Vi håller på med en påbyggnad på en mindre del av huset. För att hålla ner kostnaderna så utför vi sjölva "enklare" delar. Nu i helgen har vi tagit ned takpannorna från det tak som skall lyftas.

Skickar ner dem i en ränna som slutade på en dubbelvikt skummgummimardrass. Rännan står nästan lodrätt, så pannorna får bra fart, madrassen dämpar bra.

Jag matade på, en och en. Min fru stod och plockade bort pannorna från rännan.

Efter ca 300 pannor blev det litet för mycket rutin, jag släpper en panna i rännan, ser i nästa ögonblick att den förra pannan fortfarande ligger kvar i botten av rännan, skriker en varning till min fru. Anna uppfattade situationen, men bestämde sig för att försöka rädda den. Hon stack in handen för att få bort pannan som låg där.

Min nya panna träffade i nästa ögonblick från nästan 4 meters höjd. kant mot kant med Annas hand mellan. Jag var övertygad om att jag måste ha klippt av handen på henne.

Det gick inte så illa, först såg det ofattbart oskadat ut, ett par ytliga sår på knogarna, blåfärgad svullnad på lillfinger knogen. Full rörlighet i fingrarna, ingen extra smärta vid rörelser. Men en lite skum vinkel på lillfingret. Sex timmar på Karolinska (vårdstrejk) nu gipsad hand 2 fingrar brutna.

Känns ändå som en oändlig lättnad, var övertygad om total katastrof direkt efter olyckan.

Två fingrar brutna ändå inte så lite ... stackarn! Hoppas du har någon reservfamiljemedlem som kan hjälpa dig med resten av pannorna ... med rejäla vadderade arbetshandskar ... :rolleyes:

Rutin på en byggarbetsplats är livsfarligt, lär av detta............
hoppas allt löser sig till det bättre med fingrarna.

Resten av pannorna kom ned, har ju 2 tonåringar i familjen också. Men då var det med verbal handskakning för varje panna.

Fy, så otäckt! Olyckan är framme när man minst anar det. Man får väl tänka så att - "Det kunde varit värre". Akta så att du själv inte ramlar ner när du är där uppe på taket!

Jag går bara där det finns läkt att "klamra sig fast vid". Finns ställningar runt hela arbetsområdet (en sida där det pågått gjutning på marknivå får ställningar nu i veckan. där har jag lämnat några rader plattor tills ställningen kommer upp). Det är alltså inte fritt fall från någon del av taket som man behöver vistas på. Iofs så kan man nog slå sig en del på vägen ner till byggnadsställningen också...

Delen av huset som skall lyftas har bara 14 graders lutning idag, men jag har fått plocka bort pannor även från "huvudbyygnaden" där taken skall gå ihop sedan, där är det 38 graders lutning, fast man kan bara ramla ner till taket under, och det finns läkt att springa på.

P
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.