1 859 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Risk för tjälskador vid isolerad platta ovanpå gammal platta?
Som jag har beskrivit lite om i http://www.byggahus.se/forum/grund-...platta-och-isolering-ovanpa-gammal-grund.html så planerar jag att riva en del av mitt hus och lägga isolering (och ev. dränerande material) på den gamla plattan för att sedan gjuta en ny platta på detta.
Efter att ha läst lite i Hemgrens "Bygga grund" är jag lite fundersam över om det skulle kunna bli tjälskador på något sätt när det inte blir så varmt neråt. Runt kanterna blir det isolering i den mån det behövs och går, men hur blir det rakt under huset? Det kanske inte är något problem med tjäle där?
Jag vill inte ha några rörelser alls då det ska vara slipat betonggolv i huset och sprickor skulle inte vara så fint...
Förhoppningsvis är det berg under den gamla plattan, men jag kan inte vara säker på att det är det och att det i så fall går under hela grunden.
Efter att ha läst lite i Hemgrens "Bygga grund" är jag lite fundersam över om det skulle kunna bli tjälskador på något sätt när det inte blir så varmt neråt. Runt kanterna blir det isolering i den mån det behövs och går, men hur blir det rakt under huset? Det kanske inte är något problem med tjäle där?
Jag vill inte ha några rörelser alls då det ska vara slipat betonggolv i huset och sprickor skulle inte vara så fint...
Förhoppningsvis är det berg under den gamla plattan, men jag kan inte vara säker på att det är det och att det i så fall går under hela grunden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Isolerar du runt om så fryser inte marken under plattorna, värmen från jordens inre räcker för att hålla det frostfritt.
Dubbla plattor stör väl inte mer än att ha en jättestor sten under platta no2. Jag själv sitter just nu på dubbla plattor och det verkar fungera.
Protte
Dubbla plattor stör väl inte mer än att ha en jättestor sten under platta no2. Jag själv sitter just nu på dubbla plattor och det verkar fungera.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Det kommer aldrig att frysa mellan plattorna om du isolerar en bit utanför plattorna.
Så dränerande eller inte, tjäle blir det aldrig.
Protte
Så dränerande eller inte, tjäle blir det aldrig.
Protte
Klicka här för att svara