Hej!

Vi har ett fritidshus i Karlstad, nära Vänern men ej med sjöutsikt. Mellan vår tomt och grannen går en kil mark (ca 500 kvm) som omgivande markägare har (skogsfastighet) och den triangeln avgränsas på tredje sidan av en väg så den är i princip oanvändbar för skogsbruk.

Vi vill köpa till den delen men har ingen susning om vad ett rimligt markpris är. Har ni något tips om hur vi kan ta reda på det?

• Gilla
JanPh_89
  • Laddar…
Hur mycket är du beredd att betala, det är vad den är värd för dig.
Du kan även se det som hur mycket anser du hela fastigheten blir värd inkl markbiten.

Kolla med markägaren vad han kan tänka sig att sälja den för och arbeta vidare från det priset.

Beskriv läget för en mäklare, ta gärna med bilder och en ritning. Mäklaren kan rätt enkelt ge dig en fingervisning om fastighetens värde efter att den extra marken lagts till. Blir förmodligen mindre än du tror.

När jag betalade för extra kvadratmeter vid en markbytesaffär tittade vi på en nyligen såld tomt i närheten och använde det som ett kvadratmeterpris.

/ATW

Det är väldigt sällan som t ex 1500m2 tomt är värd dubbelt så mycket som 750m2 tomt. I detta fall kan det kanske vara det med tanke på att det blir en strandtomt. Idag är stora tomter inte så heta tydligen.

Tack för svaren. Såhär gjorde vi: utgick från taxeringsvärdet för marken på vår egen fastighet och satte det som absolut högstanivå. Sedan gick jag efter råd från kommunens lantmätare till skatteverkets sida om allmän fastighetstaxering och där fanns en massa bra statistik som inte var samlad på annat ställe. Då hade jag ett bra hum om läget när jag fick förslag från markägaren till köpeskilling som var mycket rimlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.