14 497 läst ·
53 svar
14k läst
53 svar
Rimligt med denna fukt på golv efter dränering?
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Okej, det är ett par månader sedan då. Om nu inte plattan tillförts nytt vatten i någon större utsträckning, och det ska den ju inte ha gjort eftersom du dränerat, så tycker jag att det borde ha torkat ur under huset nu. Jag tror att problemet ligger i väggen/grunden.V Villa1949 skrev:
kolla rörgenomföringarna, behöver inte vara så att själva röret läcker utan att det kanske rinner vatten längs rören eller kablarna in i väggen.
Ser ju onekligen ut på första bilden som att betongen runt rörgenomföringen har samma färg eller eventuellt fuktpåverkat som längs golvet där du har vatten. På bilden ser det ut som att det är fyra genomföringar på insidan men på andra bilden ser det bara ut att vara två rör/kablar som går igenom utifrån..
Det är ju lite svårt att se på bilden men nog ser det ut som att det bara ligger rörisolering typ neoprene tunt röret som går igenom väggen.
Ser ju onekligen ut på första bilden som att betongen runt rörgenomföringen har samma färg eller eventuellt fuktpåverkat som längs golvet där du har vatten. På bilden ser det ut som att det är fyra genomföringar på insidan men på andra bilden ser det bara ut att vara två rör/kablar som går igenom utifrån..
Det är ju lite svårt att se på bilden men nog ser det ut som att det bara ligger rörisolering typ neoprene tunt röret som går igenom väggen.
I rummet på bilden är bara en genomföring (ledning från brunn som tidigare användes sol dricksvatten, nu är pumpen och hydrofor urkopplad.) den andra genomföringen går in till ett rum bredvid, det är det nya inkommande vattnet. Där känns torrt.J jonasz skrev:kolla rörgenomföringarna, behöver inte vara så att själva röret läcker utan att det kanske rinner vatten längs rören eller kablarna in i väggen.
Hej, tråkigt att det inte blev bra efteråt. Kolla med Isodrän om 10 cm är rekommenderad tjocklek. Jag dränerade med Isodrän 2004 och då var rekommendationen 10 cm. Därefter tror jag de ökat till 20 cm. Värt att kolla.V Villa1949 skrev:
Din fuktfläck kan komma både underifrån och utifrån. Även efter dränering kunde vi få vatten som tryckte upp genom den gamla ”plattan” (3cm krigsbetong och sen sand och skräp). Efter urgrävning och in med singel och cellplast under 10 cm betong är det supertorrt.
Avvakta och bevaka hur det utvecklar sig vid regn.
Vet inte om det är någon tröst, men vi har samma problem. Drännerat av stor firma, bra dokumenterat (där allt ser rätt ut). Vi själva var ute varje dag och tittade vad som gjorts, vilket såg riktigt ut.V Villa1949 skrev:
Men har nu fukt/liten pöl med vatten i ett av hörnen av huset. Har haft firman ute men hittar ingen bra lösning.
Var 6-7år sedan och har nu släppt det hela då det är i en del av huset vi inte använder eller tillhör bodelen av huset.
Brukar någon gång om året mögel tvätta och torka upp med fläkt.
Tittar nu på att ställa en avfuktare som jag tror löser vårt problem.
Produkter som diskuteras: "mögel tvätta"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer