inkl. anteckningar och måttangivelser, hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis riven innervägg av trä i ett 70-tals hus visar väggen mellan vardagsrum och kök, med synliga reglar och en pall framför.
    Skapa konto
  • Byggmanual med instruktioner för taklag, yttertak och innerväggar från 1970-talshus, delvis med skiss och text om konstruktion och montering.
    Skapa konto
  • Öppnad instruktionsbok med tekniska ritningar och text om innerväggar, ytterväggar och bjälklag i ett hus byggt under 70-talet.
    Skapa konto
  • Gammal ritning av ett hus från 70-talet ligger på ett bord med träytor, bredvid en ljus vas och en rutig bordstablett.
    Skapa konto
  • Ritning av ett Anebyhus från 70-talet med markerad vägg i bottenplan, omgiven av handskrivna anteckningar. Finns på ett bord med en färgburk.
    Skapa konto
  • Ritning på byggnad med måttangivelser och detaljerade vägg- och dörrplaceringar, liggande på ett träbord med en matta under.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus med sektioner och mått av väggar och takstolar, visas mot en brun bakgrund.
    Skapa konto
  • Ritning av ett 70-tals hus med sektion A-A, visar konstruktion med takstolar och proportioner av väggar och takvinkel.
    Skapa konto
Purre
Ja den är bärande

Purre Purre skrev:
Ja den är bärande
Vad baserar du detta uttalande på?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Ja den är bärande
Okej. Jag hade uppfattningen att W takstolarna var såkallat ”självbärande”
Det ser även ut som att större del av muren under där väggen står är murad efter trappen är monterad om man kollar i papprena.
Ändrar det något?

Purre
I byggbeskrivningen som TS lagt upp så talas det om bärande innerväggar. Den vägg TS vill ta bort är mitt i huset, under nocken och är enligt mig skolexemplet på en bärande hjärtvägg. Jag ser i planlösningen inga bättre kandidater på bärande väggar.

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
I byggbeskrivningen som TS lagt upp så talas det om bärande innerväggar. Den vägg TS vill ta bort är mitt i huset, under nocken och är enligt mig skolexemplet på en bärande hjärtvägg. Jag ser i planlösningen inga bättre kandidater på bärande väggar.
Jag tolkar det som en generell byggbeskrivning, så det är inte säkert på att allt är applicerbart på TS hus.
Det lär finnas bärande innerväggar i källaren.

Purre Purre skrev:
Skulle säga att den som är 45x145 och ligger i botten på takstolen är skarvad där. Svårt att se att man haft över 7,5m långa bitar om jag ser måtten rätt.

Jämfört med denna W-takstol som ska ha stöd vid punkt 7.
[länk]
Bra input. Ska se om det finns papper på detta. Bjälklaget ovanför kä
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tolkar det som en generell byggbeskrivning, så det är inte säkert på att allt är applicerbart på TS hus.
det stämmer att det är en generell beskrivning då detta verkar gälla även flerplanshus

Purre Purre skrev:
Skulle säga att den som är 45x145 och ligger i botten på takstolen är skarvad där. Svårt att se att man haft över 7,5m långa bitar om jag ser måtten rätt.

[länk]
Läs hela tråden, den takstolen är enligt tillverkaren självbärande 😉

Purre Purre skrev:

[länk]

• Ritning av takstolar på ett byggprojekt, med detaljerade mått och specifikationer. Papper och dokument syns i bakgrunden på ett träbord.
    Skapa konto
Ser man något som hjälper på denna bild?
Jag kan se på ritningarna att bjälkaget som ligger på källarväggarna är skarvade på hjärtväggen. Jag tycker mig inte kunna se att takstolarna är skarvade dock

Kan ju tilläggas att väggen trots allt kommer hjälpa takstolarna från att hänga ner.

Vi har ett snarlikt hus med liknande takstolar, där har vi vardagsrum längs med ena gaveln och därmed ingen hjärtevägg där, och där hänger takstolarna ner, om jag inte missminner mig, ca 3cm på mitten.
Inget man ser förrän man hänger upp en laser och mäter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är möjligt att det är en generell beskrivning och att väggen inte är bärande. För det talar att TS tycker att väggen är rapplig och inte passar in på beskrivningen av en bärande vägg. Samtidigt tycker jag att det är den väggen som syns på sektionsritningen, vilket också brukar vara en indikation på en bärande vägg.

Bärande väggar i källaren lär vara i betong och inte av de träelement som byggbeskrivningen verkar handla om.

Kan ju tilläggas att väggen trots allt kommer hjälpa takstolarna från att hänga ner.

Vi har ett snarlikt hus med liknande takstolar, där har vi vardagsrum längs med ena gaveln och därmed ingen hjärtevägg där, och där hänger takstolarna ner, om jag inte missminner mig, ca 3cm på mitten.
Inget man ser förrän man hänger upp en laser och mäter.
Okej! Ja grannens hus är väldigt likt vårat i konstruktion samt takstolar. Dem har på liknande sätt som du beskriver vardagsrum längst in och saknar därmed 4 meter av denna vägg jag pratar om då dem har murstocken på annan plats. Blir nog till att riva ner kalaset. Jag bor i snözon 2 samt lämnar även nån regel med en överliggare så det hoppas jag på kan förhindra svackande takstolar😇

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.