5 960 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Rimligt pris för 500 kvm extra tomt?
Hej!
Vi har ett fritidshus i Karlstad, nära Vänern men ej med sjöutsikt. Mellan vår tomt och grannen går en kil mark (ca 500 kvm) som omgivande markägare har (skogsfastighet) och den triangeln avgränsas på tredje sidan av en väg så den är i princip oanvändbar för skogsbruk.
Vi vill köpa till den delen men har ingen susning om vad ett rimligt markpris är. Har ni något tips om hur vi kan ta reda på det?
Vi har ett fritidshus i Karlstad, nära Vänern men ej med sjöutsikt. Mellan vår tomt och grannen går en kil mark (ca 500 kvm) som omgivande markägare har (skogsfastighet) och den triangeln avgränsas på tredje sidan av en väg så den är i princip oanvändbar för skogsbruk.
Vi vill köpa till den delen men har ingen susning om vad ett rimligt markpris är. Har ni något tips om hur vi kan ta reda på det?
Tack för svaren. Såhär gjorde vi: utgick från taxeringsvärdet för marken på vår egen fastighet och satte det som absolut högstanivå. Sedan gick jag efter råd från kommunens lantmätare till skatteverkets sida om allmän fastighetstaxering och där fanns en massa bra statistik som inte var samlad på annat ställe. Då hade jag ett bra hum om läget när jag fick förslag från markägaren till köpeskilling som var mycket rimlig.
Klicka här för att svara