Hej.

Hade i lägenheten jag flyttade in i problem med att när man hällde mycket vatten på en gång i diskhon (tex en hink eller gryta) så läckte det från gumminippeln längst ner där det vita röret möter utloppsröret.

Bytte den och det slutade läcka. Men det rinner ur oerhört långsamt. När diskmaskinen tömmer sig så kommer vatten upp ur diskhon och det bubblar som om det är luft i systemet.

Är det sannolikt stopp längre ner i systemet? Har rensat alla rör under diskhon.

Bör jag passa på att byta rören mot ett flexrör utan böjar?
 
  • 20260421_192340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Verkar som du har ett partiellt stopp längre ner.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
aqo aqo skrev:
Är det sannolikt stopp längre ner i systemet? Har rensat alla rör under diskhon.
Ja det verkar så.

aqo aqo skrev:
Bör jag passa på att byta rören mot ett flexrör utan böjar?
Utifrån det jag kan se på bilden skulle jag inte byta något.

Välkommen till forumet!
 
J
Ja visst. Ta bort alla böjar så du har röret rakt ner. 👌
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
Diskmedel och fyll hon med varmt vatten. öppna proppen och toppa upp med 15L kokande vatten. Jucka med en klocka så ruckar du bort stoppet.

Varning det kan bubbla upp gegg på hela badrumsgolvet från golvbrunn. Hände mig i en lgh... Då kan man använda klocka för att bromsa flödet från kökshon...
 
Felanmäl till hyresvärden att det är (begynnande) stopp i avloppet.
 
J Jorel03 skrev:
Ja visst. Ta bort alla böjar så du har röret rakt ner. 👌
Då har du inget vattenlås!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
En hink med varmvatten med rejält med diskmedel (Yes) i., följt av pumpning med en vaskrensare medan vattnet står kvar brukar fixa det mesta.
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
J
FreQa FreQa skrev:
Då har du inget vattenlås!
Nej nog vet jag det Helge. 🤏 Du får allt lära dig att läsa ironi.
 
Fettpropp längre ner...gammal fastighet rörstamsbyte på g??
 
Inser att jag var lite otydlig. Menade en lik denna med vattenlås.

https://www.bauhaus.se/diskbanksvattenlas-prevex-smartloc-basic

Packningarna känns inte helt bra i mina rör jag har idag och det såg ut som en enklare lösning. Men jag kanske har fel :)

Tack till er alla som bekräftade vad jag anade. Jag ska se om någon annan i föreningen upplever problem och om jag kan lösa det själv innan jag ringer spolbil.
 
J Jorel03 skrev:
Nej nog vet jag det Helge. 🤏 Du får allt lära dig att läsa ironi.
Då får du vara tydligare med ironin 😉 jag var nog lite nyvaken också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
följt av pumpning med en vaskrensare medan vattnet står kvar brukar fixa det mesta
Har gjort det själv och då tejpade jag över breddavloppen med silvertejp i vasken också så pumptrycket tvingades nedåt i rören
 
K krambriw skrev:
Har gjort det själv och då tejpade jag över breddavloppen med silvertejp i vasken också så pumptrycket tvingades nedåt i rören
Jag brukar hålla en våt trasa över hålet
 
Jag har bara två armar men två bräddavlopp. Frugan vill inte bli inblandad...😀
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.