3 481 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Risk att sabba porttelefon?
Mycket halvlama frågor från mig nu, och kanske tveksamt om det är här det hör hemma.
Skulle vilja flytta våran porttelefon från ett rum till det närliggande (där kabeln kommer ifrån).
Har öppnat och kikat och det ligger 6 riktigt tunna kablar, som sitter in i en liten kopplingsgrej (typ bred, tunn sockerbit, ungefär såna som sitter i nya proppskåp), märkt 1-6. (inte för att det spelar någon roll, men 6:an sitter inte i)
Italiensk tillverkare vad jag kan se.
Snackade med föreningen som sa att det var ok att flytta den, men att jag skulle veta vad jag gjorde. Då frågade jag om det gick att kortsluta den
- "kortsluta den får du inte"
- "men går det alltså att göra? Räcker det om jag tar ut dem i ordning 1-6, tejpar dem och sätter tillbaka i samma ordning?"
- "det vet jag inte"
- "okej, vem kan jag fråga om det?"
- "du får prata med en tekniskt kunnig person"
Sistnämnda tolkar jag som er.
Jag gissar att det bara är att göra så - dra ut dem en och en, tejpa en tråd i taget dra genom kabeln och koppla på dem igen.
Någon risk att paja något?
Skulle vilja flytta våran porttelefon från ett rum till det närliggande (där kabeln kommer ifrån).
Har öppnat och kikat och det ligger 6 riktigt tunna kablar, som sitter in i en liten kopplingsgrej (typ bred, tunn sockerbit, ungefär såna som sitter i nya proppskåp), märkt 1-6. (inte för att det spelar någon roll, men 6:an sitter inte i)
Italiensk tillverkare vad jag kan se.
Snackade med föreningen som sa att det var ok att flytta den, men att jag skulle veta vad jag gjorde. Då frågade jag om det gick att kortsluta den
- "kortsluta den får du inte"
- "men går det alltså att göra? Räcker det om jag tar ut dem i ordning 1-6, tejpar dem och sätter tillbaka i samma ordning?"
- "det vet jag inte"
- "okej, vem kan jag fråga om det?"
- "du får prata med en tekniskt kunnig person"
Sistnämnda tolkar jag som er.
Jag gissar att det bara är att göra så - dra ut dem en och en, tejpa en tråd i taget dra genom kabeln och koppla på dem igen.
Någon risk att paja något?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det låter som ett säkert tillvägagångssätt.
//Patrik
//Patrik
"urmet" ingen fara, kör bara.
i värsta fall så går säkringen, den är med största sannolikhet placerad i elrummet i källaren.
i värsta fall så går säkringen, den är med största sannolikhet placerad i elrummet i källaren.
Ja, det "i värsta fall" var ju då rätt illa... om 60 lägenheter blir av med sin porttelefon pga mig.:Sel_richard skrev:
Men hur fan skulle man göra annars?
Då skulle man ju behöva få tag på någon manual, låter ju helt vansinnigt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Som Slugge sa, klipp ledarna i närheten av plinten och inte skruva ur dem. Då vet du hur det var kopplat innan.
//Patrik
//Patrik
Eller plocka bort säkringen i transformatorn som finns i elrummet. (dock överkurs)
Klipp en i taget.
Klipp en i taget.
Så där, löste det igår, gick bra, tack för hjälpen.
Ovan vid att dra kablar genom väggar tänkte jag att jag kunde tejpa varje enskild liten tråd, men det blev så galet tjockt att jag fick klippa dem istället (och överdrev väl kanske lite och klippte dem med 5mm mellanrum).
Fast kabeln var värre än jag trodde. Totalt 12 tunna trådar, varav 5 vita och två blå. 4 vita och en blå var oanvända. Där hade jag kunnat göra en riktig screw-up...
Ovan vid att dra kablar genom väggar tänkte jag att jag kunde tejpa varje enskild liten tråd, men det blev så galet tjockt att jag fick klippa dem istället (och överdrev väl kanske lite och klippte dem med 5mm mellanrum).
Fast kabeln var värre än jag trodde. Totalt 12 tunna trådar, varav 5 vita och två blå. 4 vita och en blå var oanvända. Där hade jag kunnat göra en riktig screw-up...
Klicka här för att svara