Hej allesamman,
Jag har, under en tid, observerat mycket små insekter som rör sig i badrummet i närhet till duschen. Jag hittar dem i fogen där vägg möter golv och i golvbrunnen. Är absolut ingen expert på området, men när jag söker på nätet tycker jag att de ser ut som stövsländor.

Jag har gått på dem med dammsugare men lyckas inte vinna. De kan till synes vara borta en dag, för att sedan dyka upp en dag senare.

Jag blir förstås orolig - varför kommer de tillbaka. När jag läser om stövsländor står det att de gillar fukt och att de kan indikera fuktskada. Självklart finns det fukt i badrummet - under kakelplattor och annat. Det finns ingen lukt i badrummet och luftfuktigheten ligger mer eller mindre konstant under 40 procent.

Jag har haft svårt att fånga dess otyg på bild, men jag bifogar en bild på en som gömde sig i golvbrunnen. All hjälp uppskattas. Behöver jag oroa mig för fuktproblem, eller är det städa, städa, städa som gäller.

• IMG_1107.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
V Vladhundi skrev:
Hej allesamman,
Jag har, under en tid, observerat mycket små insekter som rör sig i badrummet i närhet till duschen. Jag hittar dem i fogen där vägg möter golv och i golvbrunnen. Är absolut ingen expert på området, men när jag söker på nätet tycker jag att de ser ut som stövsländor.

Jag har gått på dem med dammsugare men lyckas inte vinna. De kan till synes vara borta en dag, för att sedan dyka upp en dag senare.

Jag blir förstås orolig - varför kommer de tillbaka. När jag läser om stövsländor står det att de gillar fukt och att de kan indikera fuktskada. Självklart finns det fukt i badrummet - under kakelplattor och annat. Det finns ingen lukt i badrummet och luftfuktigheten ligger mer eller mindre konstant under 40 procent.

Jag har haft svårt att fånga dess otyg på bild, men jag bifogar en bild på en som gömde sig i golvbrunnen. All hjälp uppskattas. Behöver jag oroa mig för fuktproblem, eller är det städa, städa, städa som gäller.
Löser inte eventuella fuktproblem - men denna produkt är väldigt bra mot krypande insekter: https://www.jula.se/catalog/tradgar...sbekampning/insektsspray/insektsspray-027788/

@ @ndreas skrev:
Löser inte eventuella fuktproblem - men denna produkt är väldigt bra mot krypande insekter: [länk]
Tack för tipset! Får prova det!

Sedan återstår förstås frågan om varför de återfinns i badrummet…

BirgitS
Stövsländor lever av alger, svampar och annat liknande. Det är därför viktigt att städa noga så att inget sånt växer till (apropå att det ser väldigt smutsigt ut på bilden).

BirgitS BirgitS skrev:
Stövsländor lever av alger, svampar och annat liknande. Det är därför viktigt att städa noga så att inget sånt växer till (apropå att det ser väldigt smutsigt ut på bilden).
Det kanske/förhoppningsvis är så enkelt att jag behöver städa mer - även om jag generellt sett städar ganska flitigt. Bilden visar avloppsbrunnen, vilket vid detta tillfälle inte var särskilt ren. Tack!

Huka och gå loss med tand och diskborstar så kommer du åt i skrymslena.

Efter att ha grovstädat badrummet ordentligt, misstänker/hoppas jag att jag kan ha hittat en av bovarna. Tvättkorgen som stod i hörnet är gjord i trä. Undersidan av korgen hade spår av mögel, och där fanns ett antal insekter. Jag har tagit bort tvättkorgen och hoppas förstås slippa se fler av dessa insekter.

Men, det som gör mig orolig är att det står mycket om fuktproblem när man läser om dessa insekter. Badrummet kommer ju alltid att vara fuktigt i någon mån. Det faktum att man hittar dessa otyg, tyder det då på att man har ett större problem någonstans?

AI-svaren man får när man googlar antyder att man kan ha större problem, men i och med att badrummet är relativt nybyggt (2021) vill jag inte tro att det finns större problem med tätskikt eller dylikt. Jag har som sagt inte något problem med lukt eller dylikt. Hur nojig bör man vara?

BirgitS
Sluta med att vara nojig. Om du fortsätter att ha problem med insekter trots rengöring, då kan du börja oroa dig igen. I villaförsäkringar brukar det ingå försäkring mot ohyra.

Insekter behöver åtminstone både vatten/fukt och mat för att leva. Tar man bort det ena så gör det alltså inget att det andra finns kvar.

Sen kan du minska fukten/vattnet i badrummet genom att snabbt torka av väggar och golv med en särskild handduk efter duschen. Dessutom blir det mindre kalkavlagringar.

BirgitS BirgitS skrev:
Sluta med att vara nojig. Om du fortsätter att ha problem med insekter trots rengöring, då kan du börja oroa dig igen. I villaförsäkringar brukar det ingå försäkring mot ohyra.

Insekter behöver åtminstone både vatten/fukt och mat för att leva. Tar man bort det ena så gör det alltså inget att det andra finns kvar.

Sen kan du minska fukten/vattnet i badrummet genom att snabbt torka av väggar och golv med en särskild handduk efter duschen. Dessutom blir det mindre kalkavlagringar.
Tack! Det är dock lättare sagt än gjort att sluta vara nojig.

Jag får väl ha lite tålamod, städa fogar och dylikt en gång i veckan och hoppas att insekter försvinner. Om de skulle bli kvar får jag kanske börja misstänka större problem då.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.