Hej!

Jag anlitade häromveckan ett vvs-företag pga stopp i golvbrunn. Det visade sig att vattenlåset hamnat snett, orsaken till att jag inte kunnat öppna och göra rent på många år. Killen fick upp det på någon minut och fick sedan agera städhjälp och rensa ut en hel del hår. Det tog kanske tio minuter, allra högst en kvart. Sen bad jag honom att titta på en droppande dusch, en packning hade gått sönder och han hade rätt sort i bilen och bytte den. Totalt var han i min lägenhet i 30 minuter och då är jag väldigt generös med tidsåtgången.

I dag fick jag faktura på knappt 2 000.

85 kr för packningen, 95 kr hyra rensmaskin, 2x525 kr i arbetskostnad, 360 kr för servicebil och sen moms på det.

Packningen har jag inget att erinra mot och bilkostnaden är väl antagligen deras schablonbelopp. Men är det verkligen rimligt med en arbetskostnad på 1050 kronor för en knapp halvtimmes jobb? Jag vet inte om körtiden läggs på bilkostnaden eller arbetstiden. Enligt eniro tar det hursomhelst ca 11 minuter att köra från företagets huvudkontor. Rensmaskinen såg jag aldrig röken av, han använde händerna.

Tyresö
Nej, den fakturan är faktiskt helt rätt. Bilkostnad är precis vad som står skrivet. Den ena ut av dom dubbla timmarna i timtaxan är en ställkostnad - etableringsavgift - grundavgift, det är olika benämning på samma sak. Det är därför den första timmen är dubbeldebiterad.
Sen är det så att den första timmen delar man inte på - dom nästkommande timmarna delar man på hel och halvtimmar.

Förstår att du känner dej lurad, men fakturan är helt rätt. Sen att en rörmokare kan ta ut 525 kr + moms/timme.....Ingen dålig timpenning - jag blir bara mer och mer övertygad att det är i rörsvängen man kan bli rik.

Ställkostnad i form av en timme extra är väl iofs inte helt uppenbart att man skall betala, om det inte frmagår av en offert / avtal.

Tiden räknas från att han börjar plocka ihop ev. verktyg (rensmaskinen?) och sätter sig i bilen, till att han är tillbaka på firman och lastat ut maskinen.

Om restiden är 11 minuter enkel resa så låter det som att han kanske totalt har passerat 1 timme på jobbet, så det kan vara korrekt.

OM du blivit överdebiterad så är det troligen med max 1 halvtimme.

Summan låter ungefär som det man får betala för en utryckning av ett avlopsspolningsföretag här i mina trakter också. Exakt vad det är de sedan får göra på plats kan variera; högtrycksspolningen av mitt avlopp förra året tog nog max 30 minuter det med.

2.000 kr för att fixa en droppande dusch, rensa avloppet och fixa en golvbrunn som varigt trasig (i flera år!) är väl helt ok?

Ja, jag är själv f-skattare och vill inte bråka i onödan men jag brukar anlägga ett slags rimlighetsperspektiv när jag skriver faktura. Jag trodde att jag skulle faktureras för en timmes arbetstid eftersom den i ärlighetens namn låg närmare 20 minuter än 30. Är det rimligt att betala hyra för eventuell rensningsmaskin som han inte tog upp i lägenheten? Och in- och utpackning ur bilen av samma maskin?

Äh, jag kommer inte att bråka utan bara betala snällt, jag har åtminstone lärt mig något på köpet.

Anette7 skrev:
Är det rimligt att betala hyra för eventuell rensningsmaskin som han inte tog upp i lägenheten? Och in- och utpackning ur bilen av samma maskin?
Hade han med sig maskinen (i bilen) så är det väl inte särskilt konstigt?

Nej, eftersom den står upptagen i fakturan får jag förmoda att han hade den med sig även om jag inte såg den och den inte behövdes för att hjälpa mig med vattenlåset som hade hamnat snett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.