5 472 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Ringa med mobildata på mobilen
Antingen kopplas ditt samtal upp via mobilnätet till den person du ringer till, och då behöver du förstås ha täckning för att det ska fungera, eller.....Isakare skrev:
.....med ett wifisamtal och då kopplas ditt samtal upp via ett wifi och vidare via någons internetanslutning ut på internet och sedan från internet in i mobilnätet igen men då utan att gå via en radio-förbindelse i mobilnätet där du saknar täckning....lät det begripligt?
Förutom din wifianslutning blir det då en fast anslutning mot mobilnätets styr och kontrollfunktioner.
Visst funkar WiFi-calling, men som ett annat radiogränssnitt som ersätter GSM/3G/4G/5G där man betalar samma taxa som för operatörens nät även när man använder sitt eget WiFi nät.
Det man ”betalar för” är möjligheten att ringa med telefonnummer till telefoner.
Vill man inte betala operatörens avgift för samtal i telefonnätet får man betala (någon SIP operatör) för SIP gateway & telefon-nummer eller hålla sig helt på internet med tex WhatsApp (som använder telefonnummer som id men saknar koppling till telenätet) eller Messenger, men då kan man inte ”ringa” till telefoner.
Vill man inte betala operatörens avgift för samtal i telefonnätet får man betala (någon SIP operatör) för SIP gateway & telefon-nummer eller hålla sig helt på internet med tex WhatsApp (som använder telefonnummer som id men saknar koppling till telenätet) eller Messenger, men då kan man inte ”ringa” till telefoner.
Klicka här för att svara