3 768 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Rinner "grus" ur skorsten med indraget flexrör
Tyvärr gör man sig även till godo kondenseringsvärmen, vilket vittrar sönder skorstenen på sikt, och som förmodligen är orsaken till att man från början fick gå över till denna rostfria slang. Det finns en god anledning till att man isolerar insatsrör.E Einh skrev:
Nej, glöm det. Det gör varken till eller från. Stäng luckan och gå vidare mot andra projekt.Kwntet skrev:
Vi tröck in ordentligt med stenull så röret sitter stadigt och det inte kan läcka ngn mer vermikulit. Har nu monterat kamin och inväntar besiktning. Det ni säger om att det ska vara fullt hela vägen upp, hur noga är det egentligen? Har ju bara runnit ut max 2l vermikulit, sk det verkligen vara nödvändigt att knacka upp gjutningen i toppen för att fylla på det lilla?
Jag har svårt att se att det skulle kunna bildas såna mängder kondensvatten att murstockens bärighet riskeras. Den kondens som bildas lär hamna på insatsrörets utsida och sedan rinna nedåt. Där insatsröret böjer sig och går in i kaminen lär det således droppa av och bli fuktigt. Men den fukten bör ju avdrivas nästa gång man eldar och utrymmet mellan insatsrör och murstock blir varmt?B BSOD skrev:
Ni som begriper er på och har svar på allt.
Vart kommer fukten ifrån som bildar kondens i skorstenen?
I detta fall mellan tegelskorstenen och stålslangen.
Om skorstenen ska vittra sönder invändigt i stället från utsidan som man ser på gamla hus, där den utsatts för regn ibland, så måste mängden kondensvatten vara större än det regnvatten som hamnar på skorstenen.
Ska vi tro 100 liter på ett år?
Om skorstenen ska vittra sönder invändigt i stället från utsidan som man ser på gamla hus, där den utsatts för regn ibland, så måste mängden kondensvatten vara större än det regnvatten som hamnar på skorstenen.
Redigerat:
Så här resonerar jag. I och med att man sätter in en slang så betyder det att sotaren har dömt ut rökkanalen. Rökkanalen är alltså otät och läcker till övriga kanaler i skorstenen.H Hybro skrev:Ni som begriper er på och har svar på allt.
Luft från omgivningen kan således leta sig in i springorna från omgivande kanaler. När man sedan eldar blir utrymmet (själva rökkanalen) mellan murstocken och slangen varmt. Varm luft kan bära mer fukt. När man sedan har slutat att elda så kyls slangen fort ner. Den varma luften mellan slang och murstock kan då kondensera på den kalla slangens utsida. Kondensvattnet rinner nedåt och droppar av där slangen böjer sig in i kaminen. Teglet i närheten blir således fuktigt av kondensvattnet.
Men denna fukt bör dock avdrivas nästa gång man eldar och utrymmet mellan slang och murstock blir varmt. Jag har svårt att se att denna temporära fuktansamling skulle förstöra murstocken. Den enda gång jag kan tänka mig att det skulle kunna ske är om man man gör det i en stuga/fritidshus som man sedan kallställer direkt efter att man har eldat. Då riskerar det bli frostsprängningar i teglet när vinterkall luft tränger ner i skorstenen. Men är det ett permanentboende där man eldar kontinuerligt så har jag svårt att se hur detta scenario skulle kunna inträffa.
Klicka här för att svara