Hej! Vi har ett litet källarutrymme (4-5 kvm) en halvtrappa ned i vår 20-talsvilla (ligger alltså ca 1 m under marknivå). Vi köpte huset i höstas och i vintras när snön började smälta undan märkte vi att det blev blött på golvet i källaren. Efter lite om och men kunde vi hitta att det rann in från en spricka precis invid dörrkarmen, där syns det att tidigare ägare försökt täta med något silikonliknande. Vi hade inte möjlighet att göra någon större åtgärd just då utan köpte helt en dränkbar länspump och pumpade undan smältvattnet allt eftersom. Nu märkte vi imorse att det efter senaste dagarnas rejäla regnande har börjat rinna in vatten igen. Den här gången är det både vid gamla sprickan men har även tillkommit ett litet hål på ett annat ställe där det konstant rinner in vatten just nu.

Frågan är väl egentligen vad man ska göra åt det hela? Bara täta inifrån känns ju som att det bara kommer att leda till hål någon annanstans…? Kan tillägga att det inte är någon dränering gjord så vitt vi vet, flera stuprör som mynnar nära husgrunden etc.

Hela källaren är av betong/lecablock förutom dörr och dörrfoder så det är egentligen ingenting som tar någon stor skada på så sätt. Vi försöker pumpa ur vatten allt eftersom nu men sista centimetern vatten kommer inte försvinna förrän det slutar rinna in utifrån och det får chans att torka.

K
Ja mitt råd skulle vara att sälja kåken så fort det bara går. Men antar att det inte är ett alternativ så då är det bara att sätta gång och dränera och laga väggen. Så fram med spaden och kör igång.

Kommer det in så mycket att du måste pumpa är det inget att vänta på, bara beställa grävare och göra dränering ordentligt.

S
Kojak skrev:
Ja mitt råd skulle vara att sälja kåken så fort det bara går. Men antar att det inte är ett alternativ så då är det bara att sätta gång och dränera och laga väggen. Så fram med spaden och kör igång.
Va?? Jag tycker det låter som ett lite småskoj projekt det där, ett litet utrymme som inte ligger så djupt, med en dränering och avledning av takvatten så kommer problemet vara ur världen.

Ska man sälja huset om en säkring löser också? :P

du kan ju börja med att leda bort vattnet från stuprören och se vad händer...

SueCia skrev:
Va?? Jag tycker det låter som ett lite småskoj projekt det där, ett litet utrymme som inte ligger så djupt, med en dränering och avledning av takvatten så kommer problemet vara ur världen.

Tack, var mer den typen av svar jag hade hoppats på :-)

Som jag har förstått det är det rätt vanligt att grundvatten kommer in i den typen av gamla matkällare, och det handlar ju bara om några veckor totalt på året som vi fått pumpa så sälja huset pga detta är inget vi gör i första hand...

Räknar med att förbättra avledning av takvatten ordentligt i samband med takrenovering i höst, får nog fixa lite regntunnor tills dess och så får man väl hoppas att det slutar regna så förbannat någon gång.

K
SueCia skrev:

Det är bra skillnad på att en säkring löser ut och att man går ned en trappa och har ett vattenfyllt golv. Har själv alltid undvikt hus med källare då det oftast innebär problem. Vet inte om jag skulle kalla det ett roligt projekt, ett hus från 1920 brukar ha tillräckligt med projekt så att dom roliga till slut blir tråkiga. Min tanke är att är det inte fruktansvärt fuktigt i huset? Fukten lär väl stiga uppåt med luften? Även fast det är leca/betong så börjar väl div skadligt att växa i rätt miljö?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.