Kör en trådlyft på samma tema, chockvarning på slutet!!!

Garage 50 kvm, fått kostnadsuppskattning på elinstallation med följande omfattning.
- matning ca 30 m från fasadmätarskåp, tomrör finns
- inkoppling i gruppcentral, central med jordfelsbrytare och automatsäkringar finns
- 1 luft/luft-värmepump
- 3 invändiga takarmaturer typ plafond/glob
- 2 utvändiga takarmaturer typ plafond/glob
- 1 närvarogivare med skymningsrelä
- 5 strömbrytare
- 8 väggutag 2-vägs invändigt
- 5 vägguttag 2-vägs utvändigt
- 5 infällda spotlights i garageportssmygen
- 2 fasadarmaturer (Milo II)
- Astrour
Garaget är isolerat och gipsat så all installation blir utanpåliggande.

Fick en smärre chock av elfirmans prisuppskattning på närmare 90 000 kr (arbete, mtrl, resor) vilket är nästan det dubbla mot vad jag själv uppskattat det till, och då tyckte jag att jag tog i…

Kan detta ens vara i närheten av rimligt???

G gullegrizen skrev:
Kör en trådlyft på samma tema, chockvarning på slutet!!!

Garage 50 kvm, fått kostnadsuppskattning på elinstallation med följande omfattning.
- inkoppling i gruppcentral, central med jordfelsbrytare och automatsäkringar finns
- 1 luft/luft-värmepump
- 5 strömbrytare
- Astrour
Garaget är isolerat och gipsat så all installation blir utanpåliggande.

Fick en smärre chock av elfirmans prisuppskattning på närmare 90 000 kr (arbete, mtrl, resor) vilket är nästan det dubbla mot vad jag själv uppskattat det till, och då tyckte jag att jag tog i…

Kan detta ens vara i närheten av rimligt???
Horribelt dyrt! Mitt tips är att kolla med alla polare och bekanta om där finns en elektriker. Jag hade en granne som var förvaltare, han kände en elektriker som gjorde kabelskarvning och uppsättning av beggad central i mitt garage gratis. Saker slängs men, kan hittas. Sen drog en annan bekant resten av all el, det gick totalt på 2k, men jag ångrar att jag tog de billigaste eluttagen, de lider jag av än. Så kolla runt lite med folk du känner, och som sagt gärna någon industrielektriker som kan hitta saker som bytts ut.

• Gilla
Cmikaelericsson och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Horribelt dyrt! Mitt tips är att kolla med alla polare och bekanta om där finns en elektriker. Jag hade en granne som var förvaltare, han kände en elektriker som gjorde kabelskarvning och uppsättning av beggad central i mitt garage gratis. Saker slängs men, kan hittas. Sen drog en annan bekant resten av all el, det gick totalt på 2k, men jag ångrar att jag tog de billigaste eluttagen, de lider jag av än. Så kolla runt lite med folk du känner, och som sagt gärna någon industrielektriker som kan hitta saker som bytts ut.
Ja, horribelt var rätt ord. Hur många timmar kan ett sånt här jobb ta för en elektriker? Kommer ta in pris från några firmor till och om alla hugger till så pass mycket blir det plan B.

För att kunna göra en bättre bedömning skulle jag vilja ha lite mer info kring följande punkter. Så fort det uppstår frågetecken under arbetet så tickar ju timmarna på utan nytta.

G gullegrizen skrev:
Det inkluderar inkoppling i mätarskåpet? Hur ser det ut där? Finns det en bra utgående plint med plats över? Ingår dimensionering av kabeln (minsta area)?
G gullegrizen skrev:
Denna gruppcentral är alltså ny, monterad på väggen men ej inkopplad på något sätt? Rutab?
G gullegrizen skrev:
- 1 luft/luft-värmepump
Handlar arbetet enbart om anslutning av det elektriska, inkl ledningen mellan ute- och innedelen, eller tillkommer något monteringsarbete? Säkerhetsbrytare? Ska den matas via JFBn i centralen?
G gullegrizen skrev:
- 5 strömbrytare
- Astrour
Ingår det att ta fram en ritning?
Går det att uppskatta antal meter kabel som behöver klamras?
Ingår placeringen av all belysning (eller kan du själv montera dem eller åtminstone tydligt märka upp var de ska sitta).

• Gilla
Hyrakzo
  • Laddar…
TS egen uppskattning är nog inte så dålig skulle jag tro. Beror ju på vad som ska ingå materialmässigt också det är åtminstone för mig inte helt klart tex nämns central finnas hur är det med övrigt?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att kunna göra en bättre bedömning skulle jag vilja ha lite mer info kring följande punkter. Så fort det uppstår frågetecken under arbetet så tickar ju timmarna på utan nytta.

Det inkluderar inkoppling i mätarskåpet? Hur ser det ut där? Finns det en bra utgående plint med plats över? Ingår dimensionering av kabeln (minsta area)?
Ja, det inkluderar inkoppling i mätarskåpet. Ja det finns en bra utgående plint. Ja, dimensionering av kabeln ingår.

Denna gruppcentral är alltså ny, monterad på väggen men ej inkopplad på något sätt? Rutab?
Det är en begagnad elcentral som suttit i en somamrstuga, märke GARO, elektrikern har okejat att den går att återanvända. Jag monterar den på väggen.

Handlar arbetet enbart om anslutning av det elektriska, inkl ledningen mellan ute- och innedelen, eller tillkommer något monteringsarbete? Säkerhetsbrytare? Ska den matas via JFBn i centralen?
Det handlar om både leverans och all montering av LVP:n. Om det behövs säkerhetsbrytare och separat JFB ingår det också.

Ingår det att ta fram en ritning?
Går det att uppskatta antal meter kabel som behöver klamras?
Ingår placeringen av all belysning (eller kan du själv montera dem eller åtminstone tydligt märka upp var de ska sitta).
CAD-ritning med placering av alla komponenter har jag gjort själv, någon ytterligare ritning förväntar jag mig inte av dem, men om det behövs för deras egen skull antar jag att det ingår.
Jag har svårt att uppskatta hur mkt kabel som går åt. Garaget är ca 8 m långt och 6 m brett, centralen sitter mitt på ena långsidan och uttagen är jämnt fördelade över väggarna.
Placering framgår av min ritning till dem.

Är det en offert eller en prisuppskattning du fått?
Är det bara en uppskattning av priset förstår jag att de tar höjd.

För att beräkna kabelåtgången behöver man en kretslösning för att kunna se antalet trådar som behövs och därmed antalet kablar. Det tar inte så lång tid att rita upp om precis alla krav är kända på t.ex trappkoppling och annat som påverkar. Sedan behöver man planera kabelstråken. Det blir några timmar bara för detta.

Det kanske blir så mycket kablar att man tjänar på en kabelränna/trådstege. Då ska det bestämmas.

Allt som behöver beslutas tar tid och kan orsaka en extra vända till grossisten.

Jag skulle grovt gissa på 3-4 dagars arbete för två personer, dvs runt 30,000 i arbete. Då tillkommer materiel och resor.

U Uffe A skrev:
Är det en offert eller en prisuppskattning du fått?
Är det bara en uppskattning av priset förstår jag att de tar höjd.
Det är en uppskattning, inte ett fastpris.

Jag skulle grovt gissa på 3-4 dagars arbete för två personer, dvs runt 30,000 i arbete. Då tillkommer materiel och resor.
Ok, sen materialet kanske 15 000 kr högt räknat. LVP 20-25000 kr. Så visst runt 70 000 kr kanske ändå är rimligt. Då har de lagt på 20 000 för att ha lite höjd. Får nog leta annan elektriker.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
TS egen uppskattning är nog inte så dålig skulle jag tro. Beror ju på vad som ska ingå materialmässigt också det är åtminstone för mig inte helt klart tex nämns central finnas hur är det med övrigt?
Exakt så
Jag räknar till totalt 33st "apparater", så enligt mitt sätt att snabbräkna ett ungefärligt pris hamnar priset på inst + apparater på 33.000SEK.
Sen var det några armaturer med, som är lite dyrare än ett uttag, så jag skulle väl slänga ur mig 40.000 inkl moms, ex ROT för jobbet.
Troligen skulle det klara sig på 35', men skulle jag ge en prisuppgift så fick det nog gärna bli inkl lite försäkring, och 40'

Max en veckas jobb. Ev 4 dagar.

Mikael_L
G gullegrizen skrev:
Ok, sen materialet kanske 15 000 kr högt räknat. LVP 20-25000 kr. Så visst runt 70 000 kr kanske ändå är rimligt. Då har de lagt på 20 000 för att ha lite höjd. Får nog leta annan elektriker.
Var inte llvp redan där, utan ska inköpas och monteras så blir priset ett helt annat.
Jag har inte rätt certifikat, så då skulle jag behöva blanda in en annan aktör, och hela den summan tillkommer.
Jag skulle rekommendera kunden att upphandla denna del själv.

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt så
Jag räknar till totalt 33st "apparater", så enligt mitt sätt att snabbräkna ett ungefärligt pris hamnar priset på inst + apparater på 33.000SEK.
Sen var det några armaturer med, som är lite dyrare än ett uttag, så jag skulle väl slänga ur mig 40.000 inkl moms, ex ROT för jobbet.
Troligen skulle det klara sig på 35', men skulle jag ge en prisuppgift så fick det nog gärna bli inkl lite försäkring, och 40'

Max en veckas jobb. Ev 4 dagar.
Låter rimligt. Jag hade räknat med 30-40' plus värmepumpsinstallationen på ca 20'. ROT ej aktuellt. Så nånstans mellan 50-60' hade jag köpt, men 90' känns inte rimligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.