520 läst ·
19 svar
520 läst
19 svar
Min vedex 3300 brinner dåligt nu
Sida 1 av 2
Har fått problem med min vedex 3300 som jag haft i snart 10 år utan större problem. Men nu brinner den dåligt....står ofta o kippar efter luft o spjällen på sidorna fladdrar o smäller. Gör även rök puffar ibland vid luckan till turbulatorerna.
Har prövat att ha spjället både höger o vänster men lika resultat. Öppnar jag o tittar i eldstaden ser de ut som att all veden är förkolnad och nät jag öppnar blir de väldig fart på elden och ser ut att allt brinner....
Och pannan är ny sotad och har även haft nere fläkten o gjort rent samt gjort rent bakom spjället fram.
Nån som har nån idé va de kan va?
Detta har kommit nu sista månaden.....
Mvh Anders
Har prövat att ha spjället både höger o vänster men lika resultat. Öppnar jag o tittar i eldstaden ser de ut som att all veden är förkolnad och nät jag öppnar blir de väldig fart på elden och ser ut att allt brinner....
Och pannan är ny sotad och har även haft nere fläkten o gjort rent samt gjort rent bakom spjället fram.
Mvh Anders
låter som att du har hinder i luftflödet, om inlägget få full fart när du öppnar upp och det inte ryker in så är det inte skorstenen och turbulatorerna som är problemet, utan dina tilluftsspjäll - och om du inte tar luft från rummet utan egen luftkanal uteifrån - att det fins hinder i den kanalen (kanske snö...)
Har du provat att ta ut ett par av turbolatorerna?A abel48 skrev:Har fått problem med min vedex 3300 som jag haft i snart 10 år utan större problem. Men nu brinner den dåligt....står ofta o kippar efter luft o spjällen på sidorna fladdrar o smäller. Gör även rök puffar ibland vid luckan till turbulatorerna.
Mvh Anders
Går rökgasfläkten som den ska?
Har en 150 ventil ut i väggen. Tror inte den är tät men ska kolla så de inte sitter nått damm eller nått i gallret.
Har alltid haft I alla turboladdorer utan problem men kanske man skulle testa att ta ur nån. Vilken bör man plocka ur I så fall? Mitten eller?
Till saken hur ju att jag har ganska kort skorsten typ 5.5m men har fungerat bra innan. Har ju blåste lite nu sista veckorna här åxå.
Har alltid haft I alla turboladdorer utan problem men kanske man skulle testa att ta ur nån. Vilken bör man plocka ur I så fall? Mitten eller?
Till saken hur ju att jag har ganska kort skorsten typ 5.5m men har fungerat bra innan. Har ju blåste lite nu sista veckorna här åxå.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Prova ta ut två valfria turbolatorer.A abel48 skrev:Har en 150 ventil ut i väggen. Tror inte den är tät men ska kolla så de inte sitter nått damm eller nått i gallret.
Vägg ventilen va öppen och fin. Blir de inte högre rökgastemp om jag tar ur 2.? Men har ju fungerat bra tidigare med alla i.... men har även fått tips om att sätta in en ventil i luckan te eldstaden för att kunna släppa in lite luft där
Har du kollat så de inte rasat ner nå skräp bakom metallflärparna?? Du lär ta loss fronten så du kommer åt bakom.A abel48 skrev:Har fått problem med min vedex 3300 som jag haft i snart 10 år utan större problem. Men nu brinner den dåligt....står ofta o kippar efter luft o spjällen på sidorna fladdrar o smäller. Gör även rök puffar ibland vid luckan till turbulatorerna.
Mvh Anders
A abel48 skrev:
Du tar ur turbulatorerna från sidorna. 1 längst åt vänster tex å nr två längst till höger.A abel48 skrev:Har en 150 ventil ut i väggen. Tror inte den är tät men ska kolla så de inte sitter nått damm eller nått i gallret.