2 211 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Lyfta på innergolv - risk att sabba kakelugnen
Hej
Jag tror jag måste byta sågspånet i golvet i tv-rummet när jag ändå håller på och
härjar där inne, saknar lite värme
Jag skulle vilja lyfta golven inifrån och byta mot ekofiber lösull.
Men jag är osäker på om jag då ruckar på fundamentet eller gnistskyddet
vid kakelugnen.
Alternativet är att kapa ur blindbotten underifrån och hissa upp gullfiber.
Men det är inget som lockar det heller.
Skulle vara trist att sabba kakelugnen när den inte ens är proveldad efter omsättning.
Kika på bilderna så förstår ni kanske vad jag menar.
Synpunkter & erfarenheter emottages tacksamt.
http://www.nybleus.se/hus/bilder/kakelugn/29.jpg
http://www.nybleus.se/hus/bilder/tvrum/04.jpg
Jag tror jag måste byta sågspånet i golvet i tv-rummet när jag ändå håller på och
härjar där inne, saknar lite värme
Jag skulle vilja lyfta golven inifrån och byta mot ekofiber lösull.
Men jag är osäker på om jag då ruckar på fundamentet eller gnistskyddet
vid kakelugnen.
Alternativet är att kapa ur blindbotten underifrån och hissa upp gullfiber.
Men det är inget som lockar det heller.
Skulle vara trist att sabba kakelugnen när den inte ens är proveldad efter omsättning.
Kika på bilderna så förstår ni kanske vad jag menar.
Synpunkter & erfarenheter emottages tacksamt.
http://www.nybleus.se/hus/bilder/kakelugn/29.jpg
http://www.nybleus.se/hus/bilder/tvrum/04.jpg
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tror inte jag heller, kör på bara! Jag/vi har nämligen gjort det och det var inga problem med fundamentet. Dock hade vi ett utanpåliggande gnistskydd (mässingsplåt).Immobil skrev:
En annan fundering jag har är nyttjandet av lösull i golv. Jag fick rådet att inte använda lösull eftersom den alltid sjunker ihop lite grann och då får du en kall ficka mellan golvet och isoleringen, otrevligt. Försök nyttja ett isoleringsmaterial med lite spänst, så att du fyller ut botten ordentligt.
//Micke
Jag sågade upp en lucka i går i golvet så jag kan inspektera den sidan av grunden.
Det låg 5cm spån överst, resten verkar vara kolstybb
Känns inte så coolt att såga ur blindbotten underifrån, då kommer man se ut som en sotare
Kan man få nån isolerfirma att suga ur detta tro?
Hur gjorde du med första brädan, klöv du den och "offrade" den?
Då kanske det går.
Du har inga bilder?
Det låg 5cm spån överst, resten verkar vara kolstybb
Känns inte så coolt att såga ur blindbotten underifrån, då kommer man se ut som en sotare
Kan man få nån isolerfirma att suga ur detta tro?
Hur gjorde du med första brädan, klöv du den och "offrade" den?
Då kanske det går.
Du har inga bilder?
Jag har kolstybb bara runt fundamentet, inte i hela golvet ...
Vad är planen, att ta ut allt för att dragtäta och sen fylla på med ny isolering ?? Annars kanske det räcker med att "bara" fylla på över stybben och spånet.
En firma med en "torr-sug" kan suga ut spånet.
Vad är planen, att ta ut allt för att dragtäta och sen fylla på med ny isolering ?? Annars kanske det räcker med att "bara" fylla på över stybben och spånet.
En firma med en "torr-sug" kan suga ut spånet.
Målet är att dragtäta och att isolera golven.
Jag vill inte chansa på att slipa och lacka golvet och sen känna att det
i alla fall behövts mer isolering, då är det lika bra att ta det nu när rummet
ändå ser ut som hiroshima.
Hålet för luckan är 3 fack ifrån kakelugnen och den är full med kolstybb.
Troligen är hela golvet fyllt med kolstybb.
Frågan kvarstår dock med första brädan.
Enklast att offra den och klyva den med klinga eller?
Jag vill inte chansa på att slipa och lacka golvet och sen känna att det
i alla fall behövts mer isolering, då är det lika bra att ta det nu när rummet
ändå ser ut som hiroshima.
Hålet för luckan är 3 fack ifrån kakelugnen och den är full med kolstybb.
Troligen är hela golvet fyllt med kolstybb.
Frågan kvarstår dock med första brädan.
Enklast att offra den och klyva den med klinga eller?
Man kan sätta franska träskruv i den och sedan bryta upp den med dom. Hålen kan man fylla med sågspån och trälim. Annars så kan man böja ett järn i lagom tjocklek och lirka ner under brädan och sedan bryta i det . Ett tips är att använda en kofot med lång platt klo.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden