arneri68 arneri68 skrev:
Krävs inte ett mobilabonnemang för att det skall fungera, dvs samtalet går in i mobilnätet från internet om radiotäckningen är dålig? Om samtalet inte genererar inkomster lär ingen operatör vara intresserad att ta hand om samtalet.

Det tycks som "calling over Wifi" bara fungerar om signalen till mobilnätet är dålig. Apple och Samsung har lika beskrivning av tjänsten. [länk]
I min telefon (OnePlus) kan jag prioritera WiFi över det vanliga mobilnätet. Det är en konfiguration.

Abonnemang krävs om det inte är ett 112-samtal.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I min telefon (OnePlus) kan jag prioritera WiFi över det vanliga mobilnätet. Det är en konfiguration.

Abonnemang krävs om det inte är ett 112-samtal.
Min gamla Motorola prioriterar också WiFi över mobilnätet när det ska ringas eller surfas. Det trodde jag i min enfald att alla smarta mobiltelefoner gjorde.
 
Keiller Keiller skrev:
Min gamla Motorola prioriterar också WiFi över mobilnätet när det ska ringas eller surfas. Det trodde jag i min enfald att alla smarta mobiltelefoner gjorde.
Det tycks bero på mobiltillverkare samt operatör. I Sverige tycks samtliga operatörer köra med lika taxa som vid anslutning via mobilmast. Alltså ingen ekonomisk fördel att köra via wifi.

Jag kan tvinga min iphone över till wifi mha flygläge och aktivera wifi.

Jag kan tänka mig att vissa operatörer ser en möjlighet att minska utbyggnaden av mobilnätet om vissa kunder ansluter över wifi.
 
SIP tjänsterna som finns ansluter via PSTN kvalitet, dvs den ljudkvalitet de gamla trådade telefonerna har. Mobilnäten erbjuder HD-voice mm som ger bättre ljud förutsatt att mobiltelefonen har stöd för det.

Det finns olika nivåer av SIP tjänster. Det går att abonnera på ett traditionellt abonnemang, samt enbart utgående eller inkommande samtal. Inkommande samtal kräver abonnemang på ett telefonnummer, vilket det utgående inte kräver. Det blir förstås en kostnad både för inkommande och utgående samtal.
Med en SIP telefon/klient kan olika abonnemang användas för att få lägsta kostnad för det samtal som skall ringas.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Alltså ingen ekonomisk fördel att köra via wifi.
Jag tänkte inte så mycket ekonomiskt utan mer på att om man har dålig mobiltäckning inomhus kan man ringa via WiFi och fiber. Var ju någon tidigare i tråden som var tvungen att gå utomhus för att ringa.
 
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag tänkte inte så mycket ekonomiskt utan mer på att om man har dålig mobiltäckning inomhus kan man ringa via WiFi och fiber. Var ju någon tidigare i tråden som var tvungen att gå utomhus för att ringa.
Jag har usel mobiltäckning i källaren. Problemet är löst genom att telefonen automatiskt går över till WiFi-samtal när den har internet-anslutning genom WiFi. Jag har Hallon, och de senaste telefonerna har haft funktionen. Hallon verkar ligga långt framme tekniskt. När dottern behövde eSIM för att få in sitt privata nummer som andra-nummer i sin jobb-iPhone, så var det bara Hallon av de vanligaste lågprisaktörerna som hade det. Vimla och Fello hade inte eSIM (det var minst ett halvår-sedan, så det kan ha ändrat sig).
Hallon är också den enda av dessa som har ett företagsabonnemang, från 99:- + moms per månad.
Hallon kanske inte har bäst mobil-täckning, men det funkar OK för mig.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Jag har usel mobiltäckning i källaren. Problemet är löst genom att telefonen automatiskt går över till WiFi-samtal när den har internet-anslutning genom WiFi. Jag har Hallon, och de senaste telefonerna har haft funktionen. Hallon verkar ligga långt framme tekniskt. När dottern behövde eSIM för att få in sitt privata nummer som andra-nummer i sin jobb-iPhone, så var det bara Hallon av de vanligaste lågprisaktörerna som hade det. Vimla och Fello hade inte eSIM (det var minst ett halvår-sedan, så det kan ha ändrat sig).
Hallon är också den enda av dessa som har ett företagsabonnemang, från 99:- + moms per månad.
Hallon kanske inte har bäst mobil-täckning, men det funkar OK för mig.
Fello har eSIM, men inte stöd för tvilling-SIM.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är såhär lätt, så tar jag och börjar med detta.
Jag får väl återkomma om jag behöver finna andra lösningar.
Nästa vecka kommer jag få svart på vitt om det funkar.
Tja.
Ja det fungerar att ringa över wifi, men det drar ju fortfarande samma avgifter som vanligt telefonsamtal med mobilen.
arneri68 arneri68 skrev:
Krävs inte ett mobilabonnemang för att det skall fungera, dvs samtalet går in i mobilnätet från internet om radiotäckningen är dålig? Om samtalet inte genererar inkomster lär ingen operatör vara intresserad att ta hand om samtalet.
Så det är väl såhär det fungerar helt enkelt, antar jag.

Detta var i alla fall inte den lösningen jag sökte.
Jag trodde det fanns någon tjänst man kunde ringa med som inte var knuten till operatören, men när jag tänker efter så vill ju förstås ingen koppla upp samtal ifall de inte tjänar pengar på det ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja.
Ja det fungerar att ringa över wifi, men det drar ju fortfarande samma avgifter som vanligt telefonsamtal med mobilen.

Så det är väl såhär det fungerar helt enkelt, antar jag.

Detta var i alla fall inte den lösningen jag sökte.
Jag trodde det fanns någon tjänst man kunde ringa med som inte var knuten till operatören, men när jag tänker efter så vill ju förstås ingen koppla upp samtal ifall de inte tjänar pengar på det ...
IP-telefoni finns ju, men den kostar pengar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja.
Ja det fungerar att ringa över wifi, men det drar ju fortfarande samma avgifter som vanligt telefonsamtal med mobilen.

Så det är väl såhär det fungerar helt enkelt, antar jag.

Detta var i alla fall inte den lösningen jag sökte.
Jag trodde det fanns någon tjänst man kunde ringa med som inte var knuten till operatören, men när jag tänker efter så vill ju förstås ingen koppla upp samtal ifall de inte tjänar pengar på det ...
Ett kontantkort för endast surf, tänkt att stoppa i en surfplatta, är väl det som kommer närmast dina önskemål. Det finns ett nummer kopplat till sim-kortet men det är ju inte tänkt att användas.
Och ett abonemang för ip-telefoni + en sip-klient.

/Höghus
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var ungefär så jag tänkte.
Att jag skulle kunna ringa billigt, eller gratis, via surfpotten.

Men det är kanske inte så lätt som jag trodde.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var ungefär så jag tänkte.
Att jag skulle kunna ringa billigt, eller gratis, via surfpotten.

Men det är kanske inte så lätt som jag trodde.
Vart ska du ringa utomlands?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja.
Ja det fungerar att ringa över wifi, men det drar ju fortfarande samma avgifter som vanligt telefonsamtal med mobilen.

Så det är väl såhär det fungerar helt enkelt, antar jag.

Detta var i alla fall inte den lösningen jag sökte.
Jag trodde det fanns någon tjänst man kunde ringa med som inte var knuten till operatören, men när jag tänker efter så vill ju förstås ingen koppla upp samtal ifall de inte tjänar pengar på det ...
Det finns appar du kan ringa med rebtel, talk 360 m.m
 
arneri68 arneri68 skrev:
Jag kan tänka mig att vissa operatörer ser en möjlighet att minska utbyggnaden av mobilnätet om vissa kunder ansluter över wifi.
För wifisamtal så har det ingen som helst påverkan på nätutbyggnaden. Det är andra saker än voice som är kostnadsdrivande.

dessutom är du en ”förlorad” kund när du kör wifi. Man vill ju ha dig kvar i mobilnätet och konsumera tjänster där.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var ungefär så jag tänkte.
Att jag skulle kunna ringa billigt, eller gratis, via surfpotten.

Men det är kanske inte så lätt som jag trodde.
Har du funderat på Skype? Borde fungera för dina behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.