OBS!!! Lånad bild…

Jag fick en felkopplad lampa…& vill få in sladdarna rätt…men hur i H*****E får jag in trådarna som på bilden igen utan att spränga den?!? 🤪🤬🤣

Har provat det mesta…aldrig sett en sån här…

Kopplat massa el- men denna går jag bet på?! 😎

• Två elsladdar, brun och blå, som är inkopplade i en vit kopplingsplint på ett tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Eftersom du fått ut sladdarna så är väl denna fråga onödig. Men har du provat att trycka ned plastflärpen med bokstaven N på och sen stoppa in kabeln?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Eftersom du fått ut sladdarna så är väl denna fråga onödig. Men har du provat att trycka ned plastflärpen med bokstaven N på och sen stoppa in kabeln?
Då hade jag väl inte frågat…om du har haft en sån framför dig & kopplat i den- så undrar jag…hur lätt fick DU i sladdarna?! Det är ju lixom inget utrymme…& hur långa ska sladdarna vara inuti?! Inte helt lätt…

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Det är på fel sida.

L Linda Ö skrev:
OBS!!! Lånad bild…

Jag fick en felkopplad lampa…& vill få in sladdarna rätt…men hur i H*****E får jag in trådarna som på bilden igen utan att spränga den?!? 🤪🤬🤣

Har provat det mesta…aldrig sett en sån här…

Kopplat massa el- men denna går jag bet på?! 😎
Vad för el har du kopplat tidigare.

K karkka skrev:
Vad för el har du kopplat tidigare.
Typ alla lampor & sånt man får göra…& uttökat stammar men låtit någon kopplat på osv osv…detta är ett simpelt jobb…MEN det är en KNASIG dosa…😆

L Linda Ö skrev:
Typ alla lampor & sånt man får göra…& uttökat stammar men låtit någon kopplat på osv osv…detta är ett simpelt jobb…MEN det är en KNASIG dosa…😆
fota den du har. Så kanske man se vad problemet är.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tror att det är bäst att du tar en bild på dosan och vilka kablar det är som du vill få tillbaka och var dessa var tidigare

K karkka skrev:
fota den du har. Så kanske man se vad problemet är.
Nu har jag fått ihop den- men det var ju extremt trångt/krångligt att få in sladdarna i vinkeln…är det någon bit som är lös från början?! Vad gör flärparna?! Fattar inte riktigt hur denna kan vara en ”enkel” lösning…🤪

• Elektrisk kontakt där sladdar är anslutna till en del, med den andra delen av kontakten liggande bredvid, på ett trägolv.
    Skapa konto
  • En samling sladdar med vita plastflärpar på en träyta, del av ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Vit elektrisk anslutning med två kablar, en blå och en brun, delvis insatta i ett trångt utrymme. Två flikar synliga ovanpå anslutningen.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det du har bild på är sladdar som du inte kan ta loss på ett enkelt sätt. De hålls på plats av en låsanordning där rektangeln som syns i din bild är själva änden av det som är inskjutet för att hålla kablarna på plats (reservation för att det finns andra
Modeller, men så minns jag mina dissekerade kopplingar). Det är inte meningen att du ska få in kablar på den sidan, utan på motsatt sida. Flärparna som diskuteras är fjäderbelastade klämmor för hålen som är på motsatt sida, den del av kopplingen man inte ser, själva anslutningsdelen där du kopplar in fas och nolla från strömbrytaren. Tryck ner flärpen, stoppa in kabeln i hålet som är på flärpens ”uppåtsida”, klart.
Vad är problemet och varför vill du ge dig på den fabriksmonterade delen av skarvkopplingen?
Sidavbitare och Wago är mitt tips, men jag förstår inte varför du inte kan använda kopplingen som redan finns?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det du har bild på är sladdar som du inte kan ta loss på ett enkelt sätt. De hålls på plats av en låsanordning där rektangeln som syns i din bild är själva änden av det som är inskjutet för att hålla kablarna på plats (reservation för att det finns andra
Modeller, men så minns jag mina dissekerade kopplingar). Det är inte meningen att du ska få in kablar på den sidan, utan på motsatt sida. Flärparna som diskuteras är fjäderbelastade klämmor för hålen som är på motsatt sida, den del av kopplingen man inte ser, själva anslutningsdelen där du kopplar in fas och nolla från strömbrytaren.
Vad är problemet och varför vill du ge dig på den fabriksmonterade delen av skarvkopplingen?
Sidavbitare och Wago är mitt tips, men jag förstår inte varför du inte kan använda kopplingen som redan finns?
Hahaha, ok- då hade jag rätt då…well…beställde en lampa & den var felkopplad & själva koppen som håller kabeln/kontakten upp mot taket…var upp & ner…var tvungen att ta loss detta för att det ska bli rätt…😆

pjgb pjgb skrev:
Modeller, men så minns jag mina dissekerade kopplingar). Det är inte meningen att du ska få in kablar på den sidan, utan på motsatt sida. Flärparna som diskuteras är fjäderbelastade klämmor för hålen som är på motsatt sida, den del av kopplingen man inte ser, själva anslutningsdelen där du kopplar in fas och nolla från strömbrytaren. Tryck ner flärpen, stoppa in kabeln i hålet som är på flärpens ”uppåtsida”, klart.
Hade detta inte funkat hade jag rakt av tagit Wago…får väl se hur detta funkar…😎

Trolltråd?
Hur var det felkopplat? Även om L och N var skiftade i "sockerbiten", så har det i det här fallet ingen som betydelse.

• Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Trolltråd?
Hur var det felkopplat? Även om L och N var skiftade i "sockerbiten", så har det i det här fallet ingen som betydelse.
Trolltråd?! 👹😂 för att vad?!

Nä, men om du läser mina kommentarer så hade du sett hur den är felkopplad…

L Linda Ö skrev:
Trolltråd?! 👹😂 för att vad?!

Nä, men om du läser mina kommentarer så hade du sett hur den är felkopplad…
För att jag förstår inte alls anledningen till att du skulle behöva demolera "sockerbiten", och på vilket sätt armaturen skulle varit felkopplad.
Dessutom lägger du upp en lånad bild i första inlägget på en kopplingsplint som verkar helt korrekt kopplad 🤔

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.